H2 Green Steel gör affär på sin vätgas – samtal förs med flera aktörer
H2 Green Steels sidoverksamhet kan få en stor betydelse för andra svenska bolags omställning. Bolagets vätgaskunskap kan bland annat hjälpa färjorna till Gotland att bli fossilfria.
H2 Green Steel ska hålla på med stål, det hör man på namnet. Men bolaget har fler strängar på sin lyra.
I och med att man i anslutning till sitt stålverk i Boden bygger en av världens största elektrolys-anläggningar, där grön vätgas ska produceras, får man också en annan vara som kan vara värdefull när andra branscher ska ställa om.
"Som bolag har vi ett större syfte än stål. Det blev tydligt ganska snabbt när vi började planera verksamheten", säger Karin Hallstan, presschef på H2 Green Steel och fortsätter:
"Vi vet att den stora hävstången i att fossilbefria andra branscher och industrier, där det inte hänt så mycket som man skulle vilja, är grön vätgas. Så vår första vertikal kommer att vara stål men det är inte det enda vi kommer att syssla med."
Vill göra Gotlandsfärjan grönare
Under sommaren har H2 Green Steel bland annat ingått i ett samarbete med Gotlandsbolaget för att utreda möjligheten att förse deras färjor med vätgas som drivmedel. Gotlandsbolaget håller på att utveckla nya fartygsmodeller som kan drivas på vätgas. Målet är att ha minst ett i trafik senast 2030.
“Det finns flera företag och branscher som kan dra nytta av att vi och andra aktörer börjar producera grön vätgas på storskalig nivå. En av dem är Gotlandsbolaget som vi tidigt började prata med. Men det finns andra också”, säger Karin Hallstan.
Hon vill dock inte gå ut med vilka andra aktörer det förs samtal med innan några avtal är tecknade och offentliggjorda.
För att driva trafiken mellan Nynäshamn och Visby helt utan fossila drivmedel skulle det krävas runt 20 000 ton vätgas per år.
"Vätgasen har rätt egenskaper för att få den effekt vi behöver för att fortsätta tillhandahålla en hög tillgänglighet för våra resenärer, men samtidigt nå en klimatneutral trafik”, sa Håkan Johansson, vd för Gotlandsbolaget, i ett pressmeddelande som skickades ut under sommaren.
"Visar att det går att ställa om"
Karin Hallstan efterfrågar flera liknande initiativ för att ge hela det svenska näringslivet konkurrensfördelar över sina utländska motsvarigheter.
“Det är intressant att tänka sig vad det betyder för hela Sverige AB om vi samarbetar över olika branscher och visar att det går att ställa om. Det blir väldigt mycket starkare att tillsammans med andra svenska bolag gå i bräschen för något som kommer att göra oss alla mer konkurrenskraftiga."
Vill bevisa flaggskeppet
Vätgasanläggningen ska byggas med hjälp av det tyska bolaget Thyssenkrupp Nucera. Men H2 Green Steel har även tecknat ett avtal med norska Hydro Havrand om att utforska möjligheterna för att etablera ytterligare produktionsanläggningar i Norden och Brasilien.
Bolaget utforskar även möjligheterna för liknande vätgassatsningar i USA och Kanada.
"Vi ska först bevisa vårt flaggskepp, som är vår stålproduktion, för att därefter kunna jobba vidare med andra projekt. Men vi har många intressanta sidoströmmar som vi jobbar med parallellt", säger Karin Hallstan.
H2 Green Steel
Startår: 2020
Grundare: Vargas Holding (Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz)
Vd: Henrik Henriksson
Omsättning 2021: Har ännu ingen omsättning
Resultat 2021: -154 Mkr
Största ägare/investerare: Bland andra: Vargas, AMF, GIC, Scania, Altor, Kinnevik och Schaeffler.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups