Lanserar nytt koncept – ska rädda nyproducerade barnkläder från sopbergen
Cirkulära barnklädesuthyraren Hyber rullar nu ut konceptet Rescued. Syftet är att nya plagg som har skönhetsfel, felmärkts eller överproducerats ska säljas istället för att landa på ett sopberg.
Hybers affärsidé har sedan starten 2017 varit att hyra ut barnkläder till konsumenter via en medlemstjänst på ett cirkulärt sätt. Utöver möjligheten att hyra kläder erbjuder bolaget även försäljning av tidigare använda plagg.
Som Impact Loop tidigare rapporterat i en större genomgång så har bolag med en cirkulär affärsmodell kring att hyra ut begagnade prylar vind i seglen.
Nu breddar Hyber sin affärsmodell och lanserar ytterligare en produktkategori där helt nya kläder från etablerade varumärken ska säljas. Det handlar om plagg som annars riskerar att inte komma till användning på grund av kosmetiska produktionsfel, felaktiga förpackningar eller helt enkelt på grund av överproduktion.
“Det är ofattbart hur många produkter som samlar damm på olika lager för att sedan brännas eller kastas på olika sopberg runt om i världen. Man uppskattar att runt 33 procent av allt som producerats aldrig når detaljhandeln, säger Olivia Rotschild, vd och grundare av Hyber.”
Problemet med överproduktion av kläder som konstant produceras runt om i världen är omfattande. Varje år uppskattas det att runt 100 miljarder plagg tillverkas varav många alltså aldrig ens når fram till butikernas hyllor -– än mindre faktiskt används av konsumenter.
Istället hamnar de på sopberg eller bränns med enorm miljöpåverkan som följd. Nyligen rapporterade som exempel Aftonbladet i en uppföljning till en tidigare granskning hur använda kläder som lämnats in till klädjätten H&M, spårats till dumpningsplatser i flera afrikanska länder.
Med Hybers nya grepp vill företaget dra sitt strå till stacken för att motverka att nyproducerade helt funktionella barnkläder kastas och istället når konsument. På plattformen anges om produkten säljs på grund av överproduktion eller någon mindre avvikelse.
“Med Rescued kommer vi att hjälpa till med de skönhetsfel som detaljhandeln förkastar men som konsumenten inte bryr sig om, det rör sig trots allt om helt nya och i grunden felfria produkter”, säger Olivia Rotschild.
Hyber omsatte 2022 4,6 miljoner kronor där bolaget redovisade ett minusresultat på 11,4 miljoner kronor.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups