Han tar över Renewcell – det är planen framåt: "Mycket att lösa"

Magnus Lundmark är ny vd för Circulose, tidigare Renewcell. Foto: Pressbilder.

Efter Renewcells konkurs i februari har ett intensivt arbete pågått för att hitta en köpare till textilåtervinnaren. Igår stod det klart att det blir riskkapitalbolaget Altor. <br><br> I en exklusiv intervju med Impact Loop berättar nu nya vd:n Magnus Lundmark om:<br><br> → Planerna och visionen framåt<br> → Nya namnet<br> → Lärdomarna från Renewcell-tiden<br> → Det första han behöver lösa: "Datorer och telefoner"

Redaktör och reporter

I oktober förra året, bara fyra månader innan konkursen var ett faktum, fick Magnus Lundmark jobbet som operativ chef på Renewcell. Innan dess arbetade han 13 år på bioraffinaderiet Domsjö Fabriker, bland annat som affärschef.

Det var inget fantastiskt läge han kom in i. Bolaget som grundades 2012 hade under stor optimism börsnoterats 2020, med ett lukrativt kinesiskt miljardavtal som fjäder i hatten. Spola fram till hösten 2023 och läget var milt sagt ett annat.

Försäljningen hade havererat och en månad efter att Magnus Lundmark börjat sitt nya jobb inleddes en strategisk översyn för att försöka rädda bolaget.

Krisrubrikerna var många, med ord som kursras, vinstvarningar och reviderade försäljningsprognoser i fokus. I januari i år varslades 19 av de cirka 70 kollektivanställda vid fabriken i Ortsviken i Sundsvall.

Intensiv försäljningsprocess

I mars kastade bolaget till slut in handduken och konkursen var ett obestridligt faktum. Cirka 100 personer sades upp från sina arbeten.

Men historien om Renewcell slutade inte där. Istället tog en försäljningsprocess av konkursboet vid, där över 35 intressenter fanns med i bilden. Mycket pekade på att det skulle komma in en utländsk ägare. Så blev inte fallet.

Istället stod det på tisdagsmorgonen klart att det svenska riskkapitalbolaget Altor, grundat av bland annat Harald Mix, blir ny ägare.

Samtidigt gick man ut med att Magnus Lundmark skulle kliva upp i vd-stolen i bolaget som reser sig ur konkursdammet. Från den tidigare ledningen är endast han och fabrikschefen Anders Jeppsson kvar.

“Det känns jätteroligt efter en tid med mycket negativism att få in en ny stabil och långsiktig ägare. De tror på affärsmodellen på lång sikt. Att få leda den transitionen känns väldigt spännande”, säger Magnus Lundmark till Impact Loop när vi når honom samma dag.

Men varför just han blev den som ska axla ansvaret när Renewcell ska starta om och födas på nytt under det nya namnet Circulose är inget han vill tala särskilt utbroderande om.

"Jag lämnar frågan om varför jag fått jobbet till ägaren", säger han på klingande västerbottniska (Magnus Lundmark är uppväxt i lilla Byske, tre mil norr om Skellefteå).

Vi måste från början med sådant som att skaffa oss avtal för datorer och telefoner

Nya planen: bygga upp en efterfrågan

Produkten är fortfarande densamma: Textilier som återvinns till fibermassa som bildar en råvara till materialen viskos och lyocell. Detta ska ske i bolagets befintliga fabrik i Sundsvall. Även visionen blir kvar, menar Magnus Lundmark.

“Men vi stöper om och tar tid på oss att med de nya ägarna bygga upp en marknad och en efterfrågan. Det är kapitalkrävande att ha en fabrik i beredskap, så nu kommer den att försättas i vänteläge tills vi har en marknad. Vi har insikten om att det kommer ta tid att få förutsättningarna på plats."

Mobilavtal ska lösas

Det första uppdraget blir att få ett nytt team på plats. Framförallt på marknadssidan där man hoppas bygga upp en del av det bolaget haft tidigare. Hur många anställda det rör sig om är för tidigt att säga, enligt Magnus Lundmark.

"Vi måste börja från början med sådant som att skaffa oss avtal för datorer och telefoner. Det är mycket att lösa."

Men är visionen fortsatt att bli ett miljardbolag?

"Ambitionen är att växa, givetvis. Tittar man på råvarusidan och framtida behov som finns i textilsektorn så finns alla möjligheter. Sedan har vi också en fin nisch i det cirkulära.”

Det krävs verkligen någon som ser långsiktigt på det här

Stark ny ägare

Det är alltså kapitalstarka Altor som klivit in som ny och enda ägare. Riskkapitalbolaget som har gjort sig kända för att investera brett och stort vill inte berätta vad de betalat för bolaget eller hur de planerar att investera framgent.

Magnus Lundmark har dock en tydlig bild av hur ägarskapet kommer att se ut.

"Ytterligare investeringar kommer i så fall att linjera för när vi kommer igång med produktionen igen, och där är vi inte än. De är ensamma och aktiva ägare och kommer vara ett stort stöd även om jag och bolaget är de operativa. Det krävs verkligen någon som ser långsiktigt på det här för att vi ska lyckas, det är en utvecklingsverksamhet."

Varför byter ni namn till Circulose?

Produkten har hela tiden hetat det så på så sätt är det naturligt, vi vill highlighta den. Vi vill även skapa en känsla av nystart och Renewcell är väldigt kopplat till det börsbolag som fanns, och det är vi inte längre."

Strategiska lärdomar

Han hann som bekant knappt komma in i bolaget innan det började gå utför. När han ska beskriva varför Renewcell gick omkull känns analysen igen från andra som försökt analysera hur det en gång så upphaussade bolaget inte fick affären att gå ihop.

"Vi var helt enkelt för snabba med att producera för mycket. Marknaden var inte redo att absorbera vår typ av produkt. Det fungerade tekniskt, men en utmaning var att det inte fanns tillräckligt med prover ute på marknaden för att kunderna skulle ta ett köpbeslut", säger Magnus Lundmark och fortsätter:

“Den processen har vi lärt oss mycket av. Nu handlar det om att se till att marknaden är redo, innan vi går in i produktion.”

Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.