Facebooks personalbok gav mig en insikt – varför gör inte fler bolag såhär?
De flesta bolag är bra på att mäta på försäljning och arbetsuppgifter. Men hur är det med verklig effekt, det som de anställda sökte sig till dig för? Det skriver entreprenören Jens Bäckbom i en krönika på Impact Loop.
Jag fick en aha-upplevelse häromdagen när jag kom över ett utdrag ur Facebooks personalhandbok. På en av sidorna står det: "Varje anställd på Facebook ansvarar för ungefär en miljon användare". Vilken känsla!
Men det fick mig också att tänka: Varför gör inte alla företag så här?
Jag gillar att tänka i termer av 80/20. Vilka är de fåtal åtgärder som har störst effekt i varje situation?
När det gäller motivation så tycker jag management-klassikern Drive av Daniel Pink sammanfattar de viktigaste faktorerna bra. Det handlar om att skapa en känsla av autonomi, kompetens och meningsfullhet.
I och med den våg av impact-bolag och lösningar som kommer nu så har det också blivit allt tydligare att den sista punkten, meningsfullheten, blir allt viktigare. Flera av de smartaste personer jag känner söker sig en efter en till bolag där de kan bidra till energiomställningen, minska svinn, hjälpa till med omskolning, integration och mycket mer.
Här har impact-bolagen en unik möjlighet att ligga i framkant.
Hur? Ta ett SaaS-verktyg som verkar inom hållbarhet. De kanske är jättebra på att visa sina anställda hur mycket de sålt varje månad. De kanske till och med berättar att de hjälper sina kunder att nå sina klimatmål.
Men det går att göra ännu tydligare:
1. Räkna ut hur många människor som påverkas av det man gör (som Facebook): Huset du bygger kommer att stå där i hundratals år eller bron du designar kommer att användas av miljontals trafikanter. Det passar om man gillar siffror men det går att göra mer mänskligt än så.
2. Visa upp framgångssagor där företagets produkter har haft påverkan på människor ("Tack Tinder!") eller kanske till och med räddat liv. Arbetar du inom hälsa eller sjukvård kan du till exempel sätta upp en räknare som visar hur många fler år du gett dina kunder/patienter att leva. Systembolaget gör detta väldigt bra - de kallar sin årsredovisning för "Ansvarsredovisning" och kommunicerar aktivt kring hur de bidrar till ansvarsfull alkoholkonsumtion.
3. Den kanske lägst hängande frukten är dock: Låt alla i personalen vara med och träffa kunder så att de får ett ansikte på vem de hjälper!
Min fru är UX-konsult och har förmånen att hjälpa företag med detta nästan varje vecka. Hon hjälper företag att förstå sina kunder och bokar ofta in användarintervjuer, vilket kan ge många aha-upplevelser. Men framför allt kan det för en backendutvecklare vara en rejäl energikick att få höra hur det hen har skapat gör nytta för kunderna.
Så om du driver företag och har ångest för hur du ska kunna attrahera och behålla duktiga personer, utgå från den impact du skapar för dina kunder samt omvärlden och se till att visa den för din personal! Det kan bara komma gott ur det.
Jens Bäckbom är entreprenör och driver idag bolaget Pareto Business School, en MBA-utbildning online för alla. Han har bland annat en bakgrund på Almi Invest.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups