"Det kändes som att mitt liv var över" – nu tar Benchas grundare revansch med ny second hand-plattform

Amanda Thorén, vd och grundare, Bencha. Pressfoto.

Två år efter jämförelsetjänsten Benchas konkurs står grundare och vd Amanda Thorén starkare än någonsin. Efter en pivotering mot second hand-data och företagskunder är hon redo att prata om sitt nya bolag. "Det fanns ingenting efter en konkurs. Men jag vaknade ändå upp dagen efter", säger hon i en stor intervju med Impact Loop.

Reporter

Allt såg så bra ut. Efter två intensiva år hade Bencha i april 2022 precis gått från betaversion till skarp produkt. Plattformen hjälpte konsumenter att jämföra hållbarhetshetsparametrar för modeprodukter.

Sammanlagt hade Amanda Thorén tagit in 11 miljoner kronor. För att säkra utrullningen och det kostsamma, medföljande varumärkesbyggandet skulle hon nu resa ytterligare 20 miljoner. Framtiden var ljus.

Samtidigt hade kriget i Ukraina satt kraftiga chockvågor i kapitalmarknaden. Plötsligt var dörrarna stängda. I maj 2022 hade appen 120 000 användare och Bencha hade säkrat 20 nya varumärkeskunder på en månad. Men tiden rann i väg.

"Jag skulle säkert kunna ändra affärsmodellen för att fokusera på intäkter genom att främja ökad konsumtion, men mitt grundsyfte har alltid varit att uppmuntra bättre konsumtionsbeteenden och minska överkonsumtionen. Jag var inte beredd att kompromissa med visionen bara för att få in pengar."

Redan i september 2022 var pengarna slut, och med darrande händer lämnade hon in bolagets konkursansökan till tingsrätten.

"Det kändes som att mitt liv var över, jag hade gett allt", berättar Amanda Thorén när Impact Loop möter henne på Epicenter i Stockholm.

”Det fanns ingenting efter en konkurs. Men jag vaknade ändå upp dagen efter.”

Nytändning i spillrorna

Tiden under misslyckandets skamfilt blev dock inte långvarig. Varken Amanda eller Benchas CTO Jesper Törnros hade gett upp hoppet. De bestämde sig för att tillsammans lägga ett bud för att köpa tillbaka varumärket och tekniken från konkursboet.

"Vi kände verkligen att vi ville fortsätta, så i december kunde vi glädjande nog säkra tillbaka varumärket och tekniken", säger Amanda Thorén.

Inga anställda, inga kunder – tillbaka på ruta ett igen. Men inte riktigt.

"Tekniken med uppbyggd databas var viktig och varumärket var väl positionerat på marknaden. Samtidigt hade vi under åren insett att second hand-marknaden var ett svart hål när det gäller data. Det blev vår nya besatthet."

Jesper Törnros var nu medgrundare. Under 2023 jobbade duon stenhårt med att samla in data från second hand-plattformar över hela världen – plaggets pris och prisutveckling, varumärke, skick, färg, material och en rad andra parametrar. De tar in rådatan, tvättar och strukturerar den.

Enligt Amanda Thorén har det resulterat i att Bencha i dag har 1,5 miljarder bilder på en halv miljard produkter i databasen, från 130 länder och 100 000 varumärken. Plattformen fortsätter dessutom att samla in omkring 2,5 miljoner nya produkter dagligen som listas på andrahandsmarknaden.

"Jag kan med trygghet säga att vi har den mest omfattande förståelsen av second hand-marknaden inom mode globalt."

"Begagnat intelligence"

En fråga kvarstår under samtalet. Vad i hela friden ska de göra med all data? Amanda Thorén beskriver att de har byggt en dataplattform med bland annat en AI-prissättningsmodell som kan värdera allt från unika produkter till varumärken, marknader och kategorier.

Och modeintresserade slutkonsumenter göra sig icke besvär, nu är det bara företag till företag-försäljning som gäller.

"Vi hjälper företag att göra research på sitt eget varumärke, jämföra med konkurrenter och framförallt förstå flödet av deras produkter. Hur ser prisnivåerna och kundengagemanget ut i nästa led? Hur står vi oss på second hand-marknaden?"

Enligt Amanda Thorén skapar insikterna värde för varumärken, återförsäljare och second hand-aktörer på två sätt. Dels genom att hjälpa dem att värdera unika produkter och sätta rätt pris i second hand-processen, och dels genom att stötta strategiska steg mot en mer cirkulär affärsmodell, såsom att förbättra säljbarhet, identifiera produktens värde över hela livscykeln och öka kundengagemang.

"Begagnat är en väldigt manuell bransch i dag, och ingen har kontroll över det här flödet. Genom vår data kan du se vilken potential som finns på second hand-marknaden, hur kunderna interagerar med ditt varumärke och hur du ska prissätta begagnade produkter när du vill bygga en egen cirkulär modell – nu eller i framtiden."

Boost av lagstiftningen

Lagstiftningen kan hjälpa till. Inom ett par år kommer EU:s digitala produktpass att rullas ut, vilket ytterligare stärker möjligheterna för datadriven second hand.

"Jag tror inte att det kommer att finnas en linjär och en cirkulär affär i framtiden − det kommer vara samma. Om man gör second hand till en del av affärsmodellen och integrerar det i kundlojaliteten blir det snabbt värdeskapande."

Kundklubbar och lojalitetsprogram finns redan i överflöd. Med en cirkulär modell skulle varumärken till exempel kunna erbjuda sig att köpa tillbaka värdefulla plagg – eller erbjuda presentkort i utbyte. Amanda Thorén ser att det finns en tydlig impactpotential i deras plattform.

"För oss handlar det om att säkerställa rätt produkt, till rätt pris och på rätt plats. Genom att göra detta kan vi producera färre plagg och se till att de hamnar där de gör mest nytta, vilket gynnar både företag, konsumenter och miljön”, säger Amanda Thorén.

En del i produktutvecklingen handlar om att bygga beslutsstöd och verktyg – från att arbeta strategiskt med produktens hela livscykel till att hjälpa handlare att identifiera och värdera produkter med hjälp av teknik.

"I dag är det mycket kostsamt att ha högt specialiserad personal som hanterar alla steg med unika produkter, men vi skapar lösningar som knuffar ekosystemet i rätt riktning och gör det både effektivare och mer hållbart."

Försiktig finansiering

Nu står Bencha snart inför en liknande situation som 2022 – för att skala upp behövs nya pengar.

"Vi har hittills en enda finansiär med oss från förra vändan. Vi har medvetet hållit det väldigt tight med oss tre ägare för att kunna utveckla riktigt bra teknik, vi har enorm kapacitet inom bolaget. Nu har vi betalande kunder och vill skala upp organisationen, så vi kommer sannolikt ta in en större runda under 2025."

Finns det en risk att ni har bränt vissa investerare med konkursen?

"Ofta har responsen faktiskt varit tvärtom: 'Wow, att ni orkar, kan och vill! Nu kan inget stoppa er'. Så det behöver inte vara negativt. Och vi har verkligen tänkt till den här gången."

Ofta har responsen faktiskt varit tvärtom: 'Wow, att ni orkar, kan och vill! Nu kan inget stoppa er'

Vilka lärdomar drar du av den första entreprenörsresan?

"Jag älskar att man som entreprenör har en stark tro på sin egen kapacitet och en viss naivitet kring vad man kan åstadkomma. Den drivkraften är avgörande för att lyckas och våga ta risker. Det ska man inte ändra på."

"Däremot ska man våga låta saker ta lite längre tid. Jag hade en plan, sen ville investerarna snabbt ha avkastning på sina pengar. Jag drogs med av det där. Nu är jag mycket mer trygg i att saker kan ta ett halvår extra. Det är viktigare att vi fattar rätt beslut längs vägen."

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.