LISTA: Från entreprenörer till investerare – 25 kvinnor som rattar svensk mobilitet

Några av entreprenörerna och investerarna i listan. Foto: pressbilder. Grafik: Impact Loop.

De är entreprenörer, investerare, styrelseproffs – och de driver alla svensk mobilitet framåt. Ändå är de relativt ovanliga i en bransch som domineras av män. Därför har Impact Loop plockat ut 25 kvinnliga makthavare som vill göra vägarna, transporterna och städerna hållbara.

Redaktör och reporter

När Impact Loop gick igenom samtliga mobilitetsbolag som vi har på vår radar var siffrorna tydliga: Det är en bransch som till stor del domineras av män.

Varför det ser ut som det gör och vad det eventuellt leder till undersöker vi i samma artikel.

Men vi såg samtidigt att ett gäng kvinnliga profiler sticker ut.

"Branschen handlar inte längre bara om motorer och att vara bullrig, störst och snabbast utan mobilitet kommer förknippas med sådant som är tyst, smidigt och modernt. Det tror jag kan bli en möjliggörare för fler kvinnor”, säger Karin Ebbinghaus, som finns med på listan i sin roll som medgrundare och vd för Elonroad (mer om vad de gör nedan).

Vi bestämde oss för att sätta ihop en klassisk lista. Det ledde till 24 makthavare (som också råkar vara kvinnor) att ha koll på – till sin styrelse, som rådgivare, investerare eller att ta in kapital från. Och en 25:e plats, kanske för dig?

Här är hela listan:

Listan presenteras i bokstavsordning utan inbördes rankning.

1. Ana Grouverman har tidigare varit produktchef på bolag som Hedvig och begagnatbil-plattformen Carla – och är numera investerare på det Danmark-baserade riskkapitalbolaget Byfounder, som bland annat gått in i det danska mobilitetsbolaget Yaak.

2. Anna Barkfeldt, vd för Cykelpoolen, som har tagit fram en helhetslösning för att dela på cyklar. Utöver uppdraget som vd sitter hon även i styrelsen för finanskoncernen Spotlight Group.

3. Anna Branten, tidigare vd för Ideon Innovation Incubator i Lund där hon lyckades med att ändra statistiken på antal kvinnliga sökanden rejält, var även en del i projektet där EIT Urban Mobility gjorde ett omtag som ledde till att 44 procent av deras bolag i investeringsportföljen nu har en kvinnlig medgrundare eller ledare. Som förändringsledare och rådgivare till startups brinner hon för systemomställning för klimatet.

4. Anna Haupt, industridesignern och grundaren av cykelhjälmen Hövding, är i dag en inflytelserik investerare på Industrifonden. Hon sitter även i styrelsen för KTH. Med stor erfarenhet av produktutveckling och vad som skapar värde för kunden intervjuades hon bland annat på temat på Impact Loops event BUILD.

5. Ann-Sofie Ekberg är vd för Volvo Cars Tech Fund. Där ansvarar hon för jättebolagets investeringar i tech-startups, ofta bolag med kopplingar till mobilitetsbranschen. Nyligen uppmärksammades de för att ha gått in i textilbolaget Syre. Läs vad hon är på jakt efter när hon investerar i vår artikel här.

6. Annika Abraham är finanschef på ChargeNode, ett bolag som är ledande inom storskalig elbilsladdning, med en egen patentsökt teknik. De har växt till en stor spelare inom laddning, bland annat genom ett nytt stort avtal med kommunala bolaget Stockholm Exergi.

7. Corinne Aaron är marknadschef på svenskgrundade Einride, som bygger autonoma ellastbilar. Tidigare ledde hon Teslas marknadsföringsteam i Europa, Mellanöstern och Afrika. Hennes budskap till mobilitetsbolag är att man behöver kunna berätta en historia om hur man vill förändra världen till det bättre, inte bara prata om vad man tillverkar.

8. Elin Morales Härén är vd för Airmee, last-milebolaget som nyligen passerade 600 000 levererade beställningar. Efter att först haft rollen som finanschef och senare personalchef med operativt ansvar är hon sedan ett år tillbaka vd för bolaget som ökade både omsättningen och bättrade på resultatet under 2023.

9. Emma Garatea är grundare för och vd på Cocoon Airbag som utvecklat ett patenterat airbagsystem som är särskilt utformat för cykelsitsar för barn. Hon är i grunden produkt- och industridesigner. Som konsult har hon haft uppdrag för bland annat Honda.

10. Emma Hertin är investeringschef på Bring Ventures, investeringsdelen av norska logistikjätten Bring, som gått in i bolag som Crossborderit, Elonroad och Two.

11. Helen Taflin, är investerare på Almi Invest Greentech som bland annat går in i gröna mobilitetsbolag. Ett exempel är Elonroad, där de gick in med åtta miljoner kronor. Hon sitter sedan en tid sedan i styrelsen för Cascade Drives som gör teknikdelar för eldrivna tunga fordon.

12. Helena Samsioe fick smeknamnet "Drönardrottningen" av brittiska BBC efter att hon startat bolaget Globhe, som från början satsade på leveranser och numera är en plattform för bilddatainsamling. Nu har inte bara Globhe tagit fart som bolag (läs Impact Loops artikel här) – Helena Samsioe har även blivit en stark profil inom teknikbranschen.

13. Karin Ebbinghaus är vd för Elonroad som vill elektrifiera vägarna och låta fordonen laddas medan de kör. Efter ett lyckat test i Lund leder hon nu arbetet med att skala upp tekniken och etablera partnerskap. Hon är också en stark profil inom mobilitet som hjälpt till att inte bara sätta Elonroad på kartan utan också mobilitet som bransch.

14. Karolina Pamp var tidigare mobilitetsexpert på Afry men är i dag projektledare i samma ämne med eget bolag. Bland annat driver hon det EU-stödda drönarprojektet Cityam.

15. Katarina Brud driver sedan 2017 mobilitetshubben Mobilityxlab, som grundades av Volvo Cars, Volvo Group, Ericsson, CEVT, Veoneer och Zenseact. Hubben har utsetts till en av Europas hetaste startup-hubbar av Financial Times.

16. Katharina Paoli, vd för Nudgd, som hjälper företag, kommuner och statliga organisationer att genomföra konkreta åtgärder för att nå FN:s globala hållbarhetsmål.

17. Klara Forslund, medgrundare och affärschef på elflygstillverkaren Heart Aerospace. Hon grundade bolaget tillsammans med Anders Forslund 2018.

18. Linda Kanter var med och grundade last mile-bolaget Velove redan 2012. Bolaget, som levererar med elcyklar, tog tidigare i somras in 47 miljoner kronor och ska rulla ut i flera städer under hösten.

19. Linda Fragner är innovationsledare på Scania Group och driver bland annat bolagets eget intraprenörsprogram Innovation Factory. Hon är även känd för arbetet med Sustainability Sprints och boken Odla Idéer.

20. Linnéa Kornehed Falck, medgrundare och vice vd för Einride. Är sedan i år även en del av styrelsen i Svensk-amerikanska handelskammaren. Tidigare har hon varit med på Forbes ansedda 30 under 30-lista.

21. Liselott Johansson, vd på Greather Than, ett dataanalysföretag som med hjälp av AI omvandlar GPS-data som ska hjälpa chauffören att undvika bilkrockar och räkna på bilens klimatutsläpp.

22. Lisette Hallström är vd på Movebybike som specialiserar sig på hållbara transporter genom användning av eldrivna lastcyklar. Nyligen tog de in över 27 miljoner i nytt kapital, bland annat från familjen Bonnier genom Bisslinge Förvaltning.

23. Yalda Mirbaz är en av grundarna bakom Vidde, ett bolag som väckt stor medial uppmärksamhet med sina elektriska snöskotrar. I år har bolaget tagit in 20 miljoner kronor.

24. Ödgärd Andersson är vd på Zenseact som utvecklar mjukvara för självkörande fordon och avancerade förarassistanssystem (ADAS). Zenseact är en avknoppning från Volvo Cars.

25. Du? Har vi missat någon? Kanske rent av du själv? Hör av dig till impact@loop.se, så kompletterar vi listan!

Läs mer om:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.