Det letar H&M:s investeringschef efter: ”Kan göra bra investeringar i det här klimatet”

Erik Karlsson på H&M Group Ventures har bland annat investerat i Sellpy. Foto: press.

H&M tycker sig ha identifierat nästa impactsuccé inom textilier – och trots det ekonomiska läget fortsätter man att leta efter fler. ”Bara det här året har vi gjort tre till fyra nya investeringar”, säger Erik Karlsson, chef för H&M Group Ventures.

Reporter

Det finns inte många svenska impactbolag inom textilier och mode som kommit upp i en miljardvärdering. Men de två som kan stoltsera med bedriften, Sellpy och Renewcell, har en sak gemensamt. Båda är portföljbolag hos H&M:s investeringsarm H&M Group Ventures. Något som kan ge en indikation av potentialen för bolag med rätt backning.

Nu tror sig modejätten veta vilket svenskt bolag som kommer att bli nästa pärla i portföljen.

”Treetotextile är ett joint venture vi startade tillsammans med Ikea och entreprenören Lars Stigsson. Även Stora Enso har investerat i bolaget. De håller på att utveckla en ny typ av fiber av cellulosa som vi tror väldigt mycket på”, säger Erik Karlsson till Impact Loop.

Det vill H&M investera i

Just nya typer av material och fibrer är något som H&M tittar efter för närvarande. Nyligen har man gjort ytterligare en investering på området, där det stått rätt still de senaste decennierna.

”Vi har investerat en hel del i hållbara alternativ till våra största fibrer som är bomull, polyester och viskos. Det området har vi fokuserat mycket på och tittat på många bolag inom. Senast i år investerade vi i bland annat Kintra Fibers, som gör ett biobaserat polyesteralternativ”, säger Erik Karlsson.

”Den senaste fiberinnovationen kom för över 30 år. Det visar att det inte har hänt något i den delen av branschen på väldigt länge. Men det kommer att hända. Fram till 2030 kommer det att komma ut väldigt många nya typer av fibrer på marknaden", tillägger han.

Hur modebranschen för närvarande får fram textilierna är resurskrävande och påverkar grundvattnet i de områden där produktionen äger rum. Det finns också en del utmaningar med kemikalieanvändning, färgning och återvinning. Därför skulle nya material kunna vara något som hjälper till att minimera klädernas negativa klimatpåverkan.

Det visar att det inte har hänt något i den delen av branschen på väldigt länge

H&M Group Ventures uppger att man också investerat i flera bolag som har nya former av produktionsprocesser, bland annat kring färgning av textilier. Den typen av investeringar faller in under kategorin ”hållbart mode”, som är en av tre fokusområden för H&M Group Ventures. De andra två är ”New Retail”, som bland annat Sellpy faller in under, och ”Enablers and Services”, som bland annat täcker in nya betal- och leveranslösningar.

”På ett generellt plan tittar vi på bolag som har samma ambition som vi har, vilket är att förändra branschen. Och för att göra det behöver man ha skalbara lösningar som kan göra skillnad”, säger Erik Karlsson.

Förändring på gång

När Impact Loop tittat närmare på hur det går för mindre impactbolag inom textilier, som inte direkt sysslar med någon form av produktion, verkar det gå trögt med att skala upp. Generellt sett är det få bolag som redovisar en märkbar omsättning eller svarta siffror på sista raden.

Men det är på väg att förändras, tror Erik Karlsson.

”Hela området är lite i sin linda. Vi började investera i området för tio år sedan. Då fanns det verkligen inte så många innovationer. I allmänhet tar det tid att skala upp sån här teknik. Sedan har det här området inte varit så prioriterat av andra investerare heller. Men nu är det annorlunda”, säger han.

I allmänhet tar det tid att skala upp sån här teknik

Vad har de stora utmaningarna varit för impactbolagen inom er sfär?
”Det tar lång tid att utveckla ny teknik. Det kan ta tio år från idé till att man får ut en kommersiell produkt. Och då ska man gå igenom ett antal utmaningar längst vägen. Det betyder att investerare måste vara ganska uthålliga. Villigheten att investera i tidiga faser, med lång tid till lönsamhet, har gått ner det senaste året. Det är en konkret utmaning just nu. Det är svårare att hitta rätt investerare till den här typen av bolag nu jämfört med för två år sedan.”

Har era prioriteringar påverkats något av det ekonomiska läget?
”Våra prioriteringar har inte ändrats. Det här ligger högt upp på vår agenda. Bara det här året har vi gjort tre till fyra nya investeringar.”

Läge att göra kap

Enligt Erik Karlsson var tajmingen med dippen på kapitalmarknaden extra svidande för de mindre bolagen inom mode och textilier eftersom de just börjat locka till sig uppmärksamhet från investerarkollektivet.

”Det har inte funnits lika mycket kapital att tillgå i den branschen för startups historiskt. Jag tror inte att det har varit en lika sexig bransch som vissa andra områden för investerarna. Men vi såg att det började förändrades för ett par år sedan. Sedan kom den här lågkonjunkturen och den här stora kapitalkrisen och vissa drog sig lite tillbaka då”, säger Erik Karlsson.

Men han är inte allt för orolig för att området kommer att falla i investerarskugga igen. Han tycker sig uppfatta ett bestående skifte i intresse för bolagen inom textilier.

Jag vet att det håller på att förändras och vi kommer att fortsätta se det”, säger Erik Karlsson.

”Vi kommer se tillbaka på den här perioden som ett farthinder på vägen. Just nu är vi i en liten dal men jag är övertygad om att det kommer att gå upp igen. Vi fortsätter i alla fall att investera. En konsekvens av att värderingarna sjunkit är att man kan göra bra investeringar i det här klimatet. Och visa att vi är där och stöttar bolagen", tillägger han.

Jag tror inte att det har varit en lika sexig bransch som vissa andra områden

Förutom de redan nämnda bolagen har H&M även investerat i A Retro Tale, som säljer second hand accessoarer. Det är ett av få svenska bolag inom området som redovisar en lönsam tillväxt.

En stor faktor till intresset för bolag som kan underlätta för modeindustrin att ställa om är de lagkrav som kommit från EU de senaste åren. Det kan du läsa mer om i vår stora genomgång om bolagen inom mode och textilier.

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.