Byt till Impact Loop Europe
x

Kämpat i ett år – nu tar Gårdsfisk in 50 miljoner: "Hyfsat stressfyllt år"

Georg Baunach, Hatch, Ava van Vliet, Hatch, Mikael Olenmark, Gårdsfisk, Åsa Linné, Gårdsfisk, Johan Ljungquist, Gårdsfisk och Karolina Bjurehed, Industrifonden. Foto: pressbild.

"Fisk på land"-uppfödaren Gårdsfisk har tagit in 50 miljoner kronor i en serie A-runda för att skala upp sin produktion. Men resan dit har varit lång – och utmanande. <br><br>"Det var ett hyfsat stressfyllt år förra året”, säger vd:n och medgrundaren Johan Ljungquist till Impact Loop.

Redaktör och reporter

Tänk dig en svensk bondgård – men istället för bara kor och spannmål finns där också fiskodling. Det är precis vad företaget Gårdsfisk satsar på. Genom att hjälpa lantbrukare att odla fisk på sina gårdar vill de skapa ett hållbarare sätt att producera mat.

Fisken säljs sedan under deras eget varumärke, samtidigt som gödsel från odlingen återförs till åkrarna.

Nu har bolaget stängt en nyemission där investeringen landar på 50 miljoner kronor. Och det är två i sammanhanget nya spelare som nu går in med kapital.

Investeringen leds nämligen av Industrifonden och tyska Hatch Blue's fond Blue Revolution Fund. Pengarna kommer att användas för att öka produktionskapaciteten, stärka varumärket och lansera fler konsumentprodukter.

"Gårdsfisk har imponerat på oss med sitt innovativa system och sina produkter. De är ett företag med en tydlig mission, och deras engagemang för miljön stämmer perfekt överens med vår vision för framtidens akvakultur", säger Georg Baunach, partner på Hatch Blue.

En idé föddes ur frustration

Gårdsfisk grundades 2013 av Johan Ljungquist och Mikael Olenmark. Den förstnämnda, som är marinbiolog, berättar hur idén föddes.

"Jag tillbringade fem år i Norge där jag jobbade på fiskfabrik och såg hur man inte ska göra med våra fiskbestånd”, säger Johan Ljungquist, som idag är vd på Gårdsfisk, och deras moderbolag Scandinavian Aquasystems.

Väl hemma i Sverige träffade han Mikael Olenmark, en civilingenjör som hade samma bild som honom: Något måste göras åt fiskodlingsbranschen.

Från början var tanken att kombinera fisk och växter i ett kretslopp, men konceptet utvecklades.

"När vi insåg att det 'bara' är att lyfta in fisken i lantbruket så löser man mycket. Man får kontroll över systemen, använder vattnet till både fisken och till att vattna grödor, och vi hade en hypotes om fiskar som kan leva på ett plantbaserat foder," förklarar Johan Ljungquist.

Långsam men stadig tillväxt

Resan sedan starten har varit präglad av både utmaningar och framgångar.

"Vi satte tidigt visionen om världens mest hållbara fisk. Vi trodde att vi skulle vara nischade och sälja på en lokal och regional marknad. Men intresset växte, mediauppmärksamheten ökade, och efter varje år har konceptet vuxit", säger Johan Ljungquist.

Idag, 12 år efter starten, har bolaget kontraktsuppfödare och kontroll över hela kedjan från "vagga till färdig produkt". De har också märkt att intresset från lantbrukare är större än väntat.

"Vi trodde det var gris- och mjölkbönder som skulle vara intresserade, men intresset är enormt från ett brett spektrum – ägg och kyckling, köttdjur och skogsbruk spelar ingen roll. Lantbrukarna i Sverige är nyfikna och riskbenägna. De är inte flaskhalsen”, säger Johan Ljungquist.

Nej, det som gjort att det tagit tid är dels utmaningen att få konsumenterna att sluta köpa traditionell lax och istället köpa Gårdsfisks produkter. Dessutom har investerarna varit betydligt mindre offensiva sedan pandemin följdes upp av Rysslands invasion av Ukraina.

Kapitalrundan har tagit tid att få på plats i det utmanande investeringsklimatet.

"Denna runda tog lång tid, 13-14 månader. Vi ville hitta nya ägare som vi kan ha nytta av, och det var ett hyfsat stressfyllt år förra året. Men vi har nu fått in de två vi velat ha in hela tiden – Industrifonden som är stora och trygga, bra på att bygga bolag, och Hatch Blue som är helt inriktade på impact inom den blåa näringen", säger Johan Ljungquist.

Målet är att omsättningen ska upp till 50 miljoner kronor för 2025, vilket är nästan en fördubbling mot de två senaste åren.

Förutom de nya investerarna Industrifonden och Hatch Blue deltar även Novax och LRF Ventures, som sedan tidigare är de största externa ägarna.

Karolina Bjurehed, investeringschef på Industrifonden, är positiv:

"Gårdsfisk löser en av de största utmaningarna inom livsmedelsproduktion idag: hur vi kan möta proteinbehovet utan att tömma naturens resurser. Deras innovativa metod för landbaserad akvakultur gör dem till en stark del av vår investeringsportfölj”, säger hon.

Med den nya finansieringen siktar Gårdsfisk på att bli lönsamma framöver, men det kommer att kräva tålamod.

"Vi kommer nog att se svarta siffror till 2027, då har vi förhoppningsvis lyckats anpassa kostymen helt", säger Johan Ljungquist.

Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%

  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
  • 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudande t.o.m 31 december 2024

Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
Erbjudandet gäller nya medlemmar som inte haft en gratisperiod tidigare. Efter gratisperioden övergår ditt medlemskap till en betald prenumeration. Du får 20% rabatt i ett år – därefter förnyas ditt medlemskap automatiskt till ordinarie pris om du inte säger upp det innan.