Byt till Impact Loop Europe
x

GENOMGÅNG: Från Scania till Kina – de kan ta över Northvolt (och de är minst sannolika)

Harald Mix, Christian Levin, Lei Zhang, Liu Jingyu, Ebba Busch och Martin Lundstedt. Foto: Press/TT.

Efter att Northvolt nu försätts i konkurs är den stora frågan på allas läppar: Vem kan köpa upp konkursboet och ta över batteritillverkaren?<br><br>Impact Loop har pratat med några av batteri- och energibranschens tyngsta personer, investerare och konkursförvaltare för att reda ut vilka bolag som kan vara intresserade.<br><br>Den gängse bilden? Kina tar över.

Det är inte alls klart att att konkursförvaltaren Mikael Kubu lyckas landa en försäljning av Northvolt, men flera av de personer vi pratat med finner det ändå sannolikt.

"Jag tror på en försäljning och att det blir ett kinesiskt bolag som köper", som en av dem säger.

Samtidigt säger närings- och energiminister Ebba Busch i en intervju att det vore "farligt" om ett kinesiskt bolag köpte Northvolt.

Så vilka kan vara aktuella köpare? Här är Impact Loops lista över tänkbara – och mindre troliga – köpare av Northvolt.

Ägaren Goldman Sachs (mindre troligt)

Investmentbanken Goldman Sachs är en av Northvolts största investerare med över 15 procent av aktierna. Men att de som finansiell aktör skulle köpa batteribolaget tror inte våra källor:

"Jag har hört att de skrev av det här och gick vidare i princip dagen efter. De är spekulanter och har inget långsiktigt intresse att det här ska funka. De trodde väl att de skulle göra en bra deal men nu blev det inte så", säger Carl-Magnus Norden.

Han är grundare av elektrifierings-plattformen Decade och även ellastbilstillverkaren Volta Trucks, den senare som försattes i konkurs 2023 och därefter såldes till amerikanska hedgefonden Luxor Capital Group. Han har med andra ord god insyn i både branschen och av konkursuppköp.

"Franska Northvolt" Verkor (mindre troligt)

Det närmsta man kan komma ett europeiskt Northvolt är franska batteritillverkaren Verkor, grundat av Benoit Lemaignan, Frankrikes motsvarighet till Peter Carlsson.

Men inte heller här känns scenariet att en europeisk batteritillverkare skulle köpa upp Northvolt, även om det kan framstå som naturligt vid första anblick.

"Det blir lite som att en blind leder en blind", säger en av våra källor. "Ingen har på allvar kommit igång med batteriproduktionen, utan de håller fortfarande på att jaga finansiering. Jag tror överlag inte att en europeisk tillverkare kan klara sig utan kineserna."

Det finns också ett annat perspektiv – en batterifabrik som Verkor har fått stora bidrag från franska staten.

"De bygger redan en fabrik i norra Frankrike, så att de plötsligt skulle svänga om och ha en fabrik i Sverige känns ganska osannolikt. Verkor har bra finansiering i Frankrike och vill ha arbetstillfällen lokalt."

När Impact Loop i höstas intervjuade Verkors grundare och vd Benoit Lemaignan sa han också att man måste fokusera och göra en sak riktigt bra – inte starta flera fabriker samtidigt.

Benoit Lemaignan, grundare av franska Verkor. Foto: pressbild.

Någon av kunderna:


1. Volkswagen (tveksamt)

Volkswagen har redan en fot inne hos Northvolt och har investerat stora summor i bolaget. De behöver dessutom en stabil batteriförsörjning till sina elbilar, vilket talar för att de kan vilja ta över. De har också de ekonomiska musklerna att göra det – men vill de? Tveksamt. Northvolt har redan kostat dem mycket, och VW har egna ekonomiska utmaningar att hantera. En av våra källor understryker att den europeiska bilindustrin går generellt dåligt just nu och att en köpare inte lär finnas där.

"Till och med Porsche gör sig av med folk. Det är inte troligt att en biltillverkare köper Northvolt."

Däremot skulle möjligen någon av Northvolts kunder, som just Volkswagen, vara intresserade av att delta i ett konsortium med exempelvis en kinesisk batteritillverkare, spånar Volta Trucks-grundaren Carl-Magnus Norden.

"Vad Northvolt behöver är tekniskt kunnande. Mera pengar från Volkswagen hjälper inte. Men man skulle kunna tänka sig att någon av kunderna – Volkswagen, Scania eller till och med Volvo som ju alla behöver batterier – ingår i ett konsortium", säger han och tillägger:

"Jag tror personligen att det bästa vore en kombination av en kinesisk ägare som kan tillverkning och teknologi tillsammans med några européer på kundsidan som behöver de här batterierna."

2. Scania (kanske)

Scania har redan visat intresse genom att lägga bud på delar av Northvolts batteripacksverksamhet, vilket gör dem till en rimlig kandidat. Att säkra batteriförsörjning är en strategisk fördel för deras eldrivna lastbilar. Men även om Scania är en stark aktör med stabil ekonomi, är de inte ett bolag som spontant slänger ut miljarder på att rädda en konkursad batteritillverkare. Det är mer sannolikt att de är intresserade av vissa tillgångar snarare än att ta över hela företaget.

3. Volvo (kanske)

Volvo har redan haft en koppling till Northvolt genom Novo Energy, men det samarbetet gick inte som planerat. De köpte nyligen ut Northvolts andel till ett symboliskt belopp, vilket visar att de vill ha mer kontroll över sin batteriförsörjning.

"Det är väl inte omöjligt", säger Carl-Magnus Norden på frågan om Volvo kan köpa Northvolt eller ingå i ett konsortium. "Volvo går bra och biltillverkare behöver batterier. Den fabrik som de byggde är bara en packningsfabrik, de behöver fortfarande celler."

Frågan är om Volvo vill ta på sig ännu mer av Northvolts problem. Det gemensamma projektet har redan kantats av förseningar och kvalitetsproblem, och det skulle krävas stora summor för att vända situationen.

Det finns också en annan faktor: prislappen på batterierna.

"För stora biltillverkare är det i dag bättre att vara kund till ett kinesiskt bolag än att köpa in sig i en egen fabrik i Europa, eftersom priserna dumpats så pass mycket de senaste fyra åren", säger en annan sakkunnig.

Harald Mix med konsortium (kanske)

Riskkapitalisten och Vargas grundare Harald Mix har investerat stora pengar och prestige i Northvolt. Att han tillsammans med ett gäng investerare köper bolaget kan vara en möjlig lösning. Fördelen med en sådan grupp är att den kan kombinera olika kompetenser och finansiella resurser för att vända skutan – och också "göra om och göra rätt".

"Det vore verkligen typiskt Harald", säger en person som vi har pratat med.

Samtidigt har ett konsortium inte obegränsade resurser – det handlar mer om att hitta en smart struktur och locka investerare. Det kan fungera, men frågan är om de kan få ihop tillräckligt med kapital för att ta över hela Northvolt, eller om de bara skulle köpa utvalda delar.

Harald Mix, grundare av Vargas. Foto: TT.

EIT InnoEnergy ihop med Demeter Investment Managers (kanske)

Energiinvesteraren EIT InnoEnergy är en bubblare i detta sammanhang. De var den enda av Northvolts investerare som gick ut offentligt och sa att de skulle backa batteribolaget när det blåste som snålast.

"Vi investerare måste vara med i både bra och dåliga dagar", sa vd Diego Pavía i en intervju med Impact Loop i oktober.

Men EIT InnoEnergy är extra intressanta av två andra anledningar:

–> 2024 startade de och riskkapitalbolaget Demeter Investment Managers en massiv batterifond på 5,6 miljarder kronor för att investera i just batteriproduktion.

–> EIT InnoEnergy är inte bara en investerare, utan lanserar – i stil med Vargas-gruppen – gärna egna företag när de ser att det finns ett behov.

–> De har också investerat i franska batteribolaget Verkor, som vi skriver om här ovan.

"När vi ser att det finns ett glapp i värdekedjan och det inte finns någon som har en verksamhet där, eller är på väg att starta en, då gör vi det själva", har bolagets skandinaviska vd Lowina Lundström sagt tidigare till Impact Loop.

Impact Loop bedömer dem därför som en potentiell delköpare, men i så fall som en del i ett konsortium.

Lowina Lundström, skandinavisk vd för EIT InnoEnergy.

Altor (tveksamt)

Riskkapitalbolaget Altor, även det kopplat till Harald Mix, har erfarenhet av att rädda krisande industriföretag som Renewcell. De är duktiga på att skapa långsiktigt värde, men de är inte en spelare med obegränsade medel. Risken är att de ser Northvolt som för stort och för osäkert. Möjligen kan de vara med som del i ett konsortium.

Svenska staten (inte troligt)

Den svenska staten skulle kunna kliva in för att rädda jobb och behålla en nyckelspelare i den gröna omställningen. Det finns också viss prestige i att rädda Northvolt. Samtidigt gick närings- och energiminister Ebba Busch senast på torsdag eftermiddag ut och sa att hon inte trodde på en lösning där staten tar över Northvolt.

Det är också politiskt känsligt att använda skattemedel för att rädda ett privat bolag, och Northvolt har redan mötts av kraftig kritik för att de tagit del av statliga garantier. Opinionen talar därför inte till Northvolts fördel just nu.

"Att svenska staten skulle gå in som ägare är högst osannolikt. Då är det mer troligt att staten går in med garantier. Alla batterifabriken som är byggda i Europa har fått statliga garantier", som en av de experter vi pratat med säger.

Ebba Busch, näringsminister, tror inte på att staten ska ta över Northvolt. Foto: TT.

En köpare från USA (mindre troligt)

Det finns gott om amerikanska aktörer som är vana vid att köpa upp konkursbon och försöka vända dem till vinst. Private equity-bolag har tidigare gått in i liknande situationer, och i teorin skulle amerikanska biltillverkare som GM och Ford kunna vara intresserade av att säkra en europeisk batteriproduktion. Hedgefonder och andra finansiella aktörer kan också dyka upp för att köpa billigt och sedan försöka vända bolaget. Amerikanerna har definitivt kapitalet, men frågan är om de ser Northvolt som tillräckligt attraktivt för att ta risken.

"Jag tror att man testat det och slagit i botten när det kommer till USA, under Chapter 11-processen", säger en person.

Något som talar starkt emot en amerikansk köpare är att USA styrs av president Donald Trump och hans inriktning på att stärka inhemsk industri.

Samtidigt lyfter en person som Impact Loop pratat med möjligheten för en amerikansk aktör att köpa Northvolt och flytta fabrikerna till USA, där tullarna ger bättre skydd mot kinesisk konkurrens.

Wallenbergsfären och Investor (mindre troligt)

En aktör som, såvitt vi vet, inte tagit plats vid förhandlingsbordet ännu är Wallenbergsfären, med Investor i spetsen. De har en stark koppling till svensk teknik- och tillverkningsindustri och har historiskt spelat en viktig roll i att bevara och utveckla svensk industri. Investors långsiktiga ägarstrategi och erfarenhet av kapitalintensiva industrier skulle också kunna tillföra en stabilitet.

Vad som däremot talar emot är att "turnaround-fall inte riktigt är deras grej", som en av våra källor säger. Att de skulle ta på sig ledartröjan för en bransch man saknar erfarenhet från är inte troligt i dagsläget, menar personen. Möjligtvis skulle de kunna peka på något av sina bolag, som till exempel ABB, som kan göra det med Wallenbergs välsignelse.

Sydkoreanska LG eller Samsung (kanske)

Både LG Energy Solution som har en av Europas största fabriker för elbilsbatterier i Polen samt Samsung SDI, som BMW tidigare köpt batterier av när Northvolt inte kunnat leverera, nämns i våra samtal. Men en koreansk köpare framställs som mindre trolig jämfört med en kinesisk, framför allt med hänvisning till att ett kinesiskt bolag skulle ha mer att vinna på en ny stor etablering i Europa. Å andra sidan pekas de koreanska bolagen ut som mer troliga köpare än flera andra eftersom de har kunnande och är etablerade inom batteribranschen.

Robin Zeng. Foto: pressbild.

Kineserna: EVE Battery, Ganfeng Lithium, Envision group, CATL eller CALB (mycket troligt)

En kinesisk köpare? Det är en vattendelare. Å ena sidan har Ebba Busch sagt senast på torsdagseftermiddagen att hon tycker att kinesiskt ägande vore "farligt" (det är dock inte hon som avgör om ett sådant köp går igenom, mer om det i vår artikel här).

Å andra sidan menar flera av de experter Impact Loop pratat med att detta faktiskt är det mest troliga alternativet.

Som Carl-Magnus Norden på Decade, som precis kommit tillbaka från Kina där han träffat några av de främsta batteribolagen, konstaterar: Kineserna är egentligen de enda i världen som har den tekniska expertisen och tillverkningen. Eftersom konkurrensen i Kina är "mördande" behöver de också ut på nya marknader, där Europa är högst intressant.

"Jag är djupt imponerad av de jag träffat", säger Carl-Magnus Norden. "Att européer skulle hinna upp dem på egen hand tror jag bara är att glömma, man måste samarbeta. Jag tycker att det vore en perfekt match ihop med några europeiska bolag som kunder. Kineserna kan tillverkning och forskning men inte marknad och försäljning."

Han räknar upp de kinesiska batteritillverkarna EVE Battery, Ganfeng Lithium, Envision group och CALB, och spanar i så fall att CALB är den som är "mest trolig".

Här finns även batterijätten CATL med enorma resurser.

Det finns dock en risk för regulatoriska hinder (mer i vår artikel här) och en allmän oro kring teknologitransfer. Men bland de vi pratat med framställs en kinesisk köpare som det mest troliga.

Vad tror DU som läsare? Vem har vi missat? Hör av dig till oss på impact@loop.se!

Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.