Fika med Treetotextiles Roxana Barbieru: "Skulle gärna se mer av Sverige i världen"
Fredag = dags för fika! Impact Loop fortsätter med vår serie "Fika med", där vi träffar impact-profiler och andra intressanta personer i vårt community. <br><br>Den här gången tog vi en kaffe med Roxana Barbieru, vd på Treetotextile, som utvecklar hållbara textilfibrer från skogsråvara – med tunga ägare och stora ambitioner.

Vad gör Treetotextile till ett impactbolag?
"I textilindustrin finns en en växande oro kring klimatpåverkan. När man tittar närmare ser man att hela 70 procent av påverkan faktiskt kommer från materialproduktionen. Branschen har satt upp målet att nå nettonollutsläpp till 2050, och det betyder att man behöver halvera utsläppen varje årtionde, byta till förnybar energi, men också använda mer hållbara processer och nya, innovativa material. Det finns verkligen ett behov på marknaden att klara den här avkarboniseringen – och det är där vi kommer in".
Hur skiljer sig er fiber från andra på marknaden?
"Vår fiber är biobaserad och görs av trä från hållbart skogsbruk. Vi kallar den för nästa generations cellulosafibrer eftersom den har så minimal miljöpåverkan. Vi använder inte koldisulfid, som man annars brukar använda i traditionell viskos, och vi återvinner kemikalierna i processen. Så miljöavtrycket från vår fiber är verkligen mycket bättre.
Men det handlar inte bara om hållbarhet. Marknaden måste ju också uppskatta fibern – och det är bland annat därför det tar så lång tid att utveckla en sådan här ny produkt. Du hittar faktiskt inte den här typen av fiber på marknaden idag. Den är väldigt skön att ha nära huden, som i kläder, sängkläder och handdukar, men passar också bra i engångsartiklar där den kan ersätta engångsplaster".
Hur startades bolaget?
"Treetotextile började som ett forskningsprojekt, startat av Lars Stigsson, en serieentreprenör som tyvärr inte finns med oss längre. 2014 grundades bolaget när han fick med sig Inter IKEA Group, H&M Group och LSCS Invest – det är Lars Stigsson och Christian Stigsson, hans son – som ägare. I januari 2019 kom Stora Enso in som industriell aktör. Det var då jag kom in i bilden, eftersom jag jobbade på Stora Enso och var med i affären mellan Treetotextile och Stora Enso. Nu har vi nyligen fått med Lenzing Group som vår senaste industriella delägare, vilket är ett fantasiskt tillskott!".
Hur funkar samarbetet med de här tunga ägarna?
"För oss är samarbete jätteviktigt. Vi jobbar väldigt nära våra ägare, som vi ser som mer än bara ägare. Utöver kapital och stöd handlar det om kompetens. Vi försöker dra nytta av deras kunskaper så mycket det bara går. De tror verkligen på vår idé, och det är viktigt när man har en banbrytande teknik som vår. Sen kommer de också att bli de första kunderna för vår fiber, även om de inte kommer att vara de ända kunderna".
Var ligger ni i utvecklingsprocessen just nu?
"Vi har en demonstrationsanläggning i södra Sverige, i Nymölla, som kan producera 1 500 ton fiber per år. Just nu håller vi på att öka produktionen och optimera både processen och fiberkvaliteten. Vi har också ett forsknings- och utvecklingscenter som vi öppnade i Mölndal i oktober 2023. Just nu förbereder vi också planer för en fullskalig fabrik någonstans i Europa, som vi hoppas ska vara igång i slutet av 2027. Efter det kommer vi fortsätta att öka volymerna."
Vad är nästa stora utmaning för er?
"För mig är det viktigt att inte ta för många genvägar, men samtidigt gå framåt snabbt. För att kunna skala upp behöver vi mer finansiering, kapacitet, och möjlighet att få ner kostnaderna. Det finns fortfarande jättemycket att optimera. Och så är det förstås marknaden – efterfrågan måste finnas där".
Berätta lite om din bakgrund – hur hamnade du i Sverige?
"Jag är född i Rumänien och har jobbat i Tyskland, Singapore, Kina, gjort min MBA i USA och så vidare. En dag blev jag kontaktad av ett rekryteringsföretag som frågade om jag ville jobba med Stora Enso i Stockholm, eftersom jag var känd som en sorts 'serial intrapreneur'.
Jag svarade ärligt att jag inte visste något om Stockholm eller Stora Enso eller ens skogsindustrin. Men jag fick en bra känsla för företaget och deras värderingar. Så jag började där och var jätteengagerad i att kommersialisera nya produkter, nya biomaterial från träd. Jag har varit i Sverige i nästan 10 år nu, vilket känns helt otroligt men är fantastiskt".
Hur ser du på Sverige med dina ögon, som någon som kommer lite utifrån?
"Jag tycker att Sverige verkligen är en av ledarna inom innovation och hållbarhet. Men jag skulle gärna se mer av Sverige i världen, för det är så inspirerande. Andra länder och företag kan lära sig massor, inte bara av framgångarna utan också av utmaningarna.
Jag tror att Sverige pratar alldeles för lite om vad landet faktiskt gör. När jag nämner det här får jag ofta höra 'vi vill inte skryta om det'. Men för mig handlar det inte om att skryta – det handlar om att öka medvetenheten och inspirera andra länder att följa efter och ta nästa steg".
Slutligen, vad är din favoritfika?
".För mig är det inte vilken sorts fika det är som spelar roll, utan det är sällskapet som räknas. Någon form av kaka är ju alltid trevligt, men för mig handlar det mer om sällskapet. Jag älskar fika, jag älskar att det är så avslappnat och att man bara får kontakt med varandra. I andra länder där jag har jobbat, tar man ju förstås kaffe, men man avsätter inte riktigt tid för det".
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups