IMPACT LOOP COMMUNITY

Impact Loop växlar upp – nu drar vi ut i Europa (visst hänger ni med)?

Christian von Essen, Emelina Seppänen, Camilla Bergman, Johann Bernövall och Diana Demin. Foto: Jonas Borg

Nu växlar vi upp Impact Loop rejält och tar klivet ut i Europa. Och vi vill att du hänger med!

Chefredaktör

Ända sedan vi drog igång för lite mer än ett år sedan har många av er efterfrågat en engelsk version av Impact Loop, medan andra sagt att vi borde lansera även utanför Sverige. Och jag kan verkligen se era poänger:

  • Impact-bolagen verkar på en internationell marknad. Frågor som klimatkris och sociala problem rör ju, som vi tyvärr vet, alla. Utmaningarna är också ofta globala – Northvolts kris är ett aktuellt exempel.
  • Impact är (ihop med AI) det område som lockar mest riskkapital just nu. Men kapital inom impact är sällan bara lokalt – utländska investerare vill få koll på Sverige, och svenska investerare letar även utländska bolag.
  • Det kommer en rad regleringar inom EU som kommer att påverka näringslivet i grunden.


Jag har dock känt att innan vi blir för kaxiga så måste vi få svenska Impact Loop att sitta ordentligt. Man ska heller inte underskatta utmaningen med att lansera för en större målgrupp – journalistik är ofta lokalt och det är inte bara att översätta lite artiklar och köra.

Men ett år efter start känns tiden mogen. Det finns många anledningar till det men om man ska koka ner det till en sak så handlar det om att vi vill göra större skillnad. Och då måste vi våga gå ut större, även om det, handen på hjärtat, känns läskigt!

Konkret tänker vi oss att vi ska lansera en specialversion av Impact Loop på engelska, riktad mot europeiska impact-investerare och impact-bolag. Innehållet kommer att vara mer helikopterperspektiv än lokaljournalistik och vi ska hitta korrespondenter i europeiska städer som hjälper oss.

Alla ni som är betalande medlemmar kommer att få tillgång till engelska nyhetstjänsten utan kostnad, som tack för att ni hängt med oss första året.

I övrigt är det inte mycket som är klart – för vi vill förstås att ni ska hänga med på resan från början! Vi måste fixa finansiering, hitta korrespondenter, bestämma innehåll…allt. Jag och Diana Demin, vår fantastiska marknadschef som nu tar klivet upp till chef över vår utlandsexpansion, kommer därför att skriva transparent om hur vi ska genomföra detta, med hopp om att det kanske kan inspirera någon annan. Men också för att ni säkert sitter på massor av erfarenheter som vi kan lära av.

För att komma igång snabbt och testa marknaden har vi satt en deadline: 25 oktober – om mindre än sex veckor. Detta då vi vill vara igång till Norrsken Impact Week i Barcelona (där finns många internationella investerare). Men också för att vi mediemänniskor behöver en tajt deadline för att få eld i baken :)

I övrigt kör vi förstås på med svenska Impact Loop med full fart, och har högtflygande planer även här!

Jaha, vad tycker ni om detta? Jag tar tacksam emot alla inspel jag kan få. Är vi helt dumma i huvudet? Eller tänker vi rätt? Maila mig på camilla@loop.se. Om inte annat bara för att lugna mina nerver.

Tack för att ni är med på resan! Utan er inget Impact Loop!

/Camilla Bergman, chefredaktör Impact Loop

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.