Energi

Efter nya EU-kraven – Cake vill göra affär på gamla batterier

Stefan Otterborn ser utveckling och nya produktsegment som en effekt av nya batteriförordningen. Foto: Tobias Lundkvist/press.

EU:s nya batteriförordning ställer hårda krav på batterianvändande företag. Samtidigt kan de nya reglerna driva på utveckling och leda till nya affärsområden. Nu vill el-motorcykeltillverkaren Cake göra affärer på sina gamla batterier.

Reporter

Nyligen klubbades ett nytt, och skarpare regelverk igenom av EU för hanteringen av alla typer av batterier (se ruta längst ner i artikeln).

Cake, som tillverkar batteridrivna motorcyklar och mopeder, är ett av alla bolag som nu får säkra upp övervakningen av sina produktionsflöden, och de leverantörer som ingår där.

"Vi har vår tillverkning av batterier och komponenter primärt i Taiwan. Det är stora spelare som gör batterilösningar till många andra bolag inom fordonssektorn. Mycket av det som krävs i det avseendet rent certifierings- och kvalitetssäkringsmässigt tvingas de göra eftersom de i sin tur köper komponenter från sina leverantörer. Det är positivt förstås”, säger Cakes grundare Stefan Ytterborn.

Som Impact Loop tidigare rapporterat har Cake, som 2021 värderades till 2 miljarder kronor, bekräftat att bolaget landar på 100 miljoner kronor i nettoomsättning för 2022. Samtidigt ökar förlusten till -263 miljoner kronor.

Nya batteriförordningen innebär en lång rad krav för återvinning, returer och koll på leverantörskedjan. Foto: Canva.

Osäkert vad kraven innebär

Stefan Ytterborn kan i dagsläget inte säga om den nu införda batteriförordningen kommer att innebära några ökade kostnader för bolaget, eller hur omfattande eventuella prishöjningar från bolagets leverantörer kan bli.

“Det är svårt att bedöma i nuläget men det är väl högst troligt att de investeringar som leverantörer tvingas göra kommer att fördelas ut på ett eller annat sätt och läggas på priset. Det finns inga krav från någon på vår leverantörssida att vi ska vara med och ta investeringar i det här skedet.”

Enligt Stefan Ytterborn har bolaget inte identifierat något behov av att förändra sin leverantörskedja för att möta de nya kraven. Trots det, konstaterar han att det är ett arbete som pågår – för att dämpa bolagets klimatpåverkan genom transporter.

“Än så länge har vi relativt små volymer men det är sanslöst som vi håller på. Både sett till praktiska betingelser såväl som rent klimatmässiga aspekter av att skicka batterier tvärs över jordklotet till diverse marknader. Därför jobbar vi aktivt med att nu hitta lokala spelare på de olika marknaderna som kan producera batterierna."

Batterierna till Cakes el-motorcyklar tillverkas i Taiwan. Foto: Cake.

Kan själva ta över batteriproduktion

Stefan Ytterborn uppger att bolaget samtidigt undersöker möjligheten att själva kliva in och ta över batteriproduktionen för den europeiska marknaden.

“Det är inget som är beslutat men vi tittar på möjligheten att själva etablera batteriproduktion i anslutning till vår monteringsanläggning i Albyberg. Vi ska åtminstone slippa skicka batterier från ett ställe runt om i världen, och istället ha produktion på varje kontinent som vi verkar.”

Enligt Cake grundaren kan planen att sätta upp ett produktionsnätverk få stor effekt på bolagets klimatpåverkan, men även resultatmässigt i den förväntade tillväxtresan de kommande åren.

"Det är ‘game-changing’ på många sätt. Det är klart att det ska sättas upp, ordnas med och investeras i. Många tror att det är en motsägelse att vara klimatorienterad samtidigt som man ska driva lönsamma affärer. I det här fallet ser jag att det är direkt uppsida i båda avseendena."

Cake säljer redan en rad tillbehör till sina el-motorcyklar. Nu tittar man på en "kraftstation" för batterier som folk kan ha i garaget. Foto: Cake.

Mindre kraftstationer i garaget

Det finns samtidigt en annan aspekt av att batteriförordningen som faktiskt kan innebära att Cake snabbar upp takten mot att hitta nya affärsområden. Det grundar sig i kravet om återtagning och hantering av batterier.

“Vi har hållit på med projekt kring det länge. Vi har tittat på om vi ska göra mindre kraftstationer som man kan ha stående i garaget. Eller om vi ska bygga större enheter av våra använda batterier som kan utnyttjas ytterligare 20 år, i exempelvis större lösningar för mindre orter", säger Stefan Ytterborn och fortsätter:

"Det finns en palett av möjligheter som vi får anledning att ta tag i och bestämma oss lite snabbare än vi hade tänkt oss. Det är en av de regelverksbetingelser som jag tror kommer att driva innovation och initiativ.”

Även där betonar han att framtiden handlar om att hitta rätt produkt för respektive marknad.

“Vi kan ju inte ta hem alla batterier igen till Stockholm utan vi måste hitta ett sätt där vi mera lokalt kan återaktivera  och produktifiera dem på något sätt. Fram tills att vi har det på plats så kommer vi att parkera batterier i säkra batteriförvaringsutrymmen i respektive geografi för att kunna aktivera det när vi har en färdig lösning”, säger Stefan Ytterborn.

Batteriförordningen

Detta vill EU med de nya reglerna:

  • Minska klimatavtrycket från en kraftigt ökad användning av batterier i elektrifieringen.
  • Begränsa användningen av skadliga ämnen i batteritillverkning, hantering och återvinning
  • Minska behovet av råvaror från länder utanför Europa, när höga återvinningsnivåer av kritiska råvaror som kobolt, litium och nickel krävs.
  • Reglerna gäller alla typer av batterier, små som stora.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.