De vill inkludera alla i att tycka till – nu ska Perspetivo skala upp: "Vi ska ta över Norden"

Suzan Hourieh Lindberg. Foto: Perspetivo.

Trion bakom Perspetivo erbjuder kund- och opinionsundersökningar som inkluderar vad andra tycker är svåråtkomliga grupper. "Om man säger sig ta fram 'sanningen' måste det vara så nära sanningen som möjligt", säger grundaren Suzan Hourieh Lindberg.

Reporter

Som en avknoppning från den strategiska digitala byrån The Social Few grundade Suzan Hourieh Lindberg för två år sedan det renodlade undersökningsbolaget Perspetivo tillsammans med David Khabbazi och Zilan Lawan år 2022.

Genom att utveckla digitala paneler har man lyckats säkerställa att urvalet är representativt, även när det gäller minoritetsgrupper.

Sociala kanaler för att få in panelister på ett randomiserat sätt. Genom segmenteringsfrågor kan vi se modersmål, ursprung och annat. Representation på djup nivå.

Undersökningarna möjliggör svar på sex olika språk. Bland kunderna finns bland annat AMF, Handelsbanken och TV4.

Bank och finans, fastighetsbranschen och media.

"Finns inga svåråtkomliga grupper"

Suzan Hourieh Lindberg återkommer ofta till ett statistiskt favoritbegrepp: tillförlitlighet.  

”Vi utmanar undersökningsbranschen eftersom vi menar att det inte finns några svåråtkomliga grupper. Men om man bortser från att Sverige består av 20 procent utrikesfödda och 25 procent med utländsk bakgrund, då finns det en risk att man väljer bort tillförlitligheten.”

Hon tar resonemanget ett steg längre.

”Den här branschen är förtroendebaserad, men ofta väljer man ändå bekvämligheten först. Jag har tack och lov sett en rörelse tillbaka mot tillförlitlighet. Vi tycker ju att man ska fokusera på vem som svarar − inte bara hur många. Vissa bolag anser att det är viktigt med mediekännedom för att få spridning. Men är det okej att sprida en rapport utan tillförlitlighet? Säkerställer man verkligen att allas röster blir hörda?”

Vad har varit den största lärdomen under de här två åren?

”Först och främst blir man ödmjuk av allt slit, och jag är stolt över hur modiga och framåtlutade våra kunder är. Som bransch tycker jag att vi behöver röra oss fortare framåt, särskilt när den snabbast växande gruppen i samhället inte är den som traditionellt nås av undersökningar. Man får komma ihåg att undersökningsbranschen är normskapande och trendsättande. Om man säger sig ta fram 'sanningen' måste det vara så nära sanningen som möjligt.”

Ska ut i norra Europa

Hittills har man tagit in pengar från en handfull affärsänglar, bland annat Maha Bouzeid, Toni Nijm och Jan Carl Adelswärd. Nu är planen att ta in mer kapital för att skala upp i norra Europa.

“Så fort rundan är klar ska vi ge oss in i de andra nordiska länderna till att börja med. Det finns en tydlig plan för det”, säger Suzan Hourieh Lindberg.

Bolag: Perspetivo AB

Startår:

2022

Grundare: Suzan Hourieh Lindberg, David Khabbazi och Zilan Lawan

Vd: Suzan Hourieh Lindberg

Omsättning 2023 (netto): 986 tkr

Resultat 2023 (EBITDA): -1,4 miljoner

Största ägare: TSF Holding som ägs av grundarna.

De är delägare i Perspetivo utöver grundarna:

Jan Carl Adelswärd, tidigare vd och medgrundare i Novax AB, delägare i TRIWA och Stutterheim.

Maha Bouzeid, Business Sweden och tidigare Polarium.

Toni Nijm, med bakgrund från Silicon Valley och London.

Anna Schauman, med erfarenhet från SEB och Novare Human Capital.

Cecilia Edström, en veteran inom bank, bilindustri, telekommunikation och life science.

Martin Alskog, strategisk analytiker

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.