Flydde från Kongo – nu växer Rebu Burubwas kaffebolag Rutasoka med 40 procent
Efter ett år med stark tillväxt tar hållbara kaffebolaget Rutasoka in nytt kapital. Ändå är det inte pengarna som är det viktigaste. <br><br>"Största vinsten är att människor blir självförsörjande", säger grundaren Rebu Burubwa i en intervju med Impact Loop.
Rutasoka importerar ekologiskt och Rainforest Alliance-certifierat råkaffe direkt från småskaliga kaffeodlare i Kongo, rostar det i Göteborg och distribuerar det till den svenska företagsmarknaden.
Genom att jobba med endast en sorts böna och olika rostningsprofiler håller företaget nere klimatpåverkan, samtidigt som de hjälper producenterna att utveckla sina odlingar med nya plantor och skuggträd.
Efter några tuffa år kom genombrottet under 2024 när Rutasoka växte med 40 procent och för första gången passerade 10 miljoner kronor i omsättning. Genom att ta in en miljon till från affärsänglar som varit med sedan start är tanken att göra bolaget ännu mer stabilt.
"Det ligger i vår strategi att bygga stabilitet i bolaget så att vi kan ha is i magen och fortsätta växa hållbart", säger grundaren Rebu Burubwa.
Flydde från Kongo
För 18 år sedan flydde Rebu Burubwa från Kongo till Sverige.
"När jag kom till Sverige gick jag igenom klassrummet med språket, nytt samhälle och allting, som var en utmaning i början. Det var bara att läsa språket och integreras i samhället. Men det var inte lätt, det var bara att fajtas", berättar Rebu Burubwa.
Efter gymnasiet valde han bort universitetet.
"Jag ville bygga och jobba så att jag hade praktisk erfarenhet innan jag skulle fatta beslut om framtiden", säger han.
Ville ge tillbaka
Det var ett telefonsamtal från Rebu Burubwas mamma som blev startskottet för det som skulle bli Rutasoka.
"Hon sa att jag inte skulle glömma var jag kommer ifrån. När jag vid ett tillfälle googlade vad man kunde bidra med i Kongo upptäckte jag att landet toppade listan för spädbarnsdödlighet i världen."
2015 investerade Rebu Burubwa och hans sambo i att bygga en förlossnings- och mödravårdsklinik i hemstaden Uvira. När de insåg att utmaningarna var större än sjukvården började de att undersöka möjligheterna att göra mer – och upptäckte kaffets betydelse för regionen.
"Kaffe var Kongos största exportvara efter koppar på 70-90-talet. Men mineralkonflikterna fick exporten att minska drastiskt, vilket gjorde att många självförsörjande producenter blev bidragsberoende", säger Rebu Burubwa.
Jobbar med en enda böna
Till skillnad från många andra i branschen arbetar Rutasoka endast med en sorts böna men med olika rostningsprofiler, vilket också är bra för klimatet.
"Vi har inget behov att göra inköp från alla världens hörn. Vi fokuserar på en region i ett land, och sedan sker magin i rostningsprocessen", säger Rebu Burubwa.
Företaget arbetar aktivt med hållbarhet genom hela produktionskedjan.
"Vi använder solenergi i vår produktion. Medan andra fortfarande använder elektriska torkningsmetoder, torkar vi kaffebönorna på högbäddar i solen."
Bolaget satsar även på förnyelse av odlingarna och så kallad "agroforestry", där producenterna med hjälp av agronomer planterar skuggträd och andra grödor korrekt jämte kaffeplantorna.
"Vi tar bort de gamla kaffeplantorna och planterar nya, vilket också binder mer koldioxid och ökar producenternas skörd."
Framgångar efter pandemin
Bolaget levererar bland annat kaffe till större företagskunder som Länsförsäkringar och Svensk Bilprovning via en av deras distributörer, Beans in Cup.
Men vägen dit har inte varit enkel.
"Precis som med alla andra företag har det varit tufft under pandemin. Allt man hade byggt de första åren bara rasade", säger Rebu Burubwa.
Bolaget kommer nu att satsa vidare på företagskunder. Även om de idag finns hos City Gross och via e-handel så är det kontorskaffet som gått bäst.
"Vi har väldigt mycket att hämta där, vi skrapar bara på ytan än så länge. Det är en stor marknad och det finns fortfarande många kunder där ute som vill erbjuda sina medarbetare ett gott och hållbart alternativ", säger Rebu Burubwa.
Största vinsten: människorna
Rutasoka har idag två heltidsanställda och konsulter. Med den senaste finansieringen på plats finns inga planer på att ta in mer kapital.
"Just nu ligger fokus på att vinna fler lönsamma affärer."
Ändå handlar framgången om mer än pengar, menar Rebu Burubwa.
"Det är viktigt att vi ser människorna som har gått från att vara självförsörjande till bidragsberoende och tillbaka till att bli självförsörjande igen. Det är den största vinsten för oss."
Han menar att kaffe är byggt på relationer – från konsumenten och hela vägen till producenten.
"Det handlar inte bara om att vi ska köpa stora volymer kaffe från Kongo, utan om att också tänka på morgondagen."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups