Hennes lappade jeans fick napp på Draknästet – här är nya satsningen
Modeföretaget Nimble Patch tar nästa steg efter att nyligen ha lockat till sig en investering från Storytel-grundaren Jonas Tellander på SVT-programmet Draknästet. Nu släpper man jeans för vuxna.
Nimble Patch har ett koncept som går ut på att köpa in kläder från olika svenska sorteringsanläggningar som inte håller för att gå till second hand-butiker. Bolaget har hittills fokuserat på barnjeans, som man lappar ihop och förstärker på bland annat knän och där de slits ut mest.
Vd:n och medgrundaren Maria Borbos, som har jobbat i textilindustrin i 15 år på bland annat H&M, gjorde nyligen succé på SVT-programmet Draknästet där hon väckte intresset hos flera av drakarna. Medverkan i programmet landade till slut i att bolaget tog in en investering på 300 000 från Storytel-grundaren Jonas Tellander som klev in med en ägarandel på 12,5 procent.
Det är också där vi är nu med det cirkulära att vi försöker få till ett nytt beteende
“Det var spännande att stå där och pitcha in mitt koncept. Jag är glad att de tar med cirkulära företag som är så pass små och nystartade som jag är. Det är rätt så häftigt att stå där framför entreprenörer som gått igenom processen att bygga bolag. Och det var extra roligt att få med sig Jonas som själv stått där och pitchat en gång i tiden”, säger Maria Borbos fortsätter:
“Jag är jätteglad att ha med honom i bolaget. När han startade Storytel var det lite banbrytande i den branschen som såg ett nytt konsumentbeteende. Det är också där vi är nu med det cirkulära att vi försöker få till ett nytt konsumentbeteende. Jag hoppas verkligen att jag ska få lite kunskap kring det från honom.”
Lanserar nya produkter
Samarbetet har också redan lett till konkreta förändringar. Efter att bara ha fokuserat på barnjeans kommer Nimble Patch under hösten att lansera jeans även för vuxna.
“Vi kommer att lansera ett nytt koncept om några veckor. Det har kommit lite utifrån möten med Jonas som själv haft problem att hitta hållbara jeans. Jag har ju samlat ihop ganska mycket vuxenjeans också och har kommit fram till att det finns en marknad för second hand-jeans för vuxna”, säger Maria Borbos.
Jeansen kommer att lanseras och säljas på en ny hemsida som heter Rejeans. Även bland barnjeansen kommer det att ske en liten pivotering. Efter att mest ha sålt produkterna via en hemsida är tanken att de framöver ska finnas mer tillgängliga i fysiska butiker.
“Det är en produkt man vill se. Vi har haft samarbeten med second hand-kedjor, men där har vi inte riktigt hittat rätt prissegment. Nu vill jag hitta fler barnklädesbutiker som vill erbjuda något mer unikt och hållbart. Jag ställde nyligen ut på en mässa och då var det flera butiker som hörde av sig och var intresserade”, säger Maria Borbos.
Det är väldigt kul att ju fler jeans vi säljer, desto mer textilier återbrukar vi
Även om trenden med second hand och återbruk ökar finns det fortfarande en utmaning i att förklara värdet av produkterna till konsumenterna, uppger Maria Borbos.
“Intresset ökar allt mer, men eftersom det är en form av hybridprodukt som både är second hand och nytt behöver vi jobba med att informera kunderna om värdet med produkterna. Så att man kan motivera vad som är en rimlig prisnivå. Eftersom produkterna nästan är i nivå med nyproducerat, och till och med kan vara lite dyrare om man ser till de billigaste alternativen, är det en av de svårare utmaningarna.”
Satsar även på social hållbarhet
Förutom att försöka förlänga livet på textilier har bolaget också strävat efter att göra en social insats genom att etablera ett produktionssamarbete med Yalla Trappan, som är ett arbetsintegrerande socialt företag och kvinnokooperativ som drivs av en ideell förening, och dess systerorganisation Yalla Melerud.
“Själva lagningen av jeansen görs av kvinnokooperativ och arbetsintegrerande verksamhet som försöker få in nyanlända kvinnor i sysselsättning. Det är väldigt kul att ju fler jeans vi säljer, desto mer textilier återbrukar vi – och samtidigt skapar vi arbetstillfällen i Sverige. Att det är hållbart i hela ledet är något vi är stolta över”, säger Maria Borbos.
LÄS MER: Han vill lösa problemet med fel storlekar – Kamprad-familjen investerar
Nimble Patch
Startår: 2020
Grundare: Maria Borbos och Annika Paulsson Haglund.
Vd: Maria Borbos
Omsättning 2022: 539 000 kronor
Resultat 2022: -74 000 kronor
Urval av externa ägare/investerare: Jonas Tellander
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups