Mjölk och kött mest räddade varorna – knepet: "Mer klipp än kort datum"
![](https://cdn.prod.website-files.com/6464f3135bb6186cdbc5ee28/67a59db05ec3417875c07a00_414cc09a54c828c42f4ab769fd37f23a9dcd0f04-1800x1200.jpeg)
Genom smarta kampanj-kylar från Deligate, har ICA räddat mat och ökat försäljningen med över 30 miljoner kronor förra året. Vardagsvaror som mejeriprodukter och kött toppar listan över de mest sålda varorna.<br><br>"Det handlar om att framställa mat med kort datum som attraktiv", säger Daniel Bergkvist, innovationsansvarig på Deligate.<br>
![](https://cdn.prod.website-files.com/6464f3135bb6186cdbc5ee28/665dadec6580f4e739622b84_Jenny%20Kjellen%20-%20Impact%20Loop%20byline.png)
Störst andel av det totala matsvinnet står hushållen för, men svinnet finns i alla led – även i matbutikerna. Det vill Deligate ändra på med sina “Ät Smart”-stationer ute i butikerna.
Totalt dominerar mejeri- och köttprodukter topplistan över varor som räddades under 2024, med mjölk på första plats, följt av nötfärs och yoghurt. Det beror enligt Daniel Bergkvist på att det är viktiga basvaror med kort hållbarhet.
"De butiker som räddar mest mat med Ät Snart-stationen säljer nu mellan 4 400 – 4 800 varor per månad. På dessa nivåer innebär det en försäljning på mellan 150 000 – 170 000 kronor varje månad", säger Daniel Bergkvist.
Deligate erbjuder två huvudprodukter för att hjälpa butikerna minska svinnet. Dels "Ät Snart"-stationen som använder realtidsprissättning för att maximera försäljningen av varor som närmar sig utgångsdatum. Dels ett verktyg som hjälper butikspersonalen att spåra bäst före-datum i butiken och hantera priser och rabatter.
Kraftig ökning under året
Systemen används av flera stora kedjor som ICA, Coop och Carrefour Belgien. Under 2024 räddade ICA-butiker med "Ät Snart"-stationer totalt 555 073 varor från att slängas, vilket motsvarar 388 ton mat – och en försäljningsökning på 30 miljoner kronor. Den butik som räddade mest mat stod för hela 34 ton av den räddade maten.
"En sak som vi ser i vårt dagliga arbete är förflyttningen av hur vi ser på mat med kort datum, genom att framställa den som attraktiv och mer som ett klipp än en produkt som inte bör väljas på grund av dåligt bäst-före-datum", säger Daniel Bergkvist.
Totalt har över 22 miljoner varor räddats under 2024 genom företagets initiativ. Så vilka är det då som "räddas" mest? Jo:
Mjölk
Nötfärs
Yoghurt
Hamburgare
Filmjölk
Vispgrädde
Blandfärs
Kycklingfärs
Crème Fraiche
Högrevsfärs
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Just nu: Uppgradera till Looper och få 20% rabatt
- Exklusiv deal för dig som är nyhetsbrevsprenumerant – 20% rabatt i ett år
- Slipp betalväggen – du får full tillgång till all vår dagliga kvalitetsjournalistik
Just nu: Fortsätt läsa och spara 30%
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
- 👉 Spara 30% rabatt – begränsat erbjudande
Läs gratis resten av året och spara 20% hela 2025!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups