EU-rapport: Unga oroar sig för klimatet – vill att det ska vara topprio
En ny Eurobarometer-undersökning visar att klimatet och miljön är den näst största frågan för unga EU-medborgare, samtidigt som levnadskostnader toppar listan över orosmoment.

Stigande priser och levnadskostnader oroar 40 procent av unga EU-medborgare mellan 16-30 år, visar en ny Eurobarometer-undersökning som släpptes på måndagen.
Klimatet kommer tätt därefter - en tredjedel av de tillfrågade anser att EU bör prioritera att fokusera på miljö och klimatförändringar de kommande fem åren.
"Unga människor idag är oroade över stigande priser, klimatförändringar, säkerhet och sina chanser att hitta ett bra jobb. Detta är frågor som vi måste ta itu med i varje beslut vi fattar och varje lag vi stiftar. Annars riskerar vi att förlora en generation till desillusion", säger EU-parlamentets ordförande Roberta Metsola i en kommentar.
Instagram dominerar nyhetsflödet
Något annat som framkommer i undersökningen är att sociala medier har nu gått om tv som främsta nyhetskälla för unga EU-medborgare.
42 procent får sin information om politiska och samhällsfrågor via sociala medier, jämfört med 39 procent som tittar på tv. Instagram toppar listan (47 procent), följt av TikTok (39 procent).
"Informationslandskapet förändras snabbt. När de flesta unga huvudsakligen får sina nyheter från sociala medier har politiker och sociala medieplattformar ett särskilt ansvar att bekämpa ökande desinformation", säger Roberta Metsola.
Medvetna om fejkade nyheter
76 procent av de unga uppger att de har exponerats för desinformation och fejknyheter. Samtidigt känner sig 70 procent säkra på att de kan identifiera falsk information.
Malta och Kroatien toppar listan över länder där unga känner sig mest självsäkra i att upptäcka fejknyheter, medan unga i Österrike, Tyskland och Slovenien är minst säkra.
Undersökningen genomfördes av Ipsos mellan 25 september och 3 oktober 2024 i alla 27 EU-länder, med totalt 25 863 respondenter i åldrarna 16-30 år.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups