Från mode till impact – serieinvesteraren startar varumärkeshus

Björn Bergström, som nyligen sålde sitt varumärkesbolag Neso Brands, är tillbaka med The Wild Ventures – ett bolag som ska utveckla och investera i hållbara varumärken. <br><br>"Vi benchmarkar oss jämfört med branschstandard för att alltid vara mer hållbara", säger han till Impact Loop om den nya satsningen.

Bakom The Wild Ventures finns Björn Bergström, som tidigare tidigare har byggt och sålt Neso Brands, ett asiatiskt varumärkeshus inom glasögonsektorn. Nyligen förvärvades det av indiska Lenskart Group efter bara drygt två år på marknaden.
The Wild Ventures har som affärsidé att starta, äga och driva B2B- och B2C-varumärken med hållbarhetsfokus, och de ska även investera selektivt i externa varumärken.
[split-article-here]
"Vi benchmarkar oss jämfört med branschstandard för att alltid vara mer hållbara – både ur ett affärsmodellsperspektiv och produktperspektiv", säger Björn Bergström till Impact Loop.
Har en bakgrund på Industrifonden
Innan Neso Brands var Björn Bergström tillväxtchef på modebolaget Na-kd och dessförinnan investerare på Industrifonden. Han är även en aktiv ängelinvesterare. Nu vill han bygga upp sitt nästa varumärkesimperium.
"Vi letar primärt efter stora men 'tråkiga' kategorier som saknar tydliga vinnare inom varumärken", säger Björn Bergström till Impact Loop.
"Det kan vara att de etablerade varumärkena inte har hängt med och tappat lojalitet eller att det är en kategori som inte är känt för att premiera design och kreativitet."
Inspirationen kommer från stora varumärkeshus som Procter & Gamble, LVMH och The Coca-Cola Corporation. The Wild Ventures vill bygga vidare på denna modell men med tydligt hållbarhetsfokus.
"Det handlar dels om att ha certifieringar på plats för att säkerställa produktinnehållet, men sen är det minst lika viktigt att limitera det vi producerar så att vi bara tillverkar det som faktiskt kommer användas", säger han.
Fyra bolag i portföljen
Med i grundarteamet finns också Arvid Lithander, som arbetat med globala varumärken som Nike, Facebook och Snapchat, Shannon Cullum, tidigare vd för reklambyråer som Saatchi & Saatchi och MullenLowe och Malin Renström, tidigare chef på ett Singaporbaserat retailtech-bolag.
Bolaget har fyra bolag i sin portfölj, inklusive tre egenproducerade som de äger till hundra procent.
De tre egna är Poositive Pets, som tillverkar hundpåsar av majsstärkelse, Future Paper som säljer bambupapper och planterar nya träd vid varje försäljning samt tapetbolaget Wild Palace, som har en svensk tapetfabrik som produktionspartner och tillverkar alla tapeter on demand.
The Wild Ventures har tagit in en miljon singaporianska dollar, motsvarande cirka 7,5 miljoner kronor, i en ängelrunda med deltagande från operatörer, investerare och family offices.
Kommunikationen synkas med AI
Investerarlistan inkluderar namn som Stefan Lindeberg, grundare av riskkapitalbolaget Creandum och Alex Bouaziz, grundare och vd för Deel.com.
"Med 7,5 miljoner i kapital ser vi att vi har en ordentlig grundplåt för att komma igång med våra olika varumärken. Tack vare strategiska partnerskap och innovativa affärsmodeller är vi extremt 'asset-light' och kan skala utan stora lager, vilket typiskt sett är det som kräver mycket kapital för varumärken", säger Björn Bergström.
The Wild Ventures beskriver sig som ett AI-drivet varumärkeshus – men vad betyder det i praktiken?
"Vi använder AI i i princip alla aspekter av bolagsbyggandet", säger Björn Bergström.
Han fortsätter:
"För våra varumärken strävar vi efter att skapa tydlig och unik kommunikation, men att göra det konsekvent och i stor skala är extremt utmanande. Därför har vi tränat en egen AI-modell genom att mata in allt vi själva skrivit som vi anser representerar varje varumärkes tonalitet."
Enligt Björn Bergström används AI-modellen nu till all copy – från sociala medier och landningssidor till kundservice. För tapetbolaget Wild Palace har man också utvecklat en AI-bot som kan rekommendera produkter baserat på kundens beskrivningar, i ett försök att digitalt efterlikna en personlig shoppingupplevelse.
Trots att The Wild Ventures beskrivs som svenskstyrt är företagsstrukturen internationell. De är inte ett svenskt aktiebolag utan ett singaporianskt bolag med ett amerikanskt dotterbolag. Enligt Björn Bergström planeras även ett svenskt dotterbolag framöver.
Letar nya impact-bolag
Teamet på sju personer – sex svenskar och en kanadensare – är utspridda i fyra olika länder och arbetar 100 procent online.
"Jag bor i Singapore men reser kontinuerligt till våra respektive marknader", säger Björn Bergström.
Nu letar han efter fler bolag till The Wild Ventures.
"Vi letar efter varumärken och grundare som tydligt kan passa in i vår vision att kombinera branding med impact, men det absolut viktigaste för oss är att hitta rätt grundare som vi tror stenhårt på. Med de premisserna på plats kan vi vara flexibla."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups