Hon gör "kött" på cashew-äpplen som annars hade ruttnat – tar in pengar
Foodtech-entreprenören Linnéa Falkinger tar in pengar för att skala upp sitt växtbaserade köttalternativ gjort på cashewäpplen.
Att cashewnötter innebär ett enormt matsvinn är det få som känner till. Men för varje nöt som skördas kastas samtidigt ett helt ätbart och näringsrikt cashewäpple bort.
Bara i Afrika ruttnar över 20 miljoner ton cashewäpplen varje år i samband med skörden av cashewnötterna.
Det vill foodtech-entreprenören Linnéa Falkinger nu råda bot på. Under varumärket Cashewmeetly tillverkar hon ett naturligt, växtbaserat alternativ till kött i matlagning.
Produkten finns redan ute i butik, men för att skala upp tar bolaget nu in kapital av DalaCapital AB, ett helägt dotterbolag till Dalarna Science Park som investerar i tidiga kapitalrundor i bolag med säte i Dalarna.
"Vi har från start haft en större efterfrågan än produktion vilket såklart är väldigt roligt men samtidigt utmanande då min tid inte längre räcker till", säger Linnéa Falkinger.
Pengarna ska därför användas till att kunna anställa och bygga en hållbar organisation.
Vi har från start haft en större efterfrågan än produktion
"Samtidigt som vi i lugn och ro kan leta efter en större långsiktig investeringspartner för att ta nästa stora steg, gärna någon lokalt här i Dalarna som delar våra värderingar kring den sociala, hållbara och cirkulära affärsmodellen som är hjärtat i hela verksamheten", fortsätter hon.
DalaCapitals investeringskapital kommer från Sparbanksstiftelsen Dalarna, Dalarnas Försäkringsbolag och Region Dalarna.
"Linnea har identifierat en affärsmöjlighet i en restprodukt från Senegal. Att ta vara på cashewäpplet och skapa en produkt som tillför värde som ett vegetariskt alternativ till kött i svenska butiker är helt fantastiskt. Vi är stolta att få investera i ett företag som är hållbart i flera led", säger Angelica Ekholm, ordförande i DalaCapital och vd för Dalarna Science Park.
LÄS MER: Ingen tvärbroms för vegoförsäljningen – "en myt" enligt investerarna
Casamancéa (varumärket Cashewmeetly)
Startår: 2019
Grundare/vd: Linnéa Falkinger
Omsättning: 1,3 milj kr (2022)
Resultat: –500' kr (2022)
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups