Stockeld Dreamery går "all in" på USA – fasar ut Sverige: "Känner oss mer levande än någonsin"
Sorosh Tavakoli följde sin dröm och tog det veganska ostvarumärket till andra sidan Atlanten. Nu är planen att gå "all in" och helt fasa ut den svenska verksamheten. Så hur går det för bolaget?
Stockeld Dreamery har under de senaste åren varit ett attraktivt bolag på den svenska foodtech-scenen. Med forskningskompetens, ett spänstigt varumärkesbyggande samt eget kapital från vd Sorosh Tavakolis tidigare tech-exit, har man lyckats bra med att fånga såväl medieintresse som riskkapital.
Efter att medgrundaren Anja Leissner lämnade bolaget – och lågkonjunkturen rullade in – valde dock Sorosh Tavakoli att komprimera verksamheten och flytta den till New York, vilket han berättat om tidigare i en intervju med Impact Loop.
Under genomgången av 2023 års siffror från 22 svenska foodtechbolag framkommer att Stockeld Dreamery femdubblade sin omsättning mellan 2022 och 2023 – visserligen från låga nivåer. Var 2022 helt enkelt ett mellanår? Inte direkt, menar Sorosh Tavakoli.
"Ökningen av omsättning under 2023 kommer från den svenska marknaden. Det är snarare 2024 som blir vårt mellanår då vi fasar ut den kommersiella verksamheten i Sverige och lägger allt fokus på USA."
Han medger att de tuffa tiderna har lett till helt andra typer av affärsbeslut än under gulddagarna runt pandemiåren.
"Vi kämpar som alla andra i den växtbaserade kategorin med att anpassa oss till en långsammare marknad. Vi har fortsatt dragit ner på kostnader, samtidigt som vi har blivit mer effektiva och fokuserade."
Hur ser det ut för USA-satsningen i dag?
"Vi har gjort en hel del framsteg på den amerikanska marknaden med att få upp produktionen, ta in starka referenskunder och bygga distribution", säger Sorosh Tavakoli.
"Fokus har hittills bara varit på foodservice, men vi lanserar bredare i retail nästa år. Vi förväntar oss att resultaten också rör på sig ordentligt inför 2025."
I tidigare nämnda intervju framkommer att Stockeld − efter satsningar på såväl en fetaostliknande produkt som en vegansk färskost – slutligen landat i en mjölkfri hamburgarost som sitt stora trumfkort. En kategori som är förvånansvärt oexploaterad i det burgartokiga USA.
"Vi har fått väldigt positiv respons på våra produkter och på varumärket, men det innebär tyvärr inte en automatisk framgång. Speciellt inte 2024 när tillväxten i kategorin stannat av och många bolag antingen har stängt igen eller har stora utmaningar att finansiera sin verksamhet."
Med riskkapital från bland annat Astanor Ventures, Northzone och Creandum i ryggen, har bolaget uppenbarligen råd att blöda pengar ett tag till. Resultatet för 2023 (EBITDA) var en förlust på nästan 41 miljoner kronor. Nu gäller det att övertyga marknaden också.
"Med varje värmerekord blir det allt tydligare att vi behöver ställa om vår diet till mindre resurskrävande mat. Men tyvärr har konsumenter andra prioriteringar just nu, med inflation och annat, vilket skapar stora utmaningar när vi försöker bygga bolag på en nischad marknad."
Trots pressen är Sorosh Tavakoli fortsatt optimistisk.
"Med så mycket smärta och bolagsdöd runtomkring oss så känner vi oss mer levande än någonsin", avslutar han.
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups