Byt till Impact Loop Europe
x

Alight går mot strömmen i solbranschen – "Vi ser möjligheter att förvärva"

Warren Campbell, vd på Alight. Foto: Pressbilder.

När många solenergiföretag brottas med lönsamhet och finansiering växlar svenska Alight upp. Den nye vd:n Warren Campbell berättar för Impact Loop om:<br><br>→ Strategibytet och expansionen i Danmark<br>→ Marknadsutmaningarna<br>→ Det nya rekordprojektet i Finland

Reporter och redaktör

Det har varit ett händelserikt kvartal för Alight. I december klev Warren Campbell fram som vd, efter att grundaren Harald Överholm valt att istället greppa styrelseklubban.

"Jag måste säga att jag har fått en drömstart. Vi har nått ett antal milstolpar under första kvartalet, som vi jobbat med i flera år", säger Warren Campbell som jobbat på Alight sedan 2020, till Impact Loop.

Solenergimarknaden har varit utmanande det senaste åren. En kombination av att många nya aktörer gjort entré, långdragna tillståndsprocesser och ett försämrat investeringsklimat har pressat branschen.

Lägre elpriser, höga räntor och global ekonomisk osäkerhet har gjort investerare mer återhållsamma – vilket i sin tur lett till att flera företag hamnat i ekonomiska svårigheter. Sunroof Sverige och ZolarTech har gått i konkurs, medan andra tvingats till nedskärningar.

Men Alight har fyllt kassan och är enligt vd:n redo för expansion.

Enligt Warren Campbell har bolaget lånat upp ungefär 350 till 400 miljoner euro (motsvarande 3,8-4,2 miljarder svenska kronor) som tillsammans med ytterligare kapital från investeraren CVC DIF ska finansiera kommande projekt. Hur mycket CVC DIF gått in med vill han inte avslöja i nuläget.

Jättekliv in i Finland

Ett rekordstort elköpsavtal med bilsäkerhetsföretaget Autoliv har möjliggjort ett steg in på den finska marknaden. Avtalet innebär att Alight kommer att finansiera, bygga, äga och driva solparken som förväntas generera en toppkapacitet på 100 megawatt, medan Autoliv köper majoriteten av den producerade elen.

Upplägget är enligt Warren Campbell ett typexempel på hur Alight byggt upp sin verksamhet som en independent power producer (IPP). Det innebär att bolaget utvecklar solparker och behåller ägandet över anläggningarna och tjänar pengar genom löpande elförsäljning under hela projektens livslängd, ofta upp till 40 år.

Just nu befinner sig bolaget i en tung investeringsfas – men där affärsmodellen ska ge betydligt mer stabila och långsiktiga intäkter än tidigare.

En ytterligare utveckling av strategin är att bolaget numera även köper befintliga solparker. I mars i år tillkännagav de sin expansion till Danmark genom förvärvet av en av landets största solparker, med en kapacitet på 215 megawatt.

"Vi byggde upp verksamheten genom att utveckla våra egna projekt och gör det fortfarande. Men i dagens marknad, där många projekt inte kan kommersialiseras fullt ut, ser vi nu möjligheter att förvärva tillgångar till attraktiva priser", säger Warren Campbell.

Snabb tillväxt väntar

Warren Campbell tror på en positiv marknadsutveckling i Norden det kommande decenniet. Solens andel av energimixen i Sverige och Finland är idag relativt låg – bara några procent – medan länder som Danmark och Tyskland redan ligger på 5-10 procent med fortsatt tillväxt.

"Alla förväntar sig att efterfrågan på el ska växa kraftigt, inte minst drivet av datacenter och AI. Den största delen av tillväxten under det kommande decenniet i Norden kommer troligtvis från sol- och vindkraft", säger han.

Alight står inför en snabb tillväxt, med flera projekt som närmar sig driftsättning. I år beräknas de gå från dagens 70-80 megawatt till 400-450 vid årets slut, då man bland annat driftsatt Sveriges två största solparker. Först ut är 64 megawatt för Axfood, följt av 100 megawatt för H&M. Den kan sättas i relation till Sveriges idag största solpark på 39 megawatt.

Alights långsiktiga mål är att nå fem gigawatt år 2030 – motsvarande fyra miljoner hushålls årliga förbrukning. Men just nu ligger fokus på att leverera på kort sikt och att nå ett positivt rörelseresultat under innevarande år, enligt Warren Campbell.

De största energislagen i Sverige:

  • Vattenkraft 38%
  • Kärnkraft 29%
  • Vindkraft 24%
  • Konventionell värmekraft, förnybart 6%
  • Solkraft 2%
  • Konventionell värmekraft, icke-förnybart 1 %

Källa: SCB

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: