Cake rullar ut ny strategi: "Finns en överdriven romantik kring att sälja direkt till konsument"

Stefan Ytterborn, grundare Cake. Foto: press

Ny royalty-strategi ska skjutsa in pengar in på sista raden, avslöjar Stefan Ytterborn.

Chefredaktör

Cake är företaget som säljer högkvalitativa, batteridrivna motorcyklar och mopeder, med en mission att bidra till nollutsläpp. Senast 2021 tog bolaget in över en halv miljard kronor i kapital från bland annat pensionsbolaget AMF, i en transaktion som värderade Cake till 2 miljarder kronor.

Så hur går det? Svar: en dubbling av antalet sålda hojar från 2021 till 2022 – från 1 000 till 2 000. Och man spränger 100 miljoners-vallen.

“Vi är inte klara med bokslutet så jag vill inte gå ut med exakta siffror men jag kan säga att vi kommer att landa över 100 miljoner kronor”, säger Stefan Ytterborn.

Ökningen är inte enorm från 2021 års 85 miljoner i omsättning. Men det är enligt plan, menar Stefan Ytterborn.

“För oss har det senaste året handlat väldigt mycket om att etablera segment för att kunna växa snabbare. Nu har vi fem segment för olika användargrupper – från moppar till tunga motorcyklar. Där är vi nu klara och därför kan vi börja en ännu snabbare go to market-insats.

Jag sa att vi ska fan inte satsa på Asien förrän vi är mogna

”Att antalet hojar dubblats men inte omsättningen beror främst på att man lanserat en modell som heter Makka, vars startpris ligger på strax över 40 000 kronor medan tidigare modeller legat mellan 75 000 till 150 000 kronor.

"En otrolig gratisskjuts"

För att skruva upp tillväxttakten har man, förutom de nya modellerna, slutit avtal med ett gäng återförsäljare och öppnat showrooms i bland annat Los Angeles, Paris, Seoul och Tokyo.

"Jag sa att vi ska fan inte satsa på Asien förrän vi är mogna på vår hemmamarknad. Men så hade vi superkvalitativa företag som ville göra affärer med oss, så vi provade den här partnerstrategin och den har funkat skitbra", säger Stefan Ytterborn.

Nästa steg är att ta återförsäljarmodellen ett snäpp längre. I Kina och Mexiko har Cake slutit avtal med två aktörer som kommer att både tillverka och sälja deras produkt. Cake skickar helt enkelt över sina skisser och får sedan runt 14 procent av försäljningen.

"Det gör att vi får en otrolig gratisskjuts när det gäller tillväxten i bolaget. Vi slipper binda kapital vare sig i personal eller varulager och får pengar rakt in på sista raden", säger Stefan Ytterborn.

Delar av Cakes el-motorcyklar ska nu produceras i externa fabriker. Foto: press.

Slut på direkt-till-konsument-hajp?

Den här typen av royalty-affärer är egentligen ingenting nytt, däremot går den stick i stäv med de senaste årens hajp om att äga hela produktionskedjan själv och sälja direkt till konsumenten.

"Jag ska villigt erkänna att när jag drog igång och jagade in pengar 2016-2017 så var direkt till konsument allt – ingen ville lyssna till något annat. Men verkligheten kommer ikapp en."

När jag drog igång och jagade in pengar så var direkt-till-konsument allt

Stefan Ytterborn berättar att de snabbt insåg att det inte spelar någon roll hur mycket de driver online-affären – folk vill ändå inte ta ett beslut om ett köp på 40 000 kronor utan att prata med någon eller testa motorcykeln.

"I verkligheten har vi minst tre interaktioner med våra kunder. Att bara hänga på nätet och ta ett köpbeslut utan att prata med någon är det väldigt få som gör. Det fanns en överdriven romantik kring att sälja direkt till konsument", säger han.

Men det måste finnas problem med den här modellen också?

“Absolut, det kommer att ta mycket kraft. Jag sitter och förhandlar nu om immateriella rättigheter och jag kommer säkert att skrika rakt ut minst tusen gånger innan vi är framme vad gäller kvalitetsaspekter. Redan idag har vi folk som aktivt jobbar med kvalitetsfrågor och trots det blir det inte rätt.

Hur har ni hittat de här aktörerna?

"I början hade vi en massa bolag som knackade på vår dörr och ville göra affärer med oss, men jag var lite snävsynt och ville inte dra igång något förrän vi var redo. Men så kände jag: tänk om vi inte hoppar på det här nu? Då tar någon annan affärerna."

I Kina har man signerat ett avtal om att Cakes samarbetspartner ska sälja 150 000 enheter och i Mexiko 50 000.

Är det här garanterade affärer eller hur funkar det?

"Vi har kontrakt på att de ska sälja X antal hojar. Men når de inte de målen så har vi rätt att omförhandla avtalet. Det är en massa sådana saker som reglerar samarbetet.

Är du inte rädd att de bara ska sno era skisser och göra detta själva?

"Dels har vi avtal som reglerar allt sådant, dels har man i både Korea och Japan nog investerat mellan 75 till 100 miljoner kronor. De går verkligen all in vilket borgar för en tryggare relation."

I år är målet för Cake att sälja mellan 5 000 och 10 000 enheter, en siffra som 2027 ska växa till 125 000 – plus alla hojar som säljs via royaltyaffärer.

Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.