Byt till Impact Loop Europe
x

Foodtech-bolaget skriver avtal med livsmedelsjätte – ska ta fram data på alla produkter

Alexandra Ferreira, vd på Foodfacts, och Jenny Hagberg, hållbarhetschef på Svensk Dagligvaruhandel. Foto: Isa Mathessis/Roberth Björk/Canva (montage)

Maten står för 30 procent av klimatpåverkan. Branschorganisationen Svensk Dagligvaruhandel har nu tecknat ett tvåårig tavtal med foodtech-bolaget Foodfacts för att få hjälp att göra mer klimatsmarta inköp.<br><br>"Vår plattform beräknar klimatavtrycket för varje enskild produkt", säger Alexandra Ferreira, vd på Foodfacts till Impact Loop.

Nyhetschef och redaktör

Livsmedelsproduktion står för cirka en tredjedel av världens koldioxidutsläpp. Mjukvarubolaget Foodfacts har tagit fram en mjukvara som gör att matvarubutiker kan söka fram vilket klimatavtryck alla produkter i sortimentet ger upphov till – och med hjälp av den välja leverantörer som ger lägre klimatavtryck.

"Vår plattform analyserar varje produkts unika sammansättning och kan göra hållbarhets- och hälsoberäkningar, inklusiv klimatavtrycket, för varje enskild produkt", säger Alexandra Ferreira, vd på Foodfacts till Impact Loop.

Foodfacts har Coop som kund sedan tidigare, men det nya tvååriga avtalet med Svensk Dagligvaruhandel är ett kraftigt kliv framåt för bolaget, enligt vd:n.

[split-article-here]

Det gör att deras mjukvara nu ska användas av alla organisationens medlemsföretag inom Axfood, Coop, ICA, Lidl och Livsmedelshandlarna.

Hur mycket pengar avtalet är värt vill Alexandra Ferreira inte berätta.

"Men det är ett stort steg att kunna hjälpa alla de stora aktörerna", säger hon till Impact Loop.

Foodfacts mjukvara gör det möjligt att jämföra alla enskilda produkters klimatavtryck. Klimattalen tas fram genom beräkningar av respektive produkts unika innehåll, ursprungsland och förpackning.

Datan avgörande vid val av produkter

Det första Foodfacts nu ska göra är att leverera klimattal för hela dagligvaruhandelns livsmedelssortiment så att de i nästa led kan driva sina respektive hållbarhetsstrategier, till exempel vid inköp och i diskussioner med leverantörer.

"Om man inte vet var man står är det svårt att påverka, det är väldigt viktigt för dem att få den här informationen", säger Alexandra Ferreira.

Jenny Hagberg, hållbarhetsansvarig på Svensk Dagligvaruhandel, kommenterar samarbetet i ett pressmeddelande:

"Maten står för omkring 30 procent av vår klimatpåverkan och en övervägande del av all mat köps i våra medlemsföretags butiker. Genom att nu ta nästa steg och tillämpa den gemensamma metoden i bred skala skapar vi nya möjligheter i arbetet med att minska klimatpåverkan från maten dagligvaruhandeln säljer."

Enligt Bolagsverket hade Foodfacts 2023 en nettoomsättning på 1,4 miljoner kronor. Resultatet (EBITDA) samma år landade på minus 2 miljoner kronor.

Lås upp resten av artikeln gratis:
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Läs resten av artikeln gratis – fyll i din mejl

Genom att lämna din mejladress låser du upp artikeln och börjar prenumerera på vårt nyhetsbrev.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.
Läs mer om: