Kända för "Stenmark-mössan" – nu letar impact-chefen efter nya investeringar: "Två typer av entreprenörer"
Vad har Ingemar Stenmarks ikoniska mössa att göra med framtidens vertikalodling och biogasproduktion att göra? En hel del, visar det sig.<br><br> Nu letar Jessica Nauckhoff, vd på Sätila Impact Investment, efter nya impact-investeringar. I en stor intervju med Impact Loop berättar hon om:<br> → Vilka typer av investeringar hon är ute efter<br> → Vilken fas och hur mycket pengar de investerar<br> → Vilka två typer av entreprenörer som är intressanta
Textilföretaget Sätila of Sweden grundades av den nuvarande ägaren Lennart Grebelius farfarsfar år 1896 i Sätila, en liten by utanför Göteborg.
På 1970-talet exploderade bolagets försäljning och popularitet efter att Ingemar Stenmarks mamma skapat stickmönstren till en mössa som producerades i Sätila. När Stenmark bar den under sina storslagna slalomsegrar blev ”Stenmark-mössan” snabbt världsberömd.
På 1980-talet föddes fastighetsbolaget Sätila Holding, och med ett ökat socialt engagemang sjösattes så småningom både dotterbolaget Sätila Impact Investment samt stiftelsen Sätila Foundation.
Impact Loop träffade Sätila Impact Investments vd Jessica Nauckhoff på foodtech-konferensen Big Meet under Gastro Nord på Stockholmsmässan.
“Det började egentligen med att Lennart Grebelius år 2008 började intressera sig för investeringar med annan typ av avkastning än bara det finansiella perspektivet”, berättar hon.
”På den tiden jobbade man i regel med två ben – antingen välgörenhet eller investeringar. I dag är det tydligt för de flesta att investeringar kan ge ännu större avkastning om man har med sig impact från början. Har du en genomtänkt affärsmodell som även tjänar samhället och planeten är du sannolikt också bättre skyddad från externa hot och ökade kostnader.”
Bred syn på impact
Den första investeringen gick till det mexikanska bolaget Sistema.bio som tillhandahåller modulära lösningar för biogasproduktion på gårdsnivå. Därefter har man bland annat gått in i förpackningsbolaget Pulpac och tångproducenten Nordic Seafarm; Change Collective, som hjälper företag att rapportera och förebygga våld i nära relationer, samt vertikalodlingsjätten Ljusgårda. Sammanlagt har man 17 bolag och projekt i portföljen.
Bolagsformen är AB (sbv), vilket betyder ”särskild vinstutdelningsbegräsning”. Allt överskott ska med andra ord återinvesteras.
”Det betyder att vi kommer behöva vara mer fokuserade på avkastning och exit framöver, eftersom vi hela tiden ska återinvestera i nya bolag. Men 5-10 år är en rimlig investeringshorisont,” säger Jessica Nauchkoff.
Hur mycket investerar ni i respektive bolag?
”Vi går ofta in i väldigt tidiga skeden och investerar mellan 1-5 miljoner kronor. Men sedan pandemin och Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina har det varit lite mindre, kanske 1-2 miljoner.”
Vilken typ av foodtech-bolag letar du efter på Big Meet?
”Jag är framförallt intresserad av att titta på hållbar mat, gärna lokalproducerad, men där det också finns en stark social nytta. Mat som är bra, hälsosam och prisvärd för många konsumenter. Vi glömmer ofta att det finns en stor grupp i Sverige som har svårt att ha råd med hälsosam mat. Det tycker jag är en viktig fråga, att demokratisera maten.”
Vad tittar du generellt på när det gäller bolagscase?
”Till att börja med är det viktigt att vi granskar alla bolag på samma sätt − utvärderingsprocessen ser likadan ut, oavsett vilka som är grundare. I tidiga skeden är det svårt att basera sin analys på tidigare framgångar, så vi gör våra investeringar på ganska lite data. Ändå försöker vi utmana och pressa de entreprenörer vi träffar kring hur de ser på framtiden och den egna bolagsutvecklingen.”
Letar: Två typer av bolag
Jessica Nauckhoff menar att det primärt finns två typer av entreprenörer som hon letar efter.
”Den ena är en entreprenör som är sprungen ur affärsutveckling och drivs av att kunna skapa en riktigt stor scaleup – men som förstår att hållbarhet måste finnas med för att det ska kunna bli framgångsrikt. Den andra typen är de som snarare bottnar i en vilja att lösa problemet och som drivs av hållbarhet – men är smarta nog att förstå att det affärsmässiga måste sitta lika mycket som hållbarhet.”
Trots relativt små investeringar och många bolag i portföljen, ser Jessica Nauckhoff Sätila Impact Investment som en mycket aktiv delägare.
”Det är som ett giftermål. Har man inte samma ambition från början blir det svårt. Samtidigt måste vi vara öppna för att det sällan går precis som man har tänkt sig. Det kanske blir en helt annan affärsmodell i slutändan, vilket innebär att entreprenören är extra viktig i ekvationen. Det är ett ständigt coachande och en dialog vi för hela tiden. Vi är jätteengagerade i bolagen som vi investerar i, och det måste man vilja som entreprenör.”
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups