Fika med Rosemari Herrero, Pinc: "Vi letar alltid efter alternativ till kaffe"
I vår serie “Fika med” träffar vi Impact-profiler och andra intressanta personer i vårt community. <br><br>Nu har turen kommit till Rosemari Herrero, investeringsansvarig på Pinc, livsmedelsjätten Pauligs investeringsarm. I dag dricker vi kaffe gjort på bönor, men i framtiden? Då kan din kopp vara bryggd på något helt annat.

Vilken typ av bolag letar ni efter just nu?
"Vi letar alltid efter alternativ till kaffe. Paulig är ledande på kaffe i Finland och Baltikum, så kaffe är vår stora grej. Kaffebönan är en superkänslig gröda som måste odlas på en viss höjd. Klimatförändringarna gör att det blir svåras och dyrare att odla kaffe och vi ser nu rekordhöga priser. Vi har tidigare investerat i bolag som tar fram kaffesorter som kan hantera klimatet bättre, men vi letar också efter alternativ som till exempel substitut gjort på ärtor och dadelkärnor."
Ni är investeringsarmen till livsmedelsjätten Paulig, som är stora inom kaffe men också med varumärken som Santa Maria och Risenta. Hur samarbetar Pinc med Pauligs övriga verksamhet?
"Vi är en aktiv investerare och sitter ofta med i styrelsen. I vissa fall sitter även en representant från Paulig med och blir en bra sparringpartner. Vår allra första investering var Kaffe Bueno som nu tar vara på våra sidoströmmar från kaffeproduktionen. Det finns många nyttigheter i kaffe som man kan använda till mängder av saker, bland annat hudvård och hållbar näring i jordbruk.
Vi har också investerat i Saas-lösningen, Improvin’, som hjälper livsmedelsföretag att minska sina utsläpp i hela värdekedjan, genom att använda riktiga data och inte bara schabloner."
Vilket är det mest underskattade området inom hållbara livsmedel just nu?
"Jag tycker inte att det pratas tillräckligt mycket om hållbart jordbruk, det är ju det som har störst påverkan. Kanske beror det på att det är en något osexig bransch med låga marginaler och hårt jobb. Det är inte helt enkelt att investera i det och det kräver också en lite längre tidshorisont. Ska man till exempel göra något inom grödor kan man inte bara sitta i labbet och testa, man måste ut och odla. Att låta naturen göra sin grej. Det kräver ganska nischade investerare för att våga ge sig in i det."
Vilka är de mest spännande trenderna inom hållbara livsmedel just nu?
"AI är ju en möjliggörare för allt som händer nu. Jag sa nyss att man måste testa nya fröer och grödor genom att odla dem för att sen samla information och förbättra dem. Kan man istället använda AI för att skapa modeller som simulerar utfall och testar olika scenarier så har man ett otroligt kraftfullt verktyg för att utveckla mer motståndskraftiga grödor eller optimera genetiska egenskaper snabbare och mer effektivt.
Vi tittar även på att använda AI för att utveckla nya recept för livsmedel. I stället för att bara låta en grupp människor provsmaka kan man mata in en stor mängd parametrar och låta AI:n testa och ge förslag på justeringar för att optimera smaken eller kvaliteten."
Vilken är den största myten om CVC-investeringar?
"Det är nog att det skulle komplicera allt lite. Att man måste kompromissa mer och att det blir svårare att få med andra investerare om man har med en CVC-investerare. Det varierar förstås beroende på vilket syfte man har med sin CVC. Vi är helt oberoende från Paulig och investerar inte med syftet att bolagen ska förvärvas av gruppen. Vår roll är att fånga upp innovationer och stödja hållbarhet i sektorn på lång sikt, vilket kan vara svårt för ett stort bolag att göra på egen hand. Vi för vidare allt som kan vara relevant till Paulig, även det som vi inte är intresserade av att investera i, men som kan vara intressant för deras innovationsavdelning."
Vilket är det mest inspirerande impact-bolaget ni inte har investerat i – och varför?
"Vi träffar så sinnessjukt många bolag men en grej jag kom att tänka på är pollination tech. Att det ens finns ett sådant område är ju jättedeppigt men vi träffade ett bolag som gör vaccin till bin, det är helt fantastiskt. Man får ju upp en bild av att man jagar bina med en vaccinspruta, men de hade såklart ett mycket smartare sätt att göra det på. Det räcker med att drottningen får vaccinet. Så man stänger in henne i en liten ätbar bur som innehåller vaccinet och som hon äter sig ur. Sedan sprids det till hela bisamhället. Just det här bolaget var i USA så vi kunde inte investera."
Om du får spå framtiden – vad blir de största förändringarna för vad eller hur vi äter?
"Jag tror att vi kommer tvingas äta mer lokalproducerat och det kommer bli dyrare att få tag på sånt som blir svårare att odla, som kaffe och kakao. I stället kommer vi nog äta mer säsongsanpassat och närproducerat. Med nya tekniker som inomhusodling och mat i bioreaktorer kan vi börja producera fler produkter lokalt. Oavsett om det är precisionsfermentering, massfermentering, eller enzymbaserat."
Vad tackar ni nej till?
"Vi tackar nästan alltid nej till konsumentprodukter nu för tiden. Vi har gjort ett par såna investeringar men det är en svår marknad, hur bra man än tycker att produkterna är. Det är jättesvårt att förändra konsumentbeteenden. För att lyckas tror jag det är lättare att börja med små steg, som att blanda kött med växtbaserat. Eller kaffe med kaffesubstitut."
Om vi ses om fem år på en ny fika, vad bjuder du på?
"Något närodlat. Kanske kaffe som inte bara kommer från Brasilien utan även från Europa. Tillsammans med en chokladbit som inte bara är från kakaobönor från andra sidan jorden utan ingredienser som producerats lite närmare. Vi har ett portföljbolag som gör choklad utan kakaobönor. Tanken är inte att chokladen ska gå till de fina pralinerna, utan mer som till exempel överdraget på en chokladbar. Vem lägger märke till hur många procent kakao det är i den?"
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups