Foodtech

Duon ska minska matsvinn i kylkedjan – tar in pengar från Novax: "Djupt imponerade"

Nazih Hazime och Jacob Petersson, grundare av Foodtel och Sofie Borg, projektledare på FoodBridge. Foto: pressbilder.

En plattform för att motverka matsvinn inom kylkedjan. Det är idén bakom Foodtel. Nu tar de in kapital från Novax-ägda FoodBridge. "Vi är nu mer övertygade än någonsin om att vi kan sprida vår effektiva matsvinnslösning", säger Foodtels medgrundare och vd Jacob Petersson.

Redaktör och reporter

En stor andel av det globala matsvinnet uppstår när kylkedjan brister och mat förlorar sin hållbarhet på grund av temperaturavvikelser. Här kommer Foodtel in. Bolaget, som grundades 2021 av Jacob Petersson (vd) och Nazih Hazime, ska genom sin plattform använda validerad data från Livsmedelsverket och RISE beräkna hur lång hållbarhet maten har kvar.

Tanken är att de ska ge speditörer, grossister och butiker möjlighet att undvika onödigt svinn och fatta bättre beslut kring hanteringen av varor. Sedan lanseringen har plattformen, enligt bolaget, räddat över 225 ton mat från att slängas, vilket motsvarar besparade utsläpp av växthusgaser som motsvarar 3 000 ton koldioxidekvivalenter och ekonomiska besparingar på över 20 miljoner kronor.

Nu tar bolaget in kapital i en ny runda som leds av FoodBridge. Bolaget, som grundades 2022, är en del av Axel Johnsons strategi för att driva en hållbar omställning inom livsmedelsindustrin.

”Vi är mycket glada över att få in en stark och strategisk partner i Foodbridge och Axel Johnson med deras stora närvaro och kunskap inom mat. Vi är nu mer övertygade än någonsin om att vi kan sprida vår effektiva matsvinnslösning till fler aktörer och till nya marknader”, säger Jacob Petersson, vd på Foodtel.

"Följt noga"

Sedan i juli är FoodBridge en del av Axel Johnsons stora investeringsbolag Novax, något som Impact Loop var först att berätta.

”Vi har följt Foodtel noga sedan start och är djupt imponerade av de framsteg de har uppnått på kort tid, och det gensvar de får från kunderna. Vi har stor tilltro till både kvaliteten och användarvänligheten i deras plattform”, säger Sofie Borg, projektledare FoodBridge.

Rundan, som enligt uppgifter från Bolagsverket uppgick till 8,5 miljoner kronor, innehåller utöver FoodBridge även investeringar från investeraren Anders Frankel, som även går in som ordförande i bolaget, och företagets tidigare investerare.

Tidigare har FoodBridge gått in i bolag som Petgood, Improvin’ och Mediterranean Food Lab.

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.