H&M-ägda Sellpy säljer tiotusentals plagg från miljökritiserade Shein
Flera begagnat-handlare säger nu nej till att ta in kläder från snabbmodesajten Shein, efter larm om miljöfarliga kemikalier och en affärsmodell som bygger på slit och släng-mode.<br><br>Men H&M-ägda Sellpy och Schibsteds portföljbolag Plick säljer fortfarande tusentals plagg härifrån, visar Impact Loops granskning.<br><br>"Sellpy ansvarar för vilka varumärken de säljer", skriver H&Ms presschef.
“Vi accepterar inte längre detta snabbmode-märke”.
Så står det på second hand-butiken Vestiaire Collectives hemsida när man söker efter kläder från kinesiska e-handlaren Shein. Klickar man sig vidare får man läsa att "snabbmode driver överkonsumtion och överproduktion, och det är den främsta orsaken till vår planets textilavfallsproblem. Vi vill att det ska förändras."
Vestiaire Collective är ett av flera second hand-bolag som valt att sluta ta emot kläder från de kinesiska klädjättarna Shein och Temu.
En annan aktör är Inimini, som säljer begagnade barnkläder på nätet. Från och med oktober finns inga kläder från jättarna i webbshoppen.
"Från början sålde vi vidare Shein och Temu-plagg men har alltid sett att en majoritet av plaggen är i dåligt skick. På grund av det har vi sorterat bort mycket ändå, men de som har känts bra har vi sålt", säger medgrundaren Josefin Runquist till Impact Loop.
Vändningen kom när det började pratas om att kläderna kan innehålla hormonstörande ämnen, berättar hon.
"Då kände vi att ‘herregud, det här kan man inte ha på ett barn, som inte kan välja själv."
Farliga kemikalier
Greenpeace i Tyskland har i en studie funnit att Sheins kläder innehåller kemikalier som är både farliga och olagliga inom EU. Och i en granskning av Aftonbladet, där de gömt GPS:er i Shein-returer, står det klart att plagg skickas till en dumpningsplats i Chile och senare smugglas till Bolivia av kriminella nätverk.
Klimatminister Romina Pourmokhtari har yrkat på importförbud och i fredags gav sig statsminister Ulf Kristersson in i debatten när han anklagade de kinesiska aktörerna för ett "systematiskt missbruk av reglerna".
Begagnat-jättarna säljer
Hur hanterar då de större begagnat-handlarna kläder från Shein, givet den kraftiga kritik som finns mot bolaget?
Med över 1,1 miljarder kronor i årlig försäljning och med tunga aktieägare som H&M har Sellpy blivit lite av ett affischnamn för den cirkulära handeln. På bolagets ”om oss”-sida står det att “Sellpy föddes ur idén att göra det möjligt för alla att leva cirkulärt."
Men när Impact Loop söker på "Shein" på sajten kommer över 120 000 plagg och produkter upp, en siffra som ökar under tiden som vi jobbar med denna artikel.
När Impact Loop söker på "Shein" på sajten kommer över 120 000 plagg och produkter upp
H&M: Sellpys ansvar
När Impact Loop kommer i kontakt med Sellpys vd och medgrundare Michael Harnör hänvisar han oss till bolagets presstjänst och en mailadress. Via den skickar bolagets PR-chef Andrea Maricic svar på våra frågor.
"Sellpys ambition är att hålla kvar varor i det cirkulära kretsloppet så länge som möjligt. Vi tar därför emot ett brett spektrum av varor från våra säljare och strävar efter att sälja så mycket som möjligt av det som skickas in – då vår målsättning är att minska avfall och främja återanvändning", skriver hon.
Andrea Maricic lyfter även att kunderna själva kan välja vilka märken de vill köpa.
"Kunder kan via vår filterfunktion sortera bort varor och söka efter specifika märken som de inte är intresserade av. På så sätt kan kunder enkelt navigera och göra val som passar deras personliga preferenser."
H&M: Sellpy ansvarar själva
H&M har profilerat sig som ett modemärke med starkt hållbarhetsfokus, och sedan 2019 är man också majoritetsägare i Sellpy med knappt 80 procent av aktierna, enligt ägardatabasen Eivora.
Men när Impact Loop kontaktar H&M med frågor om att Sellpy säljer Shein-kläder vill de inte uttala sig å bolagets vägnar.
"Rent generellt anser vi att det är bättre att plagg får chans att återanvändas än att de kasseras. Sellpy ansvarar dock för vilka varumärken de säljer", skriver H&Ms presschef Sara Hampus i ett mejl till Impact Loop.
"Verksamheten är skit"
Svenska begagnat-sajten Plick presenterar sig som "bra för både miljön och din plånbok". Mediekoncernen Schibsted äger 49 procent i bolaget.
Likt Sellpy fortsätter även de att sälja kläder från Kina-sajterna. Söker man på Shein på Plicks hemsida går det inte att se det exakta antalet sökträffar – men träffarna är många. Impact Loop uppskattar det till över 1 000. För 10 kronor kan man fynda en vit topp från Shein och för 25 ett par jeansshorts från samma märke.
"När det gäller Sheins nyproduktion är den problematisk för alla inblandade – konsumenterna får plagg av låg kvalitet och hela den delen av verksamheten är skit”, säger Plicks vd och grundare Jimmy Heibert till Impact Loop.
Han menar dock att man ser annorlunda på att sälja kläderna begagnat.
“Historiskt har vi låtit det vara upp till konsumenten och fokuserat på att göra det enkelt att cirkulera kläder”, säger han.
Enligt Jimmy Heibert vill tar bolaget inte ställning mot specifika varumärken, oavsett om det handlar om Shein, Zara eller Filippa K.
“Vårt fokus är att plagg som redan är producerade kan användas två eller tre gånger extra istället för att slängas", säger han.
Utgör Shein-plaggen en stor del av handeln på Plick? Skulle det ekonomiska bortfallet vara stort för er om ni plockade bort dem?
“Det är en liten del. Plaggen är redan lågt prissatta från början och på andrahandsmarknaden blir priserna ännu lägre. Däremot arbetar vi aktivt mot personer som försöker köpa in från dessa sajter för att sälja ‘obrandat’ till högre priser – en sorts dropshipping. Det är ett problem vi tar på allvar."
Han ser vissa av konkurrenternas avståndstagande som symbolpolitik.
"Den stora utmaningen ligger i de enorma importvolymerna, men det är inte vi som ska lösa den frågan. Risken med skadliga ämnen finns hos många varumärken, även om det är skillnad i kvalitet."
Jimmy Heibert menar ändå att de tagit intryck av debatten som förts och att frågan är något de “kontinuerligt utvärderar”.
"Det gör vi oavsett medial uppmärksamhet eller inte”, säger han.
Är det trovärdigt att prata om hållbarhetsfokus och samtidigt sälja vidare de här kläderna?
"Vår huvudprio är att stoppa de som säljer ‘obrandat’. Steg två är att utvärdera individuella varumärken."
Blir oftast bortsorterade
Även second hand-kedjan Arkivet, med tre butiker i Stockholm och två i Göteborg, tar in kläder från Shein, visar Impact Loops granskning. Vd Martin Hallander, menar dock att Shein-kläder trots det sällan säljs i deras butiker.
"Som grund anser vi att om ett plagg redan är producerat så är det bra att livslängden blir så lång som möjligt och kan användas av fler. Vi har ingen generell policy för olika varumärken men kurerar vårt sortiment efter bland annat kvalitet och plagg från ultrasnabba modeföretag blir oftast bortselekterade i den processen", skriver han till Impact Loop.
"Inget nytt fenomen"
Så är det okej eller inte att som begagnat-bolag med hållbarhetsvinkel sälja kläder från Shein och Temu?
Frågeställningen är inte ny, enligt Svensk Handels näringspolitiska chef Martin Kits. Även i Danmark har debatten gått het.
“Det man ska vara medveten om när man väljer att hantera de här plaggen är att en mängd undersökningar visar att de kan innehålla kemikalier och cancerframkallande ämnen”, säger han till Impact Loop.
Enligt honom kan frågan ses från två håll:
"Å ena sidan finns en medvetenhet om att plaggen inte är kontrollerade och kan innehålla hälsovådliga ämnen och tungmetaller. Å andra sidan: om de används som second hand har man ändå gjort något mindre skadligt, eftersom de allra flesta av dessa plagg annars bara används någon enstaka gång och sedan slängs."
Hur tycker du att man ska göra som begagnat-handlare?
"Jag vill inte ge någon rekommendation om hur man bör agera – det beslutet får var och en fatta."
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups