Ingen tvärbroms för vego-försäljningen enligt investerarna: "En myt"

Christopher Slim och Måns Ullerstam. Foto: Press, collage av Impact Loop

Raset i amerikanska Beyond Meat speglar inte alls hela vego-branschen, menar två investerare. "Det här att hela marknaden ska ha stannat av ska man ta med en nypa salt".

Reporter

Impact Loop har tidigare rapporterat om att ett av världens största foodtech-bolag Beyond Meat, som säljer plantbaserade köttsubstitut, tappat rejält. Över 30 procent har försäljningen rasat under det senaste kvartalet, jämfört med samma period i fjol.

Samtidigt vittnar svenska bolag om att den starka tillväxt som vego-kategorin, det vill säga bolag som producerar eller säljer växtbaserad mat, upplevt de senaste åren har bromsat in. 

Från årliga tillväxtsiffror på runt 15 procent har försäljningen det senaste året backat med 8 procent, enligt analysföretaget NIQ.

Men åsikterna går nu isär kring hur illa det egentligen är. 

Impact Loop har pratat med två investerare inom vego-kategorin som inte alls delar den nattsvarta bilden.

"Det är inte rättvisande att utvecklingen för Oatly och Beyond Meat alltid ska spegla verkligheten för hela segmentet", säger Christopher Slim, vd för investmentbolaget Nicoya som fokuserar på foodtechområdet, och lägger till:

"Beyond Meat hade mycket framgång när det var okej att stoppa i vad som helst i växtbaserat så länge det smakade gott. Men nu vill kunderna inte ha några kemikaliska lösningar utan man vill ha renare produkter. Då är det istället bolag med ‘clean label’ som går bättre."

“Ta med en nypa salt”

Även hos branschkollegan Kale Foods, som bland annat äger varumärkena Astrid & Aporna och Heura som ger ut olika köttsubstitutprodukter, är man inne på samma linje:

"Det här att hela marknaden ska ha stannat av ska man ta med en nypa salt. Den bilden är en myt som drivs mycket baserat på hur det går för Beyond Meat. Men deras utveckling är inte ett facit av hur växtbaserat utvecklas globalt. Några av de bolag vi äger nu sålde mer än någonsin i det första kvartalet”, säger Måns Ullerstam, grundare av Kale Foods och vd för moderbolaget Kale United.

Men det har väl ändå varit ett tapp den senaste tiden?

“Globalt skulle jag absolut inte säga det. Lokalt i vissa kategorier har det gått sämre. Men jag skulle inte säga att det varit en stor minskning. Nu är det också fler aktörer som delar på samma kaka. De stora bolagen som Nestlé och Scan har dykt upp med sina egna vegoprodukter och då blir det svårare få samma försäljning för de mindre bolagen”, säger Måns Ullerstam. 

En påverkande faktor är också att de ekonomiska tiderna lett till att investerare ställt högre krav på sina portföljbolag. Något som leder till fler kostnadsskärpningar och färre satsningar på marknadsföring och expansion. I början av sommaren rapporterade Financial Times att investeringarna i växtbaserade köttsubstitut rasat med nära 90 procent under första kvartalet, från 703 miljoner dollar under samma period i fjol till ynka 75 miljoner dollar. 

"Jag fokuserar själv mycket på bolag som har en tydlig plan på att komma till lönsamhet. Det är den stora skillnaden jämfört med tidigare när det var viktigare att driva topline och tillväxt. Toleransen för röda siffror finns inte längre", säger Christopher Slim.

Fokus på lönsamhet och konsolidering

Uppfattningen är att det kommer bli en del omvälvningar på marknaden de närmaste åren. 

"Det som händer i en sådan här global svacka, där man har en kombination med höjda räntor, inflation och mindre tillgång på kapital, är att man går in i en fas där marknaden fokuserar mer på lönsamhet och konsolidering. Och det är en fas där de minst lyckade bolagen kommer att gå under", säger Måns Ullerstam.

Men uppfattningen är att den långsiktiga utvecklingen fortfarande kommer att vara gynnsam för bolagen som sysslar med vegosubstitut. 

"Jag är övertygad om att vi kommer att äta annorlunda de närmaste 20 åren jämfört med vad vi gjort de senaste 20 åren. Och det accelereras av hälsofrågorna. Sedan vet jag inte om vi kommer tillbaka till samma starka tillväxtnivåer som innan, men sakta men säkert kommer livsmedelskonsumtionen att förändras", säger Christopher Slim.

Nicoya 

Startår: 2020
Grundare: Sara Arvius Heidenvall och David Karlsson.
Vd: Christopher Slim
Omsättning 2022: 11,3 Mkr
Resultat 2022: -179,5 Mkr
Portföljbolag: Bland andra El Taco Truck, Nick’s, Oatlaws, Farmers & Chefs och Peas of Heaven. 


Kale Foods

Startår: 2018
Grundare: Måns Ullerstam 
Vd: Anders Nilback
Omsättning 2022: 5,2 Mkr
Resultat 2022: -6 Mkr
Portföljbolag: Bland andra Lilly & Hanna’s, Astrid & Aporna, Heura och Veganz
Läs mer om:
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.