De HÖJER priserna på Black Friday: "Ett statement"
Medan de flesta företag sänker sina priser under Black Week går frukt- och grönsaksdryckesbolaget Rscued mot strömmen – och höjer sina priser med 20 procent. "Reaktionerna har varit överväldigande positiva", säger grundaren Truls Christenson. Även andra impact-bolag tar till olika grepp för att ta ställning.
Istället för att locka med rabatter väljer Rscued, som tillverkar produkter av frukt och grön som annars skulle slängast, att höja sina priser i webbshopen med 20 procent under hela Black Week. Det extra överskottet kommer att gå oavkortat till Världsnaturfonden WWF. “Den här veckan är så starkt förknippad med nykonsumtion och snabba deals. Så vi kopplar egentligen ihop hela Black Friday och Black Week, med vår lilla värld, att bekämpa svinn av frukt och grönsaker”, säger Truls Christenson.
Black Week präglas av lockpriser som får oss att köpa mer än vi faktiskt behöver. Det är också den vanligaste orsaken till matsvinn i svenska hem, särskilt när det gäller frukt och grönt, enligt Truls Christenson.
Tilltaget har enligt honom fått överväldigande positiva reaktioner. Istället för en förväntad dip i försäljningen har den legat kvar i linje med vad den brukar vara.
“Webbshopen står för en liten del av vår omsättning, men det är ett kul sätt att göra ett aktivt statement. Vi vill få konsumenten att tänka efter innan de handlar, och när de väl gör det, välja det som är hållbart helt enkelt”, säger Truls Christenson.
Stängt för försäljning – öppet för reparationer
Andra företag som går mot strömmen är klädmärkena Asket och Mini Rodini. Asket har valt att hålla stängt för försäljning under Black Friday-helgen, både i butik och på webben. Istället uppmuntrar de kunderna att lämna in sina ASKET-kläder i butikerna för gratis reparation. I sin webshop kommer de endast att behandla beställningar av reservdelar.
“Med ännu en Black Friday runt hörnet väljer vi att reflektera över vad som krävs för att skapa våra plagg och uppmuntrar dig att vårda det du redan äger innan du köper något nytt”, kan man läsa i ett inlägg på Askets Linkedin-sida.
Även barnklädesmärket Mini Rodini har valt att donera pengar från försäljningen under Black Friday-helgen till en god sak och skänker 20 procent av all försäljning i egna kanaler till Läkare utan gränser.
"Prata om baksidorna"
Truls Christenson saknar hållbarhetsperspektivet i rapporteringen kring Black Friday. Istället handlar mycket i medierna om att inte bli lurad av kampanjerna.
"Jag tror att man behöver prata om Black Week på ett djupare plan. Inte bara ur ett konsumtionsperspektiv, att man kan göra snabbare deals, utan även prata om baksidorna", avslutar han.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups