De tar fajten mot fotsvetten – lanserar klimatsmart påse ihop med skojätten

Icebugs ena vd David Ekelund och Adsorbis vd Hanna Johansson. Foto: Pressbilder och Canva.

Du visste kanske inte detta, men lösningar som tar bort dålig lukt i skor bidrar till klimatutsläpp. Nu går Göteborgsbolaget Adsorbi ihop med bland annat skojätten Icebug för att råda bot på det.

Reporter och redaktör

Aktivt kol har länge varit standardmaterialet i luktborttagare för skor och sportutrustning. Men materialet har en baksida – det genererar stora koldioxidutsläpp vid tillverkning.

Det vill Adsorbi, ett startup-bolag med rötter i Chalmers tekniska högskola, ändra på. Grundat av Hanna Johansson och Kinga Grenda jobbar de i vanliga fall med en sorts klimatvänlig lösning för luftrening.

Men nu går de ihop med skotillverkaren Icebug, och även företaget Smellwell, som utvecklar lösningar för att motverka dålig lukt i skor och träningskläder, och lanserar en ny typ av luktborttagare gjord på cellulosa från nordisk skog.

Smart påse

Tillsammans har de tagit fram en påse som kunderna lägger i skorna och som både absorberar fukt, neutraliserar dålig lukt och på så vis förlänger livslängden på skor och utrustning.

Sedan oktober finns påsarna tillgängliga i Icebugs webbshop och hos utvalda återförsäljare.

"Det här samarbetet visar potentialen hos svensk forskning att utmana traditionella material som aktivt kol", säger Hanna Johansson då även Icebug kommer från västkusten.

Hälften så stora utsläpp

Enligt bolaget genererar materialet hälften så stora utsläpp som aktivt kol – 3,5 kg koldioxid per kilo material jämfört med 7,5 kg för aktivt kol.

"Vårt material fångar upp flyktiga gaser som luktämnen och giftiga föroreningar, och gör det med flera gånger högre prestanda än aktivt kol – samtidigt som det är biobaserat och hållbart", säger Hanna Johansson, vd på Adsorbi.

Skydda konstverk

Forskningen bakom materialet handlade i början om att skydda konstverk i museer från luftföroreningar – en nischad miljö där traditionella material som aktivt kol har flera nackdelar. När materialet visade sig överträffa aktivt kol öppnades möjligheter att använda det inom både konsumentprodukter och luftrening i industrin.

Det finska skogsbolaget Metsä Group är investerare i Adsorbi som nu reser ytterligare kapital för att kunna bygga upp en pilotproduktion i Göteborg.

"Vi har idag vad vi kallar för en prepilot-tillverkning, så det är fortfarande ganska begränsade volymer. Men vi skalar upp vår verksamhet och kommer att lansera pilotproduktion under 2025, samtidigt som vi utvärderar nya material tillsammans med tillverkare av luftfilter", säger Hanna Johansson.

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.