Impact-bolaget i konkurs – nu vill han göra om hela systemet: “Måste in andra KPI:er än vinst”
Entreprenören Mats Huss startade Footprint Level för att bolag skulle kunna visualisera sin hållbarhetsdata. Men trots hundratals möten flög det aldrig. Nu har grundaren ett nytt projekt på gång – och det är ingen liten sak han vill förändra.
Mats Huss är enligt egen utsago inte bitter över konkursen för bolaget, som startades 2020, och har sin analys klar. Kunderna var helt enkelt för få.
"När man utvecklar en sådan här produkt handlar mycket om att avgränsa sig och specificera. Med facit i hand kan jag konstatera att det blev ett väldigt stort fokus på att borra ner sig i produktutveckling och för lite på att dra in kunder. Samtidigt hade jag 400-500 möten under de här åren. Men mötena mynnade ofta ut i större diskussioner om hållbarhet, en fråga som i grunden handlar om politik", säger han.
Kunde du ha satsat på att ta in till exempel en mer renodlad säljare?
"Absolut, då hade jag avlastats.”
"Tokarg" brorsa
För Mats Huss är ingen säljare. Efter många år som projektledare inom produktutveckling och design fick Mats Huss idén till att visualisera bolagens klimatdata på ett mera användarvänligt sätt. Detta efter många samtal med sin bror Erik Huss, som är glaciolog, det vill säga expert på glaciärer och inlandsisar.
“Han har varit mycket på platser som Sydpolen, Kebnekajse och Svalbard. Han är tokarg på att världen inte förstår hur allvarligt läget är. Då fick jag idén att utifrån frustrationen som jag förstår finns genom att utläsa hans grafer paketera den datan så den anpassas till folk som inte är klimatexperter. Det har alltid varit mitt jobb som projektledare, att se till att visualisera komplexa saker.” säger Mats Huss.
Affärsidén var att erbjuda mjukvara på licens till bolag, som därefter betalade utifrån sin omsättning. Bolagen kunde med mjukvaran visualisera förändringen av sitt koldioxidavtryck.
Utöver det var ambitionen att utveckla tjänster för att presentera data för sådant som cirkularitet och social hållbarhet. Han och tre kollegor gick in med eget kapital, men redan 2021 köptes de andra tre delägarna ut, då de inte kunde arbeta 100 procent med Footprint Level, vilket var ett krav från en investerare. 2022 kom en teknikchef på plats, som drev bolaget tillsammans med Mats Huss.
Nytt samarbete med RISE
Konkursen beskriver han som en lättnad.
“Ambitionen var aldrig att göra the big buck, jag ville kunna leva på det men framförallt bidra till klimatomställningen. 2023 blev det en tuff politisk debattsituation och många trodde att regeringen skulle slopa Agenda 2030. Det gjorde de inte men jag lackade ändå ur på det skyttegravskrig som uppstått mellan akademin och politikerna, samt företagen däremellan.", säger han och fortsätter:
“Alla har åsikter men vi missar frågan “hur gör vi för att ställa om?”. Jag är van att jobba med innovativa och framåtlutade personer men nu har vi ett läge där ett parti (SD, reds anm) bromsar hela klimatarbetet och det har uppstått en slags låsning kring frågan."
Nu blickar han framåt och har ett projekt på gång där han som enskild konsult samarbetar med RISE.
“Vi söker pengar nu för ett projekt som syftar till hur en framtida bolagsform skulle kunna se ut. Det måste in andra KPI:er än vinst, som klimat och social hållbarhet. Kommer det in så måste bolagen följa efter. Vi kartlägger vilka plattformar som finns som jobbar enligt “redefining economics”, med ambitionen att vi i framtiden får lönsamma företag inom de planetära gränserna. Många organisationer som jobbar med det här har koppling till aktiviströrelsen," säger han och fortsätter:
"Jag respekterar det men är absolut ingen aktivist själv, som vill stå med en skylt och skrika. Däremot vill jag jobba som en konsult som ifrågasätter systemet, en ganska uppkäftig roll. Frågan framåt är hur man ska kunna ta betalt för en roll som bygger på att ifrågasätta” säger Mats Huss.
Trots att han upplever läget som låst kring klimatfrågan i näringslivet så tror han på en ljus framtid.
“Diskussionerna finns och de kommer leda till något på sikt. Om tio år är det mainstream att ha med fler KPI:er såsom wellbeing, social hållbarhet och klimatavtryck i bolagsformerna.”
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups