"Vi har sparat nästan 3 miljoner liter vatten" – Mimbly tar in nytt kapital för att skala upp
Efter sex års arbete lanserade Mimbly i fjol sin hårdvaruprodukt som sparar vatten i tvättmaskiner. Nu tar grundarna Isabella Palmgren och Emil Vestman in nya miljoner kronor för att skala upp utomlands.
För den som hängt i startup-kretsar de senaste åren är företaget Mimbly och grundaren Isabella Palmgren två namn som ofta dykt upp på kartan.
Grundat 2017 med målet att minska vattenanvändningen lanserade Mimbly förra året sin produkt på marknaden – en hårdvaruprodukt som kallas "Mimbox" som sätts på tvättmaskinen, och som därefter både sparar vatten, fångar upp mikroplaster under tvättningen och återvinner redan uppvärmt vatten.
Nu tar Mimbly in 16 miljoner kronor i kapital från existerande och nya investerare.
"Vi vill gärna komma utanför Sverige”, säger Isabella Palmgren till Impact Loop om hur pengarna ska användas.
"Nu finns vi i Sverige, Norge och Danmark men vi vill till exempel komma ut mer på den danska marknaden, där vatten kostar nästan fem gånger så mycket. Vi har också flera kunder som vi vill växa med, och komma vidare med större distributionsavtal och samarbetsavtal", fortsätter hon.
Tvätt – en vattenbov
Idag står tvätt för upp till 25 procent av vattenförbrukningen i hushållen i Europa, enligt data från Mimbly. Dessutom frigörs mikroplaster från tvättmaskinerna som hamnar i vattendrag och hav.
"Den produkt vi har ute nu bevisar att tekniken funkar. Vi har sparat nästan 3 miljoner liter vatten och vi har gjort lite över 170 000 tvättar med våra kunder. Sen upptäcker man såklart saker hela tiden som man vill föra in i nästa version, men vi försöker komma ner i pris med produkten för att kunna erbjuda att fler kunder kan köpa", säger Isabella Palmgren.
Mimblys kunder är idag främst fastighetsägare, hotell och så kallade facility management-bolag som Samhall och Sodexo. Här försöker de också att knuffa kunderna i rätt riktning, genom att visa kundernas tvättdata på sin plattform.
"Det är väldigt svårt att ändra på beteenden och vi försöker att inte påverka våra kunder för mycket – de ska kunna tvätta med sitt program och sitt tvättmedel. Men de vi jobbar med är ofta så effektiva de bara kan, så det handlar mer om att ‘nudgea’ dem."
Det är väldigt svårt att ändra på beteenden och vi försöker att inte påverka våra kunder för mycket
Ska nå lönsamhet snabbare
Efter lanseringen av Mimblys produkt har nettoomsättningen ökat – från en halv miljon kronor 2022 till 6,4 miljoner kronor i fjol. Rörelseresultatet gick däremot från -2,2 miljoner kronor till -18,9 miljoner – något de nu jobbar på att minska.
"Vi har, liksom många bolag i Sverige just nu, omstrukturerat och försökt anpassa oss mycket till hur läget är idag. Nu försöker vi att komma snabbare till lönsamhet och har bland annat minskat teamet och sett över våra kostnader. Mycket har handlat om att ställa frågan: Vad behöver vi i den här fasen och vad kan vänta till nästa?", säger Isabella Palmgren.
Har det varit svårt att ta in de här 16 miljonerna?
"Ja, det är klart det har varit tufft i dessa tider. Samtidigt förstår sig många på vår produkt, alla vet ju vad en tvättmaskin är och folk vet att tvättmaskiner slösar vatten."
Del av tidigare runda
I den nya emissionen investerar finska riskkapitalbolaget Polttina (som också investerat i vattenbesparingsbolaget Altered), ForeC investment, MMH Båstad, Lindia Invest, GU Ventures och Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän. Nya investerare är Marinvest och näringslivsprofilen Lars Rundblom.
Värderingen i denna kapitalrunda var 50 miljoner kronor, enligt ägardatabasen Eivora. Även i oktober 2023 tog man in lite över 16 miljoner kronor i kapital.
Mimbly
Startår: 2017
Grundare: Isabella Palmgren, Nicolas Maxant och Emil Vestman
Vd: Isabella Palmgren
Nettoomsättning 2023: 6,4 miljoner kronor
Resultat 2023: -18,9 miljoner kronor
Största ägare: Polttina OY, Isabella Palmgren, Carl Emil Vestman, Chalmers Ventures AB, Länsförsäkringar Göteborg & Bohuslän
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups