Hennes maskin tar upp kampen mot plasten – backas av modejätten Chanel
I nio år de jobbat fram en teknik som ska revolutionera förpackningar. Nu har Anna Altners bolag Yangi gått från 0 till 20 miljoner kronor på ett år – och fått in världens hetaste modebolag på ägarlistan.
Plaster är idag det självklara valet för många som tillverkar förpackningar. Men lika självklart är det faktum att det inte är en hållbar fortsättning när jordens resurser behöver säkras.
“Som konsument så hanterar man ungefär 50 förpackningar om dagen, där majoriteten består av plast. I Sverige har vi förhållandevis bra insamlingssystem som skapar förutsättningar för återvinning av plast men tittar vi på hela världen så finns inte de systemen. Även om man skulle jobba hårt på plaståtervinning så är det ändå inte en fortsatt hållbar lösning, eftersom det kommer ta mycket lång tid innan vi når acceptabla nivåer och det är fortfarande ett fossilt material”, säger Anna Altner, grundare av förpackningsteknikbolaget Yangi.
Från 0 till 20 miljoner kronor på ett år
I nio år har hon och hennes kollegor jobbat med frågan hur industrin kan ersätta vanlig plast mot ett hållbart och prisvärt alternativ.
Svaret står kanske i Yangis 3 000 kvadratmeter stora produktionsanläggning i Varberg där framtidens maskin för tillverkning av förpackningar ska byggas. Tekniken bygger på en torrformningsprocess där cellulosamassa i en maskinlinje kan producera 3D-formade förpackningar, utan tillsatt processvatten och med avsevärt mindre energianvändning.
“Jämför vi med konventionell teknik i dag så kan vår teknik sänka koldioxidutsläppen och energiförbrukningen med upp till 75 procent. Samtidigt som vår teknik gör produktionen hållbar så effektiviserar den också produktionen med mer än fem gånger jämfört med befintliga lösningar. Det är helt enkelt en stor skillnad som vår teknik kommer med till bordet.”
Bara i Europa finns det ungefär 50 000 förpacknings-producenter
Bordet, eller med andra ord marknaden, som Anna Altner talar om är inte heller vilken som helst. Förpackningsindustrin globalt är gigantisk och därmed också affärspotentialen för Yangi. Trots att de knappt ens gläntat på dörren till marknaden noterar Yangi för 2022 en omsättning på 20 miljoner, vilket ska jämföras med föregående års nollomsättning.
Nu siktar bolaget på att skala upp produktionen av sin helhetslösning där teknik, mjukvara och maskin ingår, vilket innebär att Yangi erbjuder en färdig produktionslinje till försäljning.
“Bara i Europa finns det ungefär 50 000 förpackningsproducenter och de flesta av dem producerar plastförpackningar i dag. Skulle de gå över till en befintlig teknik i cellulosa så kräver det att de ska ha jättestora bakvattensystem att hantera. Samtidigt vet vi att det runt om i världen är stor brist på vatten och höga energipriser. Därför är vår teknik fantastisk och har framtiden för sig.”
Tagit in 40 miljoner i det tysta
Anna Altner pekar på att de regulatoriska kraven på förpackningsindustrin i allt större grad nu skruvas åt, vilket öppnar dörren för ny teknik när producentledet söker med ljus och lykta för de bästa lösningarna som ger mest grön effekt, samtidigt som det inte försämrar affären.
“Dels har det redan implementerats lagstiftning och det är på väg att implementeras ännu mer kopplat till återvinningsbarhet och för att gå ifrån plast. All engångsanvändning av plast är på väg att förbjudas vilket innebär en enorm förändring bara för ‘take away’-sektorn. Samtidigt ser vi hur riktigt stora varumärkesägare som Unilever och Nestlé satt upp egna hållbarhetsmål kopplat till ESG-kraven. Det innebär att även små förpackningsproducenter har börjat inse att de måste göra något. Det finns ett jättestort behov på marknaden för att hitta nya hållbara förpackningslösningar.”
Vi är det enda svenska bolaget som Chanel har investerat i
Även om Yangi har finslipat på sin teknik lite i det tysta så har de väckt intresse hos aktörer som kanske vittnar något om hur spännande den banbrytande maskinteknologin kan vara. Både tyska industrigiganten Voith och franska modehuset Chanel klev in i Yangi i december 2022 när bolaget stängde en kapitalrunda på 40 miljoner kronor.
Enligt Anna Altner använde sig Yangi av sitt nätverk inom förpackningsindustrin för att etablera den inledande kontakten med de globala jättarna.
“För mig har det varit viktigt att få in aktieägare som förstår att det här är en teknik som ska ut på marknaden och att det kräver långsiktighet. Chanel är en varumärkesägare med väldigt höga kvalitetskrav. Att de tror på tekniken är bara det en kvalitetsstämpel. Sen är det som svensk svårt att förstå. Vi är det enda svenska bolaget som de har investerat i.”
“När det gäller Voith så har de en gedigen teknisk kompetens. De kan stötta oss i allt kring att bygga upp affären och ta tekniken till marknaden.”
Viktigast att göra skillnad
Framåt säger Anna Altner att allt fokus nu ligger på att få ut maskinen till kunder.
“Vi bygger maskin på kundorder så det vi räknar med nu är att vi kommer ha maskiner ute i produktion hos kund under 2025. Nu handlar det väldigt mycket om att validera kundernas produkter. Den maskin som står klar hos oss är den första i sitt slag, det finns ingen annan i hela världen.”
Men trots att Yangi nu har en utvecklad teknik som har potential att bli en försäljningsuccé är betonar Anna Altner att drivkraften bakom Yangi är en vilja att göra skillnad.
“Vi ser att vår teknik har potential att byta ut en fjärdedel av alla styva plastförpackningar i världen. Den marknaden vi riktar oss mot är ungefär 15 miljoner ton som växer mellan 5 till 10 procent om året. Det är väldigt spännande att se vart vi är på väg.”
LÄS MER: Han vill lösa problemet med fel storlekar – backas av Kamprad-familjen
Yangi
Startår: 2014
Grundare: Anna Altner
Vd: Johann Kaiser
Omsättning 2022: 20 miljoner kronor (netto: 5 milj)
Resultat 2022: -4,9 miljoner kronor
Största ägare: The Loop Factory Holding AB, VP Auslandsbeteili-gungen GmbH, Turret Oy Ab, Chanel SARL.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups