H2 Green Steels nya leverantörer ger mer utsläpp än planerat
H2 Green Steel räknar fortfarande med att ha en stor impact på stålindustrin – trots att utsläppen kommer att bli mer än tänkt med järnmalm från Kanada och Brasilien.
I onsdags meddelade H2 Green Steel, som bygger ett stålverk i Boden, att man tecknat avtal med gruvbolagen Rio Tinto i Kanada och Vale, som har sin verksamhet i nordöstra Brasilien. Det innebär att järnmalmen som ska användas till att producera fossilfritt stål kommer att levereras från andra sidan Atlanten istället för Sverige. Detta efter att H2 Green Steel inte kommit överens med det svenska gruvbolaget LKAB.
“Vi tycker att det är synd att det tar så lång tid med LKAB. De har varit tydliga med att de vill sälja till oss och vi förväntar oss fortfarande att det ska gå att hitta ett avtal. De här avtalen vi presenterat ska vi vara öppna med att säga att de inte täcker hela den volym som vi behöver. De täcker den mängd vi behöver för att checka av kraven från banker och investerare så att de ska känna sig trygga med vår framdrift”, säger Karin Hallstan, presschef på H2 Green Steel.
Vad betyder det här för er impact?
“Just transportavtrycket blir större än om man skulle köra ner malmen de 15 milen från Kiruna. Det handlar om mellan 40 och 50 kilo koldioxid per ton producerad stål.”
H2 Green Steels stålverk ska ha moderna, eldrivna ljusbågsugnar där tanken är att producera stål med hjälp av vätgas. I traditionell ståltillverkning reduceras syret bort från järnmalmen med hjälp av kol där restprodukten blir koldioxid, något som innebär två ton i utsläpp per producerad ton stål enbart i produktionsfasen. H2 Green Steel uppger att deras metod ger stål med 95 procent lägre utsläpp i produktionsfasen.
"Påverkar inte totala ekvationen"
Att utsläppen går upp något i transporterna påverkar inte den totala ekvationen, hävdar man.
“När det bara finns grönt stål kommer transporterna utgöra en större del av utsläppspaletten. Men i det här läget är det viktigt att vi inte försenar starten av vårt stålverk. Den stora påverkan vi har är att vi skär bort 95 procent av utsläppen per tillverkad ton stål i produktionen. Den här branschen är i dag en av de smutsigaste som finns”, säger Karin Hallstan.
Anledningen till det uteblivna avtalet med LKAB, som tillsammans med SSAB och Vattenfall är en partner i det konkurrerande Hybritprojektet, är gruvbolagets syn på möjligheten att frakta järnmalm till stålverket i Boden. LKAB hävdar att det inte går att leverera med det nuvarande skicket på malmbanan, som är rälsen som förbinder Kiruna med Boden, som man begärt ska rustas upp. Medan H2 Green Steel å sin sida hänvisat till Trafikverket som uppger att det finns plats och möjlighet.
"Tågen kan gå hur långsamt som helst"
“Vi har, vare sig vi vill eller inte, haft en ovanligt öppen och offentlig diskussion med LKAB som trappats upp. De säger att det inte finns plats på Malmbanan trots att Trafikverket säger det motsatta. Och vi har satt oss ner med dem, försökt vara lösningsorienterade och sagt att våra tåg från Kiruna kan gå hur långsamt som helst. De kan stanna och släppa fram mötande trafik och vi kan ta emot gods när som helst på dygnet. Men de köper inte det”, säger Karin Hallstan.
De båda bolagen kom tidigare i somras överens om att bekosta en gemensam analys av Malmbanan. Ett avtal med LKAB skulle vara en viktig pusselbit för att säkra de mängder malm som kommer att behövas när stålverket är i full drift. H2 Green Steel har annars den senaste tiden fått flera andra viktiga pusselbitar på plats.
Under sommaren har bolaget beviljats fullt miljötillstånd. Den senaste tiden har man också knutit flera viktiga avtal med el- och utrustningsleverantörer. Något som återstår i år är att ta in de kvarvarande 50 miljarder kronorna som behövs för att bli fullt finansierade.
“Just nu håller vi på med markarbete för att sätta grunderna. Det kommer att hålla på ett tag. Och i höst är tanken att vi ska börja resa byggnaderna. Det är ett jättestort område som ska bebyggas. Vi pratar om en anläggning som kommer att vara två kilometer lång och en kilometer bred”, säger Karin Hallstan.
Tanken är att börja producera stål redan 2025 och öka volymerna under 2026.
Startår: 2020
Grundare: Vargas Holding (Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz)
Vd: Henrik Henriksson
Omsättning 2021: Har ännu ingen omsättning
Resultat 2021: -154 Mkr
Största ägare/investerare: Bland andra: Vargas, AMF, GIC, Scania, Altor, Kinnevik och Schaeffler.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups