Northvolts problem

Impact-profilerna om Northvolts kris: "Efterfrågan kommer att komma"

Stefan Jansson (Polarium), Carl Magnus Norden (Decade), Jenny Keisu (Aetha Motors) och Ulrika Tornerefelt (Stella Futura). Fotobyline: se nedan.

Northvolt gick på måndagen ut med att bolaget pausar delar av produktionen vid fabriken i Skellefteå, samtidigt som man drar ner på personal. Vad innebär det för resten av impact-branschen när kronjuvelen får problem? Impact Loop har intervjuat fem entreprenörer och ledare om vad de tror framåt.

Det var på måndagseftermiddagen som Northvolt skickade ut ett pressmeddelande om att man pausar delar av produktionen vid fabriken i Skellefteå och ser över personalstyrkan.

Beskedet är en första del i det de kallar för en strategisk översyn som bolaget gör, i ett försök att anpassa verksamheten till de ekonomiska utmaningarna.

Vad betyder det för impact-branschen, att ett så välkänt bolag som Northvolt har problem? Vi ringde runt för att skaffa oss en bild.

Stefan Jansson, grundare Polarium: "Överdrivet mediedrev"

Polariums grundare Stefan Jansson. Foto: Jonas Borg.

Vad kan Northvolts neddragningar ge för svallvågor för impact-bolagen?

"Jag tycker att det är ett överdrivet mediedrev, och jag tycker inte att de förtjänar alla svarta rubriker. I grunden är det ett väldigt viktigt initiativ för Sverige. Det kommer inte fram i rapporteringen."

Vad kan det betyda för svenska impact-branschen?

"Jag vet inte. Det är snarare så att det är kopplat till en tuff marknadsekonomi, som får effekten att man inte just nu kan springa fullt ut. Det är så det fungerar när man bygger bolag, man får gasa och man får bromsa."

Vad tycker du själv om alla turer som varit i Northvolt?

"De har mycket att bevisa, och det kommer man att göra. Northvolt kommer att lyckas. Det kommer bara ta lite längre tid. Det står mycket i media om skattemedel och annat, det vill jag inte ens gå in på, men om tio år kommer man att se att det inte är något luftslott som de bygger. I sådana här tider blir alla osäkra. Men nu får man reda ut det här och tänka på vad som är målet. Att det kommer att landa i svensktillverkade lithiumbattierier på marknaden. Det är väldigt mycket bättre än tyska kolbatterier."

Jenny Keisu, grundare Aetha Motors: "Som ledare får man stålsätta sig"

Jenny Keisu, grundare Aetha Motors och före detta vd på Xshore. Foto: Mikael Sjöberg/TT

Vad tänker du kring vad som händer på Northvolt nu?

"Både Northvolt och Peter och hans team har i många år varit en inspiration för impact-bolagen och de entreprenörer och bolagsbyggare som står bakom dem. Många bolag har haft det tufft de senaste åren och vet hur jobbigt det är att fatta den här typen av beslut och tvingas göra sig av med personal – även om det är nödvändigt."

"Som ledare får man stålsätta sig och fokusera på varför det är viktigt att bolaget finns och att det överlever – vilket ju är oerhört viktigt i Northvolts fall – och helt enkelt 'take comfort in knowing you did not have a choice'. Nu får vi hoppas att de här åtgärderna kan säkerställa både Northvolts och Sveriges position i den här strategiskt viktiga sektorn."

Ingmar Rentzhog, We don't have time: "Behöver se det ur ett större sammanhang"

Ingmar Rentzhog, grundare av klimatplattformen We Don't Have Time. Foto: Rob Chazey/Wikidata.

1. Vad betyder Northvolts problem för impact-bolagen?

"Vi behöver se det ur ett större sammanhang, det gäller inte bara Northvolt utan att hela stora industrisatsningen på omställning har tappat styrfart på grund av en politik som inte hjälper utan snarare stjälper. Det i kombination med svårare tider ger en dubbelsmäll."

"Vi har sett flera exempel på kort tid med till exempel Vattenfall som ställer in planer på vindkraftverk och där politikerna istället väljer att satsa på energislag som inte är tillgängliga på flera år. Ett annat exempel är Volvo Cars som senarelagt sitt mål kring ett helt elektrifierat bilutbud. Det handlar inte om att de har en lägre ambition utan att det inte går att genomföra planer så snabbt som man vill."

2. Vad kan det här betyda för svenska impact-branschen?

"Största risken med ett sådant här flaggskepps-exempel är att om det misslyckas så blir det ett varnande exempel som gör att andra inte vågar satsa i Sverige. Däremot så kommer inte Kina slå av takten. Klarar Northvolt av att hantera det här och komma igen är det i sig inget som kommer vara förödande, men om hela satsningen går över styr får det väldigt stora konsekvenser."  

Carl Magnus Norden, grundare Decade: "En möjlighet är att söka samarbete med kineserna"

Carl Magnus Norden, grundare för logistikplattformen Decade och innan dess ellastbilarna Volta trucks. Foto: privat.

Vad säger du om problemen i Northvolt?

"Batterier är kritiska för elektrifieringen av fordon, men det finns idag en överproduktion i världen, där det mesta finns i Kina. Konverteringen till elbilar har gått långsammare än man hoppats på. Om man baserat kalkylerna på priserna för några år sedan och priserna sedan halveras, som de gjort i år, blir det svårt."

"Men i och med att priserna sjunker kommer upptagningen av bilar att gå snabbare, men det är en tuff fas däremellan. EV-marknaden kommer på sikt, men är kanske två år senare än vad man hoppats. Northvolt har gjort ett fantastiskt jobb med att hitta finansiering på det sätt som de gjort. De har varit nytänkande med bra timing. Det gäller att 'Go for it', och det har de gjort. Jag hoppas att de får mer stöd från investerar-communityt."

Hur påverkar det här intresset från investerar-communityt?

"De har haft den bästa backningen med tunga namn som EIB och i slutändan EU, så om någon ska lyckas är det de. En möjlighet är att söka samarbete med kineserna, som har en långsiktighet, och där Northvolt kan erbjuda en väg in i Europa och Nordamerika. Men nu spekulerar jag."

Vad kan Northvolts neddragningar ge för svallvågor för impact-bolagen?

"Northvolt har varit en ledstjärna och tidiga med idén om långsiktiga 'take and pay'-kontrakt. De som försöker göra samma sak kommer kanske inte ha det lika lätt. För att lyckas måste man kunna leverera och leverera i tid. Northvolts kunder kommer nog inte påverkas så mycket, då det är en överutbudsmarknad och de kan skifta över till andra producenter. De nuvarande problemen är ett hack i kurvan. Lägre priser på batterier kommer att skjuta fart på försäljningen både av eldrivna fordon och lagringsbatterier i kombination med solceller för microgrids och storskalig elproduktion. Så efterfrågan på Northvolts batterier kommer att komma."

Ulrika Tornerefelt, Stella Futura: "Måste komma ihåg att det är fler som behövt bromsa in"

Ulrika Tornerefelt, grundare och vd för batterilagrings-aktören Stella Futura. Foto: pressbild.

1. Vad kan Northvolts neddragningar ge för svallvågor för impact-bolagen?

"På kort sikt kan det möjligen bli tuffare för bolag i samma position i ekosystemet som Northvolt att attrahera kapital. Samtidigt måste investerare se det långsiktiga behovet av att Europa äger gröna teknikplattformar. Men vi ska komma ihåg att det är fler bolag inom cleantech som behövt bromsa in och i vissa fall skala ner. Den direkta påverkan i branschen blir såklart att underleverantörer till de här företagen behöver anpassa sin kostym, men den faktiska kompetensen och personerna behövs i andra delar av ekosystemet så där blir det snarare en omfördelning av personal. Något vi kan märka i våra rekryteringsprocesser."

2. Vad kan det här betyda för svenska impact-branschen, att Northvolt har problem?

"Northvolt har verkligen satt Sverige på kartan avseende grön omställning. Impactbolag i Sverige kan troligen i vissa fall påverkas negativt när det blåser kring bolag som dem, men etablerade investerare känner till att det kan vara upp-och nedgångar vid bygge och utveckling av stora nya teknikplattformar. En viktig indikator för ett bolags långsiktiga hälsa är trots allt hur man tar sig igenom svåra situationer och växer vidare."

3. Vad tycker du själv om alla turer som varit i Northvolt?

"Det är svårt att uttala sig om något där man inte har hela bilden. Jag har naturligtvis följt Northvolts resa sedan start, och är imponerad av beslutsamheten, modet och framdriften. Northvolt är en föregångare och säkert en anledning till att vi sett liknande bolag etableras i Europa. Ur den synvinkeln upplever jag till viss del den senaste tidens mediebevakning av situationen på Northvolt som aningen onyanserad."

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.