Han bygger Linkedin för impact – "Finns ett stort intresse"
Med den nya sociala medieplattformen Inspired vill Maximilian Werner och hans team skapa synlighet för de mest spännande innovationerna som kan lösa globala utmaningar. "Vi siktar på 10 000 användare i början", säger han till Impact Loop.
I Schweiz kokar det just nu inför lanseringen av en ny social plattform. På Inspired ska användaren förhoppningsvis slippa både kattmemes och hurtiga produktivitetstips. Istället är det tänkt som en brygga mellan innovatörer och deras intressenter – investerare, entusiaster och potentiella kunder.
När Impact Loop når grundaren Maximilian Werner i Zurich, bekräftar han att det bara är veckor kvar till den officiella lanseringen. I dagsläget finns enbart en väntelista.
”Jag insåg att det finns många globala utmaningar som kräver genuint innovativa lösningar – ofta bekämpar man symptomen snarare än grundproblemen.”
En stor tröskel, menar han, ligger i svårigheten att nå ut med sina idéer till en global publik.
”Vi tappar många värdefulla lösningar eftersom de inte får synlighet. Då kan de inte hitta kopplingen till rätt människor. Synlighet är dagens stora flaskhals.”
Maximilian Werner återkommer under samtalet till jämförelsen med fysiska konferenser och mässor, vilket i dag ofta är enda sättet att få koll på de senaste innovationerna.
”Jag ser Inspired som ett fysiskt event i digital form. Vi vill bygga ett globalt nätverk av innovatörer, investerare och folk som bara är nyfikna. Utan fysiska begränsningar.”
Verifiering krävs
Att släppa lös tusentals användare på en öppen plattform kan som bekant leda till svårigheter. Därför väljer Inspired att kuratera såväl innehåll som användare.
”Att hålla plattformen strukturerad är väldigt viktigt för oss – oavsett om det sker med filter, algoritmer eller redaktörer. Alla användare måste kunna verifiera sig som privatperson eller företag.”
För innovatörerna som väntas stå för det inspirerande innehållet gäller ytterligare kriterier.
”Det ska alltid handla om impact och att på något sätt jobba med FN:s hållbarhetsmål. Kan vi säkerställa att alla är på plattformen med rätt syfte skapar det också trovärdighet.”
Det gäller även de framtida annonsörerna, poängterar han.
”Inspired ska vara gratis för användarna, men vi kommer bara sälja utrymme till bolag som delar den visionen kring innovation och impact. Vi upplever att det finns ett stort intresse.”
Det ska alltid handla om impact och att på något sätt jobba med FN:s hållbarhetsmål
Siktar på 100 000 användare
Inspired drivs av det egenfinansierade moderbolaget Avastra, med ett kärnteam på sex personer i Schweiz och lika många frilansare runt i världen. I marknadsföringen har man främst inriktat sig på Europa hittills, men väntelistan börjar fyllas på från både USA och Singapore. Den globala spridningen är viktig, menar Maximilian Werner.
”Jag upplever att vi behöver innovationer från alla tänkbara sektorer och länder. Tanken är att även en mycket nischad idé kan hitta rätt stöd och samarbetspartners via plattformen.”
Hur ser prognosen för användare ut?
”Vi siktar på 10 000 användare i början, varav 2 000 innovatörer. Då har vi en kritisk massa som gör att appen blir intressant att använda.”
Men målsättningen är förstås mer ambitiös än så.
”Visionen är att nå 100 000 användare mot slutet av 2025. Då blir det intressant på riktigt.”
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups