Mobilitets-aktörerna krigar på: "På väg mot svarta siffror"
De är i en bransch med minskad tillväxttakt, röda siffror och en bit kvar till att gå med vinst – men ledarna för mobilitetsbolagen RGNT Electric och Clean Motion ser ändå ljust på framtiden.
Minskad tillväxttakt, ökade kostnader och sänkta värderingar – det var facit när Impact Loop gick igenom tio av de mest kända mobilitetsbolagens siffror från sex år tillbaka.
Men spelarna på marknaden krigar ändå på och tycker att investerarna inte vänt dem ryggen. Trots stora kapitalbehov finns intresset kvar för mobilitet och producerande bolag.
“Vi har färdigutvecklade produkter att sälja så vi har mycket i egna händer på säljsidan. Vi ligger inte och väntar på att lansera en produkt som tur är. Men vi kan inte riktigt utvecklas i den takt vi vill eftersom investerarna är lite försiktiga just nu”, säger Göran Karlsson, vd på RGNT Electric som tillverkar eldrivna motorcyklar, och lägger till:
“Det finns ett stort intresse för den här typen av teknik. Men man är försiktig med att lägga pengar på icke lönsamma bolag. Fast det man gör är att man puttar snöbollen framför sig. Så när det väl släpper kommer det att släppa rejält.”
När når ni break-even?
“Vi kan nå break-even om 1,5 år, så det är en bit kvar. Samtidigt spenderar vi på både utveckling och marginalhöjande åtgärder för att ligga i framkant i både teknik och affär.”
Dippen i tillväxt tillskrivs främst det ekonomiska läget och förväntningen är att kund- och investerar-intresset kommer att växa trots tuffare tider.
“Vissa investeringar och saker vi tänkt göra får vi se över, och titta på om vi kan göra på ett annat sätt. Det handlar mycket om uthållighet nu. Men vi är inte oroliga. Det är bara att titta på allt som händer med olika incitament och lagstiftning överallt. Det finns ingen annan väg än elektrifiering. Det går däremot inte riktigt lika fort som vi tänkt. Det är lite tuffare klimat just nu när man inte har ett positivt kassaflöde”, säger Göran Karlsson.
"Ska inte vara för kaxig"
För börsnoterade Clean Motion, som tillverkar små eldrivna tuk-tuks, är intresset från privatspararna inte heller stekhett.
“Det är lite sämre tider, men det tycker jag inte att vi märker direkt. Men man märker att börsen är trött. Jag tycker att vi har många bra nyheter som att vi nyligen fick ett EU-projekt med ett konsortium som motsvarade ett stort bidrag. Men det gav ingen effekt”, säger bolagets styrelseordförande Göran Folkesson (obs – inte samma Göran som ovan).
Lönsamhetsmässigt har bolaget dock kommit en bra bit på vägen.
“Vi är i en uppstartsfas, men vi känner att vi har ordrar på väg in som täcker vad vi kan producera. Så jag tycker att det ser bra ut. Jag ska inte vara för kaxig eftersom det kan hända grejer. Men jag tror att den ekonomiska oron är mer av ett svenskt problem än ett europeiskt”, säger Göran Folkesson och lägger till:
“I maj och juni hade vi ett break even-resultat. Så vi är på väg mot svarta siffror.”
Men precis som RGNT Electric har bolaget bromsat sitt spenderande till följd av det ekonomiska läget.
“Just den här fasen vi är i nu när man bygger upp produktion är kapitalintensiv. Man måste köpa in komponenter och bygga upp fordonen och sälja dem. Ur det perspektivet skulle vi behöva lite mer kapital för att växa i den takt vi vill växa. Men vi ser en möjlighet att växa lite långsammare med det kapital vi har och generar. Så då gör vi så”, säger Göran Folkesson.
LÄS MER: Inte lika vroom-vroom – bromsad tillväxt och ökade förluster hos mobility-bolagen
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Fortsätt läsa – kom in i loopen!
- Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
- Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
- Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups