Foodtechbolaget tar in kapital för fjärde gången på 10 månader – “Ingen oro”
Foodtechbolaget Oatlaws, med Hollywoodstjärnan Joel Kinnaman på ägarlistan, fortsätter att ta in kapital. Bolaget har registrerat flera rundor på kort tid där värderingen sjunker stadigt neråt. Men investeraren är inte bekymrad.
Oatlaws, som gör veganska bars, har registrerat ett kapitalintag på 10,6 miljoner kronor till en värdering på 40,4 post money. Det framkommer av handlingar som registrerats hos Bolagsverket.
Det är det fjärde kapitalintaget bolaget registrerat de senaste tio månaderna där man totalt tagit in runt 55 miljoner kronor. Rundornas storlekar har legat mellan 10 och 17 miljoner kronor.
Att det ser ut på det sättet är för att Oatlaws huvudägare Nicoya valt att agera i etapper snarare än att ge en större klumpsumma. Det uppger Fredrik Arvius, medgrundare på Nicoya som var med och startade upp Oatlaws tillsammans med bland annat investeraren Ash Pournouri och skådespelaren Joel Kinnaman.
Nicoya äger även andra varumärken som El Taco Truck, Nick's och Peas of Heaven.
“För samtliga innehav så tillför Nicoya kapital löpande och vi väljer då att göra detta genom flera tillskott under året snarare än att göra exempelvis ett större tillskott. Därav syns detta som flera kapitalrundor. Vi har dock inte genomfört någon direkt extern kapitalrunda i Oatlaws ännu”, säger Fredrik Arvius.
Oatlaws värdering har gradvis skruvats ner under de tre senaste rundorna, från cirka 70 miljoner kronor till nuvarande nivå på runt 40 miljoner kronor.
“Det är för att vi anpassat oss efter makrofaktorerna. Vi ser att värderingar för bolag i en tidig fas som inte nått lönsamhet fått stryk. Egentligen har det inget med Oatlaws operationella affär att göra. Det handlar om hur det ser ut på marknaden. Multiplarna har gått ner”, säger Fredrik Arvius.
Under 2022 redovisade Oatlaws en förlust på runt 40 miljoner kronor med nettoomsättning på cirka 10 miljoner.
Så det finns ingen oro för bolaget?
“Nej, det är ingen oro. Den underliggande affären går bra. Vi har skruvat om i affären genom att fokusera på att snabbare nå lönsamhet snarare än att driva höga omsättningsmål. Och det kan reflekteras i värderingarna som baseras mycket på en framtida omsättning.”
Bolaget vill inte uppge något resultat för 2023 men man säger att försäljningen till återförsäljare vuxit med 30 procent samt att “försäljningen ut från butik till konsument i hälsohyllan tredubblats”.
Bättre väntas det gå under 2024.
“Oatlaws förväntas minst dubblera affären 2024 vilket är drivet av ökad distribution, ny innovation på hälsohyllan i Sverige samt expansion till fler marknader”, säger Fredrik Arvius.
När når ni lönsamhet?
“Vi har fått en mer effektiv affärsmodell nu som vi just nu tror kommer att nå lönsamhet 2025. Det kan eventuellt bli slutet på 2024, men det är däromkring vi siktar. Det är en balansgång nu när vi har momentum i affären att hålla farten uppe utan att dra på sig för mycket kostnader.”
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups