Bojkott – då dubblar impact-bolagen som säljer mat sin försäljning

När konsumenter nu bojkottar de stora matvarukedjorna har impact-bolag som säljer mat fått ett rejält uppsving.<br><br>"Vi har ökat vår försäljning med drygt 90 procent den här veckan jämfört med förra", säger Jens Thulin, vd på matplattformen Mylla till Impact Loop.

Den bojkott mot ICA, Coop, Willys, Hemköp och Lidl som startat via sociala medier har blivit en snackis i veckan.
Folk har upprörts av de kraftigt ökade matpriserna som enligt Statistiska centralbyrån stigit med hela 28 procent sedan 2022.
Men för matplattformen Mylla, som kopplar ihop bönder direkt med konsumenter, har bojkotten gett en positiv effekt. Han vill inte berätta de exakta talen för försäljningen – men den har gått upp ordentligt.
"Vi har ökat vår försäljning med drygt 90 procent den här veckan jämfört med förra och med 110 procent om man jämför med samma vecka förra året", säger Jens Thulin, vd på och grundare av Mylla till Impact Loop och fortsätter:
"När de stora matkedjorna nu går ut och säger att det här inte gör någon skillnad för dem, så kan jag säga att det verkligen gör skillnad hos oss.”
Effekten av bojkotten handlar inte bara om rena försäljningssiffror, berättar Jens Thulin. På Instagram har de fått 600 nya följare sedan i måndags, utan att ha drivit någon större kampanj.
Bolaget har alltså inte behövt satsa stort på marknadsföring utan konsumenterna har själva hittat dit när de letat alternativ till de stora kedjorna.
"Jag har sett inlägg där den vanligaste kommentaren är 'vad fan ska man göra istället då?'. Då kommer vi in i bilden genom att folk tipsar om oss. Sedan märker man att folk uppskattar transparensen och öppenheten som vi jobbat med", säger han.
En annan matplattform, med ett liknande koncept, är Local Taste. Även de har fått en positiv skjuts i veckan.
"Vi märker en tydlig skillnad och vår omsättning har hittills den här veckan gått upp med nästan 100 procent", skriver Alexander Engels, vd på Local Taste, i ett sms till Impact Loop.
Inte heller han vill dela med sig av de exakta försäljningssiffrorna i pengar – men tillägger att effekten av bojkotten visar på någonting om branschen i stort.
"Konsumenter skulle gynnas av en mer hälsosam konkurrens med fler aktörer", skriver Alexander Engels.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups