Del 1: Fällorna du inte ska gå i när du pitchar – och experternas bästa råd i tuffa tider

Sara Resvik, managing partner på Backing Minds och Johan Attby, general partner på Norrsken Accelerator. Grafik: Diana Demin

Att ta in kapital till just ett impact-bolag kan vara speciellt, och skilja sig en del från "vanliga" företag. Därför drar Impact Loop nu igång en serie för impact-entreprenörer som är på jakt efter kapital. I del ett går vi igenom de vanligaste fällorna när du pitchar – och ger dig de viktigaste råden.

Reporter

Det är tuffa tider för att ta in kapital, och även om impact-bolagen fortfarande anses viktiga att finansiera är det betydligt svårare nu än för bara ett år sedan.

En tydlig skillnad är att investerare i allt högre grad riktar in sig mot bolag som har befintliga kassaflöden i dag, än de som kan visa en modell där det förhoppningsvis kommer längre fram.

“För två år sedan var det mer att man skulle ta in kapital från första början trots att man inte hade nått vissa delar i sin bolagsresa, men nu är det lite annorlunda. Av de 20 bolag som vi investerat i detta året har i stort sett alla team, produkt och intäkter – vilket är en stor skillnad mot hur det sett ut tidigare”, säger Johan Attby, general partner på impact-hubben Norrskens accelerator.

För nya innovativa impact-bolag som rör sig i områden som ofta är komplexa innebär den här förändringen att de behöver vässa sina svar och framtidsprognoser. Detta för att övertyga investerare om att just deras bolag, utöver att bidra till en mer hållbar värld, även är en god affär på kort och lång sikt.

Johan Attby, general partner på Norrsken Accelerator. Foto: Press

Vad händer när du skalar upp?

Så vad ska då en innovatör, startup eller driven entreprenör inom impact fokusera på när den står framför investerarna för att resa kapital i en första såddrunda?

“För oss måste impact vara en ‘första ordningens effekt’. Med det menar jag att om du som bolag lyckas på stor skala så måste det ge en stor positiv impact. Det kan inte vara en bieffekt till vad du gör utan det ska vara väldigt tydligt. Sen kan jag inte nog understryka vikten av att teamet är rätt.”

Johan Attby pekar också på den faktor som innebär att det som ger impact från ett bolag i liten skala kan gå från positiv till negativ när bolaget skalar upp. Det måste vara utrett när ett bolag presenterar sin framtidsplan för en investerare.

“Om du lyckas skala upp och når hela din möjliga marknad så behöver man fundera på vad det kan innebära för effekter. Om det visar sig att man i ett sånt scenario måste bygga otroligt mycket hårdvara eller bryta stora mängder mineraler i gruvor, så kanske det inte ens är bra om bolaget blir jättestort. Det ser jag som en anledning för att säga nej.”

Tittar på teamet

Även Sara Resvik, managing partner på Backing Minds, lyfter fram teamet som en huvudfaktor. Något du säkert redan hört vid det här laget men som ändå är värt att påminna sig om.

“Teamet är alltid viktigt när man investerar så tidigt som vi gör. Det är till stor del entreprenörerna som vi investerar i, och vilka de är avgör otroligt mycket framåt. Det handlar om vilken talang de kan rekrytera i nästa steg, och vilka investerare och rådgivare de kan få med sig. Sannolikheten för att bygga något stort och resa mycket pengar korrelerar starkt med vilka man omger sig med, både vad det gäller team men även att lära sig från andra entreprenörer.”

Sara Resvik pekar också på vikten av att kunna konkret visa på skalbarhet i alla lägen.

“Är man entreprenör som vill ta in externa pengar måste man förstå att man behöver ha en ambition att bygga något väldigt stort för att det ska vara vettigt att ta in riskvilligt kapital. Man ska verkligen ha gjort sin research och tydligt kunna visa oss vad som krävs för att nå dit.”

Sara Resvik, managing partner på Backing Minds. Foto: Press

Investerarnas viktigaste råd och röda flaggor:

  • Fundera först och främst varför du vill ta in riskkapital. Finns det andra vägar framåt som passar bättre för ditt bolag? Om svaret är nej, visa konkret att det finns en tillräckligt stor marknad och hur du ska nå till den storlek som krävs på den.
  • Underskatta aldrig vikten av dig som grundare och ditt team. Vad är det som säger att du och de som ska arbeta med bolaget har den kunskap och kompetens för att lyckas med det ni säger att ni ska göra? Visa oss vilka ni är, vad ni har gjort och varför ni är de bästa inom det fält som ni verkar i.
  • Lägg mer tid vid att förstå prissättningen av din produkt. Om du riktar dig mot konsument så utgå inte från att det finns en grön premie där människor är beredda att betala mer för din hållbara produkt eller tjänst än motsvarande om en sådan finns i dag.
  • Gör din research kring möjliga sidoeffekter som kan uppstå när du skalar upp. Finns det faktorer som innebär att en positiv impact som du kan påvisa nu kan vända till negativ när ditt bolag blir stort?
  • Ha järnkoll på marknaden. Om det är stor konkurrens i det område som ditt bolag verkar så behöver du på ett trovärdigt sätt övertyga oss om hur just ni ska bli marknadsvinnaren.
  • Var transparent om luckor i ditt bolag. Det är inget konstigt att ni inte är hundra procent på allt, men var tydlig med det. Visa för oss att du är medveten om vilka kunskapsluckor ni har och hur planen ser ut för att fylla dem.
  • Förstå vad du behöver av den som investerar. Om du är en erfaren serientreprenör med ett starkt team som jobbat ihop länge kanske du “bara behöver pengar”. Men om du är förstagångsentreprenör kanske du behöver mer stödfunktioner och att den som kliver in kan dedikera mer tid, och vara mer aktiv i din resa.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.