Mobility Loop

Mobilitets-investeraren: "Letar inte bara efter hockeyklubbor"

Fredrik Hånell, EIT Urban Mobility, Yalda Mirbaz, Vidde, och Ann-Sofie Ekberg, Volvo Cars Tech Fund. Foto: pressbilder.

Snöskotrar som kan användas som energilager, lösningar för kollektivtrafik – och stabila bolag.<br><br>Det är några mobilitets-trender på uppgång just nu, menade en namntung panel när Impact Loop och EIT Urban Mobility samlade branschen i Göteborg.<br><br>”Jag har inget emot riskkapital i sig, men ett mobilitetsbolag måste man bygga strategiskt och kontrollerat", sa Yalda Mirbaz, medgrundare på Vidde Snowmobiles.

Reporter

Vilka trender är på uppgång inom mobilitet – och var blickar investerarna inom sektorn just nu? Det var temat på den mobilitets-träff som Impact Loop och EIT Urban Mobility bjöd in till förra fredagen på Lindholmen Science Park i Göteborg.

En panel bestående av Ann-Sofie Ekberg, vd för Volvo Cars Tech Fund, Yalda Mirbaz, medgrundare och finanschef på Vidde som säljer elsnöskotrar, och Fredrik Hånell, ansvarig för impactinvesteringar på EIT Urban Mobility, redde ut frågan. Impact Loops chefredaktör Camilla Bergman modererade.

Storbolagen investerar

En viktig trend är att storbolagen nu blir mer aktiva investerare. Så kallade Corporate Venture Capital ökar och Ann-Sofie Ekberg fick exemplifiera. Volvo Cars Tech Fund har till exempel nyligen investerat i den nya polyesteråtervinnaren Syre.

”Jag tror absolut att det är en växande trend med CVC-aktiviteter”, sa hon.

”Vi har gått in i 25 bolag sedan 2018, och då handlar det alltid om teknologier som kan stödja vår strategi på olika sätt. Det är inte alltid det finns riskkapital i de här bolagen, så vi ser det som ett sätt att hjälpa dem att skala upp – både för deras överlevnad och för den impact de kan skapa.”

I fallet med Syre handlar det både om direkt affärsnytta och framtida potential, menade Ann-Sofie Ekberg.

"Dels används polyester både i inredning och airbags, så det är absolut intressant för oss för att öka det cirkulära flödet. Men det handlar också om att det finns möjlighet att återvinna fler material i framtiden."

Jag har inget emot riskkapital i sig, men ett mobilitetsbolag måste man bygga strategiskt

Lärt av andras misstag

Vidde har utvecklat en eldriven snöskoter som under 2025 kommer att börja levereras till kunder. Med bara fyra personer i bolaget har man dragit stora lärdomar av branschkollegornas uppenbara utmaningar.

Genom täta samarbeten med Rise i Sverige och designhuset Pininfarina i Italien har man byggt ett effektivt ekosystem där produktionen sker i det svenska fordonsklustret.

"Vi kom in i en svår ekonomi och fick bygga en strategi utifrån det", sa Yalda Mirbaz, som tidigare uttryckt skepsis mot riskkapitalets bubbelblåsande.

”Jag har inget emot riskkapital i sig, men ett mobilitetsbolag måste man bygga strategiskt och kontrollerat. Det gäller att känna sin marknad och kunna växa i takt med den. Vi väljer att bygga med små stenar och eftersom vi inte äger egna fabriker har vi inte heller den typen av kapitalbehov.”

Fokus på små stenar, långsiktighet och organisk tillväxt låter inte alltid som investerarnas melodi, men Fredrik Hånell var benägen att hålla med.

"Vi investerar främst i urban mobilitet, och för många startups innebär det att ta sig an en stad i taget. Kapitalbrist innebär främst att man inte kan expandera lika aggressivt, men för oss är linjär tillväxt helt okej. Vi letar inte nödvändigtvis efter hockeyklubbor. Jag tycker mig se att mobilitetsbranschen återhämtat sig ganska bra. Det finns investerare som tycker om hårdvara och som är bekväma med linjära prognoser."

B2B och B2G på frammarsch

Panelen konstaterade att dagens kapitalanskaffning kan ta längre tid än förr, och att många investerare håller hårdare i sina pengar. Ett starkt team och en fungerande affärsmodell behöver finnas på plats, mer nu än tidigare.

”Vi har påverkats av det tuffare klimatet eftersom många har klumpat ihop EV-bolag (electric vehicle-bolag, redaktionens anmärkning) i en och samma kategori. Men det finns stora skillnader i bolagens strategier, samtidigt som det har funnits orealistiska tillväxtambitioner – särskilt för konsumentprodukter”, sa Yalda Mirbaz.

En för tillfället vedertagen sanning är just att B2C-bolag, alltså företag som riktar sig till konsumenter, har upplevt stora svårigheter. För Vidde blev strategin att istället satsa på försäljning till företag och ha en så kallad PaaS-modell, Product-as-a-Service.

”Vi ville tidigt förstå vår marknad. Det säljs 130 000 snöscootrar varje år, varav 75 procent är direkt till konsument. Då är det frestande att gå den vägen, men faktum är att det är företagen som är först med omställningen eftersom de vill komma ner i utsläpp. Det betyder inte nödvändigtvis att B2B-försäljningen (business-to-business, redaktionens anmärkning) är enklare – de kunderna vill också testa och räkna. Det kräver också sin säljprocess.”

Fredrik Hånell fyllde i:

”Vi ser en hel del startups som för fem år sedan hade gått mot konsument, men som i dag skruvat om till B2B eller B2G, business to government. Det är inte lätt att få in en fot, men när du väl har en första stad som kund finns det ett kvitto på att du lyckats – och då är det betydligt enklare att fortsätta."

Det finns vissa områden där vi ser att det behövs fler startups

Elskoter som energilager?

Panelen fick även framtidsspana – vilka sektorer är mest intressanta framöver?

”Materialutveckling och batteriteknik ser vi som mest intressant för att främja en mer hållbar mobilitet,” svarade Ann-Sofie Ekberg.

Yalda Mirbaz höll med.

"Batterier är superspännande för oss. En skoter används fem månader om året, så om man kan nyttja en skoterpark som energilager är det väldigt intressant för våra kunder."

Fredrik Hånell avslutade med ett europeiskt perspektiv och lite av ett upprop:

"Det finns vissa områden där vi ser att det behövs fler startups – framförallt inom kollektivtrafik och lösningar för den typen av mobilitet. Det kan vara till synes enkla saker, som att knyta ihop kollektivtrafik med mikromobilitet. Där skulle det behövas fler aktörer."

Dela artikeln:

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis!)
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.

Fortsätt läsa – kom in i loopen!

  • Håll dig i loopen med vårt dagliga nyhetsbrev (gratis)!
  • Full tillgång till daglig kvalitetsjournalistik med allt du behöver veta inom impact
  • Affärsnätverk för entreprenörer och investerare med månatliga meetups
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.