Alpinstjärnans bolag stakar ut ny riktning – vill förändra transportbranschen
Genom att erbjuda mindre åkerier en kombinerad transportplaneringstjänst och digital marknadsplats för gods vill PackBud, som grundats av den svenska alpinlegendaren Thomas Fogdö göra transportsektorn mer hållbar. Nu fyller bolaget på kassan för att skala upp med ny teknisk plattform i ryggen.
Dagligen går mängder av transporter på svenska vägar där lastutrymmet är delvis tomt – med negativ miljöpåverkan som följd. Den utmaningen har varit drivkraften för Packbud när transporttech-bolaget utvecklat sin nya SaaS-tjänst. På plattformen kan mindre åkerier planera sina transporter, men också sälja tomma godsytor på redan planerade körningar. Det genom den digitala marknadsplats som bolaget tillhandahåller.
“De kan planera och registrera sina körningar i vår app för transportplanering, och samtidigt som de gör det så kan vi matcha de lediga utrymmena i åkeriernas planerade transporter med de förfrågningar som kommer in från beställare på den digitala marknadsplatsen”, säger Mattias Sjunnesson, vd på PackBud.
Fyller på kassan
Nu tar bolaget in 3,5 miljoner kronor från befintliga och nya investerare, som ett led i planen att skala upp och bidra till ett mer hållbart transport-ekosystem.
“Det faktum att fler uppdrag i varje lastbil genererar färre antal transporter för samma mängd gods, gör det enkelt för investerare att förstå vilka positiva miljöeffekter vårt arbetssätt innebär", säger Mattias Sjunnesson.
Med kapitaltillskottet ska Packbud nu öka sitt arbete med att säkra marknadsandelar och flödet av åkerier som använder bolagets tjänst. Samtidigt ska bolaget fortsätta med utvecklingsarbetet kring sin plattform.
“Vi behöver investera i fortsatt utveckling av funktioner som stärker vår tekniska plattform och erbjudandet till transportbeställare och åkerier på vår marknadsplats.”
Kartlägger koldioxidbesparing
Enligt Mattias Sjunnesson har Packbud nu inlett ett större arbete för att kartlägga hur mycket deras tjänst kan ge i koldioxidbesparing.
“Vi håller just nu på med tester av modeller tillsammans med våra åkare som ska ge oss svar på hur vi ska mäta det på bästa sätt. Det är i vårt fall inte helt okomplicerat då vi måste ta hänsyn till jämförelsen vad kunden skulle gjort istället för att välja vår tjänst. Olika alternativ vad gäller transportsätt och bränsle har olika utsläppspåverkan. De modeller vi nu tar fram ska ta hänsyn till alla typer av alternativa val istället för den transport som hade bokats genom oss”, säger Mattias Sjunnesson.
Packbud
Startår: 2012
Grundare: Thomas Fogdö, Mikael Funa och Pär Wredendahl
Vd: Mattias Sjunnesson
Omsättning 2022: 2,5 miljoner kronor
Resultat 2022: -2,4 miljoner kronor
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups