Han vill lösa problemet med fel storlekar – Kamprad-familjen investerar

Sam Issa. Foto: Press. Collage av Diana Demin.

Sam Issas patenterade tråd kan få kläder att bli större eller mindre. Nu testas tekniken skarpt.

Reporter

Född in i en skräddarfamilj var det ganska självklart för Sam Issa med rötter i Syrien att den egna vägen skulle löpa genom mode och textil. Efter utbildning vid Istituto Europeo di design i Milano och ett par år på säljsidan för internationella modemärken stod han inför beslutet att satsa på ett eget märke.

"Jag hade sett överproduktion och baksidan av branschen inifrån och kände att ‘det här är inte hållbart’. Jag försökte själv experimentera och hitta olika lösningar, men kom fram till att det bara är tech som kan hjälpa industrin med att skapa nya hållbara lösningar", säger han.

Den insikten ledde Sam Issa, som då pluggade företagsekonomi i Linköping, att söka upp forskare knutna till universitetet som arbetade med att påverka och manipulera material.

"Tillsammans identifierade vi att tekniken behövde vara en som inte störde den existerande värdekedjan."

Vad innebär det då i praktiken? 

Det Sam Issa och hans team lyckats skapa och ta patent på är en tråd med minneseffekt som tillsammans med en strömförande tråd sys in i specifika delar av ett plagg eller ett par skor. Med den framtagna tekniken kan man med bara ett knapptryck göra plagget större eller mindre.

"Vår teknik minskar behovet av storlekar och minimerar spill, samtidigt som den som äger plagget kan förändra storleken på det i takt med att kroppen förändras. Jag är helt övertygad om att det vi har är en gamechanger för hela textilindustrin globalt."

Sedan bolaget, Nano Textile Solutions, startades 2019 som inkubatorbolag i det av Linköpings Universitet ägda LEAD och Borås INK har ytterligare kapital kommit in.

"Vi har tagit in 9 miljoner kronor i en första såddrunda. Där ingår Entreprenör Invest som ägs av Ingvar Kamprads stiftelse och ett antal affärsänglar och andra parter. Det känns som att vi nu har samlat de rätta kompetenser som behövs för att producera och öppna nätverk på global nivå", säger Sam Issa.

När tror du att vi ser produkter med er teknik ute på marknaden?

"Det senaste året har vi jobbat hårt med att bygga infrastrukturen på produktionssidan. Nu är den på plats med leverantörer för de olika komponenterna i vår produkt. Nu jobbar vi hårt med de slutgiltiga testerna för en ridstövel tillsammans med Hööks som producerar ridutrustning. Vi siktar på en lansering tillsammans med dem så fort som möjligt."

Enligt Sam Issa är det fler än den svenska ridsportjätten som fått upp ögonen för bolagets teknik.

"Vi har idag över 20 avsiktsförklaringar från stora globala varumärken både i USA och Europa som täcker flera olika marknadssegment. För oss gäller det att nu fokusera på att få ut en produkt som visar att vi har klarat alla tester och certifieringar. Då är jag övertygad om att det kommer att bli en ganska snabb uppskalnings- och tillväxtresa."

Han utesluter inte heller att bolaget kommer att öppna upp dörren för nytt kapital inom kort.

“Vi står stadigt med det kapital vi har nu över 2024. Där räknar vi med att ha penetrerat en vertikal inom footwear där vi stabilt jobbar med att skala upp. Vi ser att vi kan arbeta med vår teknik brett i många marknadssegment så jag räknar med att vi kommer gå ut med en A-runda framåt för att verka i så många marknadssegment som möjligt. Ju mer segment vi täcker desto större hållbarhet inför vi i industrin i stort. Visionen är att skapa en ‘sustainability impact unicorn’”, säger Sam Issa.

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.