Inte lika vroom-vroom – bromsad tillväxt och ökade förluster hos mobility-bolagen
De kom som från ingenstans – elsparkcyklarna, el-mopparna och el-båtarna som skulle revolutionera vår vardag och samtidigt inte släppa ut avgaser. Men ett tufft år har satt sina spår, visar Impact Loops genomgång. Frågan är om allt går att förklara med en vikande marknad?
Varje vecka tar Impact Loop ett grepp om en nisch inom impact – och nu är det dags för mobilitetsbolagen. Älskade och hatade – få bolag har blivit så hajpade men också blivit så kritiserade som vissa av dessa bolag.
Vi har fokuserat på mobilitets-bolagen med delvis egen eller helt egen produktion – från elsparkcyklar till el-mopeder och elbåtar. De tio bolagen vi har gått igenom är Voi, Cake, Einride, Candela, Xshore, Velove Bikes, RGNT Electric, Vässla, Bzzt och Clean Motion.
I korthet kan vi konstatera:
- Tillväxttakten har minskat kraftigt på ett år – från 134 procent i tillväxt till 32 procent.
- Även om bolagen fortfarande växer hälsosamt är tillväxten dyr. I snitt har 1 krona kostat 2,6 kronor att dra in. Det varierar dock kraftigt och summan dras upp av Vois och Einrides stora investeringar.
- Samtliga aktörer går efter i snitt åtta år på marknaden fortfarande med förlust.
- Värderingarna har minskat kraftigt.
Kraftigt minskad tillväxttakt
Låt oss börja med tillväxttakten, ett av de mått som sticker ut i denna genomgång. Den totala tillväxten för de tio mobilitetsbolagen har droppat från 134 procent 2020/2021 till 32 procent 2021/2022. Även i reda pengar handlar det om nästan en halvering – från 663 miljoner kronor i tillväxt till 369 miljoner kronor.
Elsparkcykelbolaget Voi är den som i särklass omsätter mest, men tillväxten har taktat av dramatiskt. Från 140 procent till 29 procent, och i kronor från 540 miljoner i tillväxt till 273 miljoner.
Det är sedan tidigare känt att Voi nu fokuserar på att vända bolaget till lönsamhet, vilken självklart kan bidra till lägre tillväxttakt.
Samtidigt har Voi drabbats av kraftiga regleringar och i städer som Paris får de inte vara längre.
Impact Loop har varit i kontakt med Vois vd och grundare Fredrik Hjelm som tackat nej till intervju.
Frågar vi däremot Fredrik Hånell, chef över impact-investeringar inom urban mobilitet på EU-finansieringsaktören EIT, kan den lägre tillväxttakten också handla om att nyhetens behag faktiskt har klingat av.
"Det är en sak att nå early adopters, en helt annan att nå en massmarknad", säger han.
"Jag brukar jämföra med syntetiska köttföretag. Folk ville göra en miljöinsats och provade det ett tag, men sedan föll de tillbaka i gamla vanor och började köpa vanligt kött igen."
Det är en sak att nå early adopters, en helt annan att nå en massmarknad
Problemet, menar han, är att man då tror att man har validerat att marknaden vill ha ett visst antal. Men egentligen är det bara ett bevis på att det finns early adopters och en hajp.
Samtidigt menar även han att fokus på lönsamhet kan påverka tillväxten mycket.
"Många mobilitetsbolag tar en stad i taget – man går in i en och sen går man vidare till nästa. Nu är det mycket högre krav på att först bli lönsam i en stad, och sen fortsätta. Då tar det längre tid."
Fredrik Hånell tror att trenden i stället pekar mot el-cyklar.
"Du reser längre med en elcykel än med en elsparkcykel, vilket gör nyttjandegraden högre. En elsparkcykel står stilla större delen av dagen – min kollega som jobbar med detta har sett att de används i snitt 20 minuter om dagen. En elcykel har också större acceptans i fler målgrupper."
En elsparkcykel står stilla större delen av dagen
Han poängterar att det förstås är stor skillnad mellan de olika mobilitets-spelarna. En aktör som Einride är beroende av att deras kunder ska bygga en infra- och laddningsstruktur. Medan för en aktör som Voi handlar det om att få så många som möjligt att använda elsparkcyklarna – och länge.
"Just nu är jag osäker på om det går att få ihop ekonomiskt. De studier jag sett är att det fortfarande inte är lönsamt med batteridrift för elsparks-bolagen, då finns det andra alternativ som är vettigare."
Svänger om mot business-to-business
Hur ser det då ut hos de andra bolagen? Näst efter Voi sticker elbåts-bolaget Xshores tillväxttakt ut. Från 40 till knappt 74 miljoner kronor har försäljningen ökat. Samtidigt har förlusten ökat kraftigt, från minus 131 miljoner kronor till 216 miljoner kronor.
Konkurrenten, elbåten Candela, är en av två aktörer som har minskat i omsättning. Intäkterna är bara en tredjedel mot vad de var för tre år sedan. Enligt bolaget handlar det om fördröjningar i produktionsled som gjorde att intäkter inte kom med på 2022.
Samtidigt svänger Candela om från enbart privatbåtar till att även satsa på färjor och business-to-business. En strategi som flera andra mobilitets-företag nu tar till, exempelvis Bzzt som har gått från taxiverksamhet till att köra sina tuk-tuks på uppdrag åt bland annat e-handeln. Dessutom med bland annat Cakes el-motorcyklar.
Att satsa på business-to-business är en strategi som flera andra mobilitets-företag nu tar till
Dyrt att dra in intäkter
Kanske var 2020 till 2021 års tillväxttakt helt enkelt inte hälsosam. Förra årets 32-procentiga tillväxttakt är ändå betydligt mer än vissa andra branscher.
Samtidigt kostar den fortfarande rejält med pengar. För att dra in 1 krona har bolagen det senaste året behövt betala 2,6 kronor i snitt, visar Impact Loops genomgång. Den pengen dras dock kraftigt upp av Voi och Einride, så måttet är trubbigt.
Klart är i alla fall att samtliga av företagen går efter i snitt åtta år fortfarande med förlust. Ett av bolagen, Vässla, befinner sig i rekonstruktion.
Göran Folkesson, vd för Clean Motion som gör små eldrivna tuk-tuks, sätter fingret på utmaningen för många av bolagen:
"Just den här fasen vi är i nu när man bygger upp produktion är kapitalintensiv. Man måste köpa in komponenter och bygga upp fordonen och sälja dem. Ur det perspektivet skulle vi behöva lite mer kapital för att växa i den takt vi vill växa", säger han.
Mest har det kostat för Einride, var förlust (rörelseresultat) ökat från –323 milj kr till –872 milj kr.
De enda två som både växt och minskat sin förlust det senaste året är Voi och den lilla uppstickaren Velove bikes.
Kraftigt sänkta värderingar
Allt detta har påverkat värderingarna på företagen, där vissa minskat kraftigt. Tidigare i år skrevs till exempel Vois värdering ner med 40 procent till 3,7 miljarder kronor.
Fredrik Hånell menar att det är ett tecken på att värderingarna för några år sedan var alldeles för höga.
"Om vi tittar på elsparkcyklar och elmotorcyklar så är de en lätt produkt att förstå och kan marknadsföras som något som är bra för miljön, så det är tacksamt för riskkapitalister. Men det gör att de här bolagen får alldeles för höga värderingar, som bygger på en marknadsprognos som är ganska orealistisk."
Klart är i alla fall en sak: mobilitets-aktörerna är här för att stanna. Frågan är vilka som svänger av längs vägen – och vilka som går i mål.
Impact Loop har också intervjuat två av bolagen i denna rapport för att få deras perspektiv: Mobilitets-aktörerna krigar på: "På väg mot svarta siffror"
Jan Ahmadi har bidragit med material till denna artikel.
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups