Tar in miljoner för att göra livsmedelskedjan transparent: "Vill göra det här riktigt stort"
Komplexa leverantörskedjor bidrar till huvudvärk för många bolag, särskilt inom matsystemet. Ett litet Lidköpingsbolag har under fem års tid ägnat sig åt att lösa problemet med spårbarhet och tillförlitlighet. Nu tar de nästa steg med nytt kapital.
Möjligheten för livsmedelsbolag att garantera ursprung, upptäcka matfusk och spåra smittor har varit begränsad till en minst sagt snårig pappersexercis. Mycket har förstås digitaliserats under de senaste åren, men knappast med en tillfredsställande harmonisering.
Cecilia Ryegård lämnade jobbet som medieentreprenör inom ekologisk livsmedelsproduktion för att lösa detta växande problem – nämligen livsmedelskedjans spårbarhet och transparens.
Detta var fem år sedan, och blockkedjetekniken framstod som den överlägset bäst lämpade digitala infrastrukturen för att skapa tillförlitlighet inom komplexa leverantörskedjor. Att bolagsnamnet blev Foodchain by Blockchain AB är ganska talande.
"Vår första vision var att enbart använda oss av blockkedjan, men i dag ser vi det mer som ett komplement när man verkligen vill kunna låsa in och verifiera information. Tekniken har fortfarande en relevant roll."
Företaget har enligt egen uppskattning lagt närmare 30 miljoner kronor på utveckling under de senaste åren.
"Framförallt har vi jobbat med en spårbarhetsmodul för livsmedelsbranschen och vi har betalande kunder. Nu har vi även breddat oss mot ett system för att kunna verifiera certifikat."
Breddar bortom livsmedel
Det nya spåret har fötts ur ett konkret kundbehov, även om Cecilia Ryegård inte kan avslöja exakt vilken kund eller sektor det rör sig om.
"Som livsmedelsproducent kan man behöva hantera 15-10 olika certifikat, och i andra branscher kan det vara ännu fler. Certifikaten är grundpelare i en tillförlitlig leverantörskedja, men man blir ibland mörkrädd när man ser hur de hanteras. Så det finns ett gigantiskt kundunderlag för detta."
Nu tar bolaget in 3,9 nya miljoner till kassan för att kunna fortsätta bygga på sina system. Kapitalet kommer från några av de största delägarna, privata investerare med rötter inom bland annat ICA, rederinäring och lantbruk.
"Vi har under årens gång fått bekräftat att vår grundidé är rätt – behovet av ett sådant här system är enormt. Och nu är vi nära mållinjen. Vi kommer även ta in mer kapital framåt – vi vill göra det här riktigt stort", avslutar Cecilia Ryegård.
Foodchain by Blockchain AB
Startår: 2020
Vd: Cecilia Ryegård
Värdering 2023: 55,9 miljoner kronor
Omsättning (netto) 2023: 3 miljoner kronor
Resultat (EBITDA) 2023: 178 000 kronor
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups