Ministern om AI-smockan: "Behöver bli mer oberoende av USA"

26 juni 2026
12:24
Svenska industriföretag bygger sina AI-lösningar på amerikanska modeller, vilket skapar en stor risk för inlåsning och att man blir av med tekniken över en natt.
Civilminister Erik Slottner (KD) efterlyser större digitalt oberoende – men varnar för protektionism.
"Det är därför vi pratar väldigt mycket om 'sovereignty in an open manor'", sa han under ett seminarium i Almedalen.
Civilminister Erik Slottner (KD) efterlyser större digitalt oberoende – men varnar för protektionism.
"Det är därför vi pratar väldigt mycket om 'sovereignty in an open manor'", sa han under ett seminarium i Almedalen.
Stämningen var stundtals uppgiven under ett frukostseminarium i Visby under Almedalsveckan. Trots att temat var Sveriges framtid som en ledande tech-nation, kretsade mycket av diskussionen kring känslan av att Europa ligger hopplöst efter USA och Kina i AI-racet. En av de stora frågorna: Hur hanterar vi beroendet av amerikansk teknik?
När Loop frågade civilminister Erik Slottner om riskerna med att svenska industriföretag bygger sina lösningar på amerikanska modeller, som de kan bli av med över en natt, var svaret rakt.