Backing Minds investerar i mat direkt från bonden: "Själva gamechangern"

Jens Thulin, vd Mylla och Sara Wimmercrantz, Backing Minds. Foto: pressbilder.

Riskkapitalbolaget Backing Minds går in med nya miljoner kronor i Jens Thulins handelsplattform Mylla. För investeraren Sara Wimmercranz handlar det om att säkra upp framtidens matförsörjning. "Vi ser den här plattformen som en startplatta", säger hon till Impact Loop.

Redaktör och reporter

I en värld där biologisk mångfald, klimatförändringar och geopolitiska risker ställer nya krav på livsmedelsproduktionen, kommer småskaliga producenter att spela en avgörande roll för framtidens matförsörjning. Det är övertygelsen hos Jens Thulin, själv bonde samt grundare och vd för Malmö-bolaget Mylla, en plattform där bönder kan sälja det de producerar till marknaden.

Backing Minds medgrundare Sara Wimmercranz delar hans övertygelse. Hon ser framtidens matförsörjning som en absolut nyckel och är mycket nöjd med resultatet av investeringsrundan, där Mylla siktade på att få in fyra miljoner men landade på sju. Utöver Backing Minds, som investerat tidigare, deltar även marknadsplatsen Planet Zero och ett antal affärsänglar.

"Vi har inte gått in i rena foodtech-produkter utan tittar bredare på matsäkerhet. Där är själva gamechangern. I gränslandet mellan matproduktion och teknik hittar vi bolag som Mylla, som vi tror på framför att gå in i till exempel en ny vegansk ost", säger Sara Wimmercranz.

Många foodtech-bolag har det tufft, har hajpen varit för stor?

"Ett tag var det så, någon reste 100 miljoner utan att man visste om det ens smakade gott. Det blev en slags techvärdering. Vi ser saker på ett annat sätt, och vill hitta det som gör riktig impact. Där finns också avkastningen."

Det är här som det hon kallar för matsäkerhet kommer in i bilden.

"I tider av klimatförändringar, minskad biologisk mångfald och geopolitisk osäkerhet så behövs resiliens. Det kommer krävas många små matproducenter, och idag finns det fortfarande jord som inte ens brukas. Och för de småskaliga bönderna i dag går mycket kostnader till mellanhänder. Då ser vi den här plattformen som en startplatta som hjälper småproducenterna att effektivisera och tjäna pengar."

Sara Wimmercranz tror att möjligheterna att skala upp för den här typen av plattformar är stora.

"Det blir självklart för de här bönderna att ansluta sig till något som kan hjälpa dem. Och det är inte bara försäljning direkt till kunder, det här kommer att kunna användas till skolbespisning och dagligvaruhandeln också. Vi har sett behoven hos bönderna och utvecklat det här från marknadsplats till en SaaS-modell. Många brinner för att bruka jorden och vill ha hjälp med logistik och försäljning."

Ska växa geografiskt

Grundaren Jens Thulin är själv en skånsk hållbarhetsfokuserad lantbrukare och fick idén till Mylla då han saknade ett bra sätt att sälja det han producerade, eftersom intresset var svalt från storbolagen inom dagligvaruhandeln.

Det nya kapitalet ska han nu använda till teknikutveckling och för att expandera geografiskt. I dag är de flesta anslutna lantbruk belägna i Skåne, men hundratals runt om i landet står på kö, enligt bolaget. 

Deras plattform ska nu utvecklas med en fullskalig SaaS-plattform som ska göra det ännu lättare att koppla ihop bonden med marknaden med färre mellanhänder.

"Vi behöver nå fler bönder och därmed fler hushåll. Med den nya plattformen går vi från att vara en kund för lantbruken till att bli en partner som hjälper dem att nå ut med det de producerar", säger Jens Thulin och fortsätter:

"Och det är viktigt. Vi räddar ju inte världen genom att fokusera på vad vi äter, utan på hur det vi äter tillverkas."

Mylla Matmarknad AB


Startår
: 2018

Grundare: Jens Thulin (vd) och Rickard Sandahl

Nettoomsättning 2023: 12 milj kr (5,6 milj kr 2022)

Resultat EBITA: -8,1 milj kr (-4,5 milj kr)

Största investerare: Jens Thulin, Backing Minds och CJMM Management AB

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.