Hyres gerillaknep när Volvo On Demand la ner – delade ut godis på bilarna: "Kul"
Efter Volvo On Demands nedläggning är det högtryck för konkurrenterna inom bildelning. Och i affärer och kärlek är som bekant alla knep tillåtna, resonerade i alla fall uppstickaren Hyre – som nu vill ta över marknaden.
Efter Volvo Cars uppmärksammade reträtt av bildelningstjänsten Volvo On Demand rustas det för fullt hos de övriga aktörerna på marknaden.
Toyota-ägda Kinto Mobility och deras tjänst Kinto Share ser förstås en gyllene möjlighet att öka sina marknadsandelar.
Men det är uppstickaren Hyre som når igenom bruset. Bolaget, som fortfarande drivs av grundarna, har den norska bilhandlarjätten Møller Mobility Group som huvudinvesterare.
Hyres Sverige-vd David Öberg ser stora möjligheter framöver.
”Volvo hade en bra tjänst som bidrog till att fler sålde sin egen bil och gick över till en mer klimatsmart bildelning, så för branschen är det tråkigt att de lägger ner. Samtidigt skapar det en möjlighet att accelerera vår tillväxt i Sverige ytterligare när tidigare Volvokunder nu ser sig om efter alternativ.”
Ingen ska behöva köpa ny bil
Som ett slugt sätt att locka över konkurrentens strandade kunder placerade Hyre ut en liten gåva på VoD-bilar runtom i Stockholm samma dag som bolaget kastade in handduken. En fyndig flyer och en påse godisbilar på vindrutan.
”För oss är målet att ingen av deras kunder nu ska gå och köpa en egen bil för att de inte visste att det fanns andra bildelningstjänster. Vi har därför köpt in Volvobilar som vi placerar där Volvo on Demand tidigare fanns och dessutom hyr vi ut dem till ett betydligt lägre pris”, säger David Öberg och tillägger:
”För att nå så många som möjligt kombinerade vi våra vanliga marknadsföringskanaler med kommunikation i direkt anslutning till där Volvo hade sina bilar. Därför tyckte vi att det var kul med en liten present.”
Kuppen fungerade
En av mottagarna var Parentlys grundare och tidigare vd David Knutsson. Han är passionerad entusiast av delningsekonomi och cirkulära affärsmodeller, och uppmärksammade tilltaget i en post på Linkedin.
”2019 signade vi upp oss på On Demand och 6 år senare hamnade vi på topp 5% av deras förare. Nästan 15000 km har avverkats på 296 resor och tjänsten, appen, bilarna har alltid varit grymma. Samt wow − vilken kundtjänst som alltid bemött mig som förare väl. Den kommer jag sakna.”
Men nu är det nya tider, poängterar David Knutsson.
”Nu ökar Kinto Mobility sina flotta delningsbilar, vilket är kanon. Men troligen kommer vi i familjen landa som kund hos Hyre. Allt på grund av en liten påse Ahlgrens bilar och en fantastisk gerillamarknadsföring där man använt Volvos On-logotyp och satt till Off och satt den på just en Volvo precis i slutet av tjänstens liv. Smart och sorgligt på en och samma gång.”
Hans avslutning på inlägget talar sitt tydliga språk:
”Framtiden innebär delning av produkter och tjänster. Punkt.”
Det går att lyckas
Men framtiden vecklas som bekant ut i lite olika takt, och många bolag inom delningsekonomi har varit tvungna att kasta in handduken. Varför är det så svårt att lyckas, även med en så uppenbar tjänst som bildelning?
David Öberg på Hyre är i alla fall inte orolig. Men han har en delförklaring till de tuffa förutsättningarna just i Sverige.
”Det går absolut att lyckas − annars hade vi inte fortsatt investera på den här marknaden. Sverige sticker dock ut internationellt med en bedrövlig parkeringssituation. I Danmark och Norge står Hyre-bilar på rabatterade p-platser på gatumark, medan vi i Sverige betalar 2-3 gånger boendeparkeringskostnaden för garageplatser, som dessutom ger oss sämre synlighet.”
Hur ser planerna och målsättningen ut för 2025?
”Vi ska expandera vår svenska flotta. Jag kan inte gå in på exakt hur många bilar vi kommer att köpa in, men vi räknar med en fortsatt stark kundtillströmning. Vilken marknadsandel vi har i slutet av 2025 är svårt att säga men på sikt vill vi vara marknadsledande”, avslutar David Öberg.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Kom in i loopen – specialpris i januari
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Begränsat antal medlemskap till kampanjpris – endast i januari!
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Kom in i loopen – specialpris i januari
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Begränsat antal medlemskap till kampanjpris – endast i januari!
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups