Impact-bolagens värsta vecka drar igång – de utmanar med cirkulär måndag

Bild: TT och pressbild.

Som ett svar på reaveckan Black Week, som drar igång idag, går kampanjen Circular Monday av stapeln för sjunde året i rad. Målet är att göra konsumenter till "cirkulenter".

Chefredaktör

Black Friday har länge varit ett begrepp och en dag då många företag rear ut mängder av saker, kläder och tjänster – till många impact-bolags förtret eftersom dagen främjar överkonsumtion och därmed ökad klimatförstörelse. På senare år har dagen växt till en hel vecka, med start idag den 20 november.

Men det finns motreaktioner. En av dessa är kampanjen Circular Monday som sker idag. Tidigare gick den under namnet White Monday – men nu vill man sätta fokus på cirkularitet som en lösning på den överkonsumtion av nyproducerade prylar som Black Friday ofta resulterar i.

Bakom kampanjen står medgrundaren Alexandra Davidsson liksom svenska bolaget ClimateHero. På Circularmonday.com har de byggt en databas med 1 200 cirkulära bolag, organisationer och influencers från 30 länder, för att konsumenter ska kunna välja cirkulärt i stället för att konsumera nytt.

"Utan ett skifte från linjär till cirkulär konsumtion kan vi inte lösa klimatkrisen", säger Robert Sabelström, grundare och vd för ClimateHero, en tjänst som hjälper människor att beräkna sitt klimatavtryck.

En annan person som är engagerad i kampanjen är Ingmar Rentzhog, grundare av klimatplattformen We Don't Have Time:

"Att ställa om till en cirkulär ekonomi innebär enorma affärsmöjligheter, och är samtidigt ett billigt och effektivt sätt att snabbt minska våra klimatutsläpp. Enligt en färsk analys från Summa Equity skulle 1,4 procent av EU:s BNP räcka för att ställa om hela Europa till en cirkulär ekonomi. Då skulle vi samtidigt minska våra utsläpp med 55 procent och bli 80 procent självförsörjande på material. Det är en no-brainer, så vad väntar vi på?”, säger han i en kommentar.

Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.