Här är Helena Helmerssons nya uppdrag: "Ser fram emot att bidra"
I januari meddelade Helena Helmersson att hon slutar som vd för H&M. Nu kan Impact Loop berätta vad hennes första uppdrag blir – som styrelseledamot för sociala bolaget Quizrr. Samtidigt säkrar bolaget nytt kapital.<br><br>"Jag ser fram emot att bidra till deras fortsatta framgång och tillväxt", säger Helena Helmersson.
Det var i januari i år som Helena Helmersson gick ut med att hon sagt upp sig som vd för klädjätten H&M.
Hon sa då att det var med blandade känslor hon beslutat att lämna vd-rollen, att hon är stolt över vad de åstadkommit men också:
"Det har dock stundtals varit en krävande tid för mig personligen och jag känner nu att det är dags att lämna vd-rollen, vilket självklart inte varit ett lätt beslut."
Nu står det klart vad nästa uppdrag blir – i alla fall på deltid. Helena Helmersson går in i styrelsen för sociala bolaget Quizrr, en en tjänst som verkar för att stärka arbetstagarnas kunskaper om rättigheter och arbetsförhållanden globalt.
"Jag är glad över att ansluta mig till Quizrr vid en så viktig tidpunkt. Företagets engagemang för utbildning i mänskliga rättigheter och dess innovativa tillvägagångssätt för att driva positiv förändring i globala leveranskedjor är verkligen inspirerande. Jag ser fram emot att bidra till deras fortsatta framgång och tillväxt", säger Helena Helmersson i en kommentar.
Hon är dock inte helt ny för företaget. Det är grundat av Jens Helmersson, som är Helena Helmerssons man, och som fick idén när paret bodde i Bangladesh och jobbade för H&M båda två. Tillsammans med medgrundaren Sofie Nordström drog han igång 2015, berättar han i en tidigare artikel i Di.
Tar samtidigt in kapital
Samtidigt säkrar Quizrr 15 miljoner kronor i ny finansiering. Pengarna kommer från både befintliga och nya ägare samt tillväxtlån.
Erika Wennerström, vd för Quizrr, säger att förstärkningen är välkommen.
"Att ha Helenas stöd och vägledning kommer att bana vägen för vårt fantastiska team globalt", säger hon och fortsätter:
"Under de senaste 10 åren har vi varit pionjärer inom det sociala hållbarhetsområdet, genom att ge människor och företagkunskap om mänskliga rättigheter. Nu, när de lagmässiga kraven får fart globalt, står vi starka i vår expertposition när vi rullar ut på nya marknader varje vecka."
Ökat med 50 procent
Quizrr är en plattform som lär ut arbetsvillkor och mänskliga rättigheter till människor globalt. Kunder är bland annat Apple och Unilever.
Förra året ökade bolaget sin nettoomsättning med nära 50 procent i tillväxt och landade på en omsättning (netto) på 24 miljoner kronor. De har nu ett team på 30 personer spridda från Kanada till Bangladesh, och har nyligen lanserat sin plattform i Mellanöstern.
Nu är planen att växla upp ännu mer, säger Erika Wennerström.
"Vi förbereder oss för tillväxt och accelererar nu med en stark kundbas och inledda dialoger med regeringar runt om i världen. Nu kommer vi att skala upp våra ansträngningar för att ta oss mot vårt mål om att nå 100 miljoner människor till 2030."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups